Historia
Rówieśnik Syreny
Równolegle do prac nad Syreną, konstruktorzy przygotowywali nowego Stara. Miał on mniej szczęścia niż samochód osobowy i nie wszedł do produkcji.
Pierwsza przejściówka ze Starachowic
Starachowicka fabryka nie zdołała przejść z produkcji Stara 20 bezpośrednio do Stara 25 i z konieczności przygotowała model pośredni, nazwany Star 21.
Kryzysowe ciągniki z demobilu
W biednych latach 80. budownictwo nie mogło liczyć na dostawy nowych ciągników balastowych.
Autobusowe ambulanse
W razie wojny w krajach Układu Warszawskiego autobusy przewidziane były do przewozu rannych.
Zunifikowane autobusy
Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego podzieliło produkcję autobusów pomiędzy Autosan i Jelcz przyjmując jako kryterium długość autobusów.
Sanocki bestseller
Autosan H9 był najpopularniejszym polskim autobusem w historii zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak i przewoźników.
Gomułkowskie autoransportery
W latach sześćdziesiątych rząd przygotowywał rozwój przemysłu motoryzacyjnego oraz specjalistycznego transportu. W tym okresie powstały pierwsze w Polsce autotransportery.
Samochód dla budowlanki
Zbudowany w 1959 roku Star 3W25 był pierwszą polską wywrotką trójstronną, jednak pozostał tylko prototypem.
Wyścigowe Stary
Stary 200, uważane przez kierowców za szybkie, startowały w wyścigach ciężarówek. Ulokowały się w środku stawki, ale z braku funduszy pojawiły się tylko w trzech wyścigach.
Samochody nowego właściciela
Ostatnia generacja szosowych Starów montowana była w Starachowicach oraz Austrii i pozostawała w ofercie do 2008 roku.
Terenowy Star na wymiar
Dzięki stworzeniu w latach 90 grupy zakupowej przez Zakłady Energetyczne, lekkie terenowe Stary 744E stały się podstawowym samochodem brygad energetyków.
Ostatni Star ze Starachowic
Ze Starami wykorzystującymi części MAN, kierownictwo starachowickiej fabryki i jej pracownicy wiązali duże nadzieje.
Jedenastka ze Starachowic
Star 1142, choć lubiany przez kierowców, był spóźniony o dziesięć lat w stosunku do potrzeb rynku i zakończył linię rozwojową najcięższych pojazdów marki z własnymi silnikami.
Mała gwiazdeczka
Najmniejszy model Stara jako pierwszy wprowadził kilka nowych rozwiązań do starachowickiej marki i choć nie uratował jej istnienia, pozwolił przetrwać najgorszy okres tuż po transformacji ustrojowej.
Cometto ze szczęśliwym zakończeniem
Cometto, jeden z najlepiej znanych producentów pojazdów do transportu ponadnormatywnego, w marcu został przejęty przez Faymonville.
Nieznane kabiny Stara
Starachowickie ciężarówki kojarzą się z nieśmiertelną kabiną 642, zaprojektowaną w połowie lat 60.
Pale zamiast ław
Wielotonowe kafary przyspieszyły budownictwo przemysłowe i mieszkalne, w tym wielkopłytowe.
Kundle epoki licencji
Licencyjny szał epoki Gierka nie ominął Starachowic. Wobec tej fabryki Zjednoczenie miało wielkie plany, oczywiście wykorzystujące licencje.
Legendarna dwusetka ze Starachowic
Starem 200 można było wróble ganiać. To był bardzo zrywny i szybki samochód – przekonuje Jan Sokołowski, który ma prawo jazdy od 1950 roku i prowadził niemal wszystkie ciężarówki polskiej konstrukcji.
Małe wózki w cieniu wielkich budów.
Wspominane z sympatią niewielkie wózki-koleby wspomagały robotników na wielu, niekoniecznie małych budowach.
Więcej artykułów…
Strona 4 z 5