Kamaz podwozia pod hakowce
Kamaz Polska systematycznie poszerza swoją ofertę produktową. Firma wprowadziła szeroką gamę wariantów podwozi dedykowanych pod hakowe systemy załadowcze, niekiedy uzupełnionych o zakabinowy żuraw.
Obecnie dostępna paleta tych aut obejmuje pięć bazowych podwozi 2-, 3- i 4-osiowych, z różnymi układami napędowymi – pojedynczą osią lub tylnym tandemem bądź napędzanymi wszystkimi osiami. Są to typy: 53605 (K2030) 4x2 jako hakowiec 12 t i 10 t wraz z żurawiem HDS, 65115 (T2530) 6x4 - hakowiec 16 t, 43118 (B2130) 6x6 - hakowiec 12 t, 6520 (K3340) 6x4 - hakowiec 20 t, 6540 (T3130) 8x4 - hakowiec 22 t oraz 65201 (K4140) 8x4 - hakowiec z żurawiem HDS.
Do napędu służą sprawdzone 6-cylindrowe, rzędowe silniki Cummins, wyposażone w turbosprężarkę Holset HE, chłodzenie powietrza doładowującego, system wtrysku wysokociśnieniowego common rail, układ paliwowy Bosch CP oraz klapowy hamulec silnikowy na wydechu. Spełniają normę Euro 5 dzięki technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR i pochodzą z dwóch linii: 6,7-litrowej ISB 6.7 E5 i 8,9-litrowej ISB 8.9 E5.
W obu występuje jeden nastaw maksymalnych mocy i momentów obrotowych: ISB 6.7 E5 300 – 220 kW/300 KM i 1.100 Nm, ISB 8.9 E5 400 – 297 kW/400 KM i 1.700 Nm. ISB 6.7 E5 300 trafia do typów 53605 (K2030) 4x2, 65115 (T2530) 6x4, 43118 (B2130) 6x6 oraz 6540 (T3130) 8x4, ISB 8.9 E5 400 do 6520 (K3340) 6x4 i 65201 (K4140) 8x4.
Z silnikami tymi współpracują inne kluczowe komponenty pochodzące od renomowanych dostawców zewnętrznych. W układzie napędowym są to jednotarczowe sprzęgło Sachs MFZ430 oraz mechaniczne skrzynie przekładniowe ZF: przy jednostce 6,7-litrowej 9-biegowa 9S1310TO, przy jednostce 8,9-litrowej 16-biegowa 16S1825TO.
Własna kabina Kamaza (stosowana jest zazwyczaj krótka, dzienna) przeszła modernizację. Wprowadzono przednią atrapę z tworzywa sztucznego, panoramiczną szybę przednią oraz zewnętrzną osłonę przeciwsłoneczną. Seryjnie montowana jest klimatyzacja, niezależne ogrzewanie postojowe, radio, kolumna kierownicy z regulacją, szyberdach i pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy. W mocniejszych wersjach silnika również kabina jest zawieszona na poduszkach. Charakteryzuje ją również bardziej ergonomicznie i starannie urządzone wnętrze.
Wszystkie mosty napędowe otrzymują blokadę mechanizmu różnicowego, przy układach z co najmniej dwoma osiami napędowymi uzupełnioną o blokadę międzymostową (dwie w 6x6).
T&M nr 10/2015
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment