Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Nowe Iveco Eurocargo

Dystrybutor pod znakiem ECO. Nowy model dystrybucyjnej ciężarówki, obok ciągnika siodłowego Stralis i dostawczego Daily, jest uwieńczeniem ewolucji gamy pojazdów IVECO.

 

Eurocargo jest teraz bardziej stylowe, ekologiczne, wygodne, wydajne i zwrotne. Dwa lata po debiucie rynkowym wersji z silnikiem Euro VI wprowadzono dalsze udoskonalenia w pojeździe, który wybrało już pół miliona klientów w Europie, Afryce, Azji Środkowej, Australii i Ameryce Łacińskiej. Eurocargo jest liderem rynkowym w Europie. Nowy model wprowadza istotne innowacje w aspekcie silników, bezpieczeństwa, komfortu, redukcji kosztów i ekologii.

 

Na podobieństwo Daily

Koncepcja stylistyczna wykorzystuje rozwiązania zastosowane w Daily: deflektory powietrza i „uśmiechnięta” osłona chłodnicy, pod wielkim logo. Elementy zewnętrzne, które zostały zmienione, obejmują m.in. atrapę, owiewki boczne, zderzak i światła przednie. Oznakowanie boczne podąża za nową stylistyką, wskazując całkowitą dopuszczalną masę (kg) i moc silnika (KM). Dzięki tym zmianom możliwa była poprawa współczynnika oporu powietrza Cx o 2%, co z kolei pozwala na znaczne obniżenie zużycia paliwa.

 

Kabiny do różnych zadań

W kabinie zapewniono większą swobodę ruchów: przejście z fotela kierowcy na fotel pasażera jest ułatwione dzięki płaskiej, kompaktowej konsoli i ograniczeniu tunelu silnika. Nową, stylową kierownicę obłożono miękkim w dotyku materiałem a na desce rozdzielczej zastosowano nowe kontrolki klimatyzacji, świateł oraz przekładni automatycznej i zautomatyzowanej. Przyciski na kierownicy sterują urządzeniami audio i podłączonymi urządzeniami Bluetooth. W środkowej części szyby przedniej obok kamery kontroli pasa ruchu (LDWS) można umieścić uchwyt na smartfon. Znajdują się tam również porty USB do ładowania telefonu. Jest też możliwość zamontowania odczepianego ekranu systemu telematyki. W kabinie znajdują się liczne schowki i kieszenie na przedmioty i dokumenty, centralna konsola jest wyposażona w dwa uchwyty na półlitrowe butelki, gniazdo 12 V oraz (na zamówienie) wyjście sprężonego powietrza. Pokrycia foteli wykonano z nowego materiału. Na zamówienie dostępny jest wyjątkowo wygodny fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym, regulowanym oparciem, regulowaną wysokością pasa bezpieczeństwa, ogrzewaniem i wentylacją. Krótka kabina jest przeznaczona dla pojazdów poruszających się w mieście, długa (również z podwyższonym dachem) - pomieści nawet dwie leżanki i niezbędne kierowcy bagaże, a podwójna umożliwi transport brygady pracowników wraz z narzędziami i materiałami.

 

Zaawansowany system telematyczny

Eurocargo jest wyposażane w zaawansowany system telematyczny zapewniający narzędzia konieczne do zintegrowanej kontroli wszystkich operacji. Informacje są gromadzone i analizowane zdalnie. Dostęp do portalu pozwala kierownikowi floty monitorować wiele czynników np. właściwe wykorzystanie pojazdu, styl jazdy kierowcy, a przy tym umożliwia planowanie optymalnych tras a także pozwala zarządzać ich pracą.

Pojazd jest wstępnie skonfigurowany na potrzeby płynnej integracji z większością smartfonów, tabletów i systemów nawigacyjnych GPS. Co do usług profesjonalnych, nowa telematyka ma strukturę modułową i można ją poszerzać i aktualizować na różnych poziomach: poprzez opcjonalny IVECO UTP Telematics Box pozwalający na zdalne gromadzenie danych i raportowanie na potrzeby podstawowych usług zarządzania flotą oraz poprzez zaawansowane usługi.

 

Bezpieczeństwo to przede wszystkim zapobieganie

Po raz pierwszy w historii modelu Eurocargo jest wyposażane w poduszkę powietrzną w kierownicy. Pojazd jest wyposażany także we wszystkie kluczowe układy wspomagania, m.in. system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS). W standardzie są światła LED do jazdy dziennej (DRL). Lampy przednie typu Xenon dostępne są na życzenie. Oprócz rozszerzonego systemu kontroli stabilności (EVSC) w standardowym wyposażeniu wszystkich wersji o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 19 ton zastosowano zaawansowany system wspomagania hamowania awaryjnego AEBS, który od listopada 2015 roku stanowi obowiązkowe wyposażenie. Jego działanie polega na mierzeniu odległości od pojazdu poprzedzającego, obliczaniu czasu do ewentualnej kolizji i włączaniu dwustopniowego alarmu przed rozpoczęciem automatycznego hamowania. AEBS to aktywny system bezpieczeństwa, którego zadaniem jest niedopuszczenie do kolizji lub przynajmniej złagodzenie jej skutków. W nowym modelu dostępny jest także adaptacyjny tempomat (ACC), który automatycznie utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego, dostosowując prędkość na podstawie danych z różnych podzespołów pojazdu (radaru, położenia przepustnicy, hamulca silnikowego i hamulców).

 

Bez EGR i bez regeneracji DPF

Efektywna technologia oczyszczania spalin HI-SCR pozwala obejść się bez układu recyrkulacji spalin (EGR) i ma wiele zalet, takich jak obniżone zużycie paliwa oraz wydłużona i bezpieczniejsza eksploatacja filtra cząstek stałych (DPF). HI-SCR - technologia stosowana wyłącznie przez IVECO - jest jedynym systemem kontroli emisji, który nie zmienia procesu spalania, ponieważ jest on oparty na pobieraniu do komory spalania świeżego powietrza, a nie na recyrkulacji spalin. Oznacza to, że temperatura spalania jest wyższa, a ilość cząstek stałych jest na tyle niska, że aktywny DPF jest zbędny. Nowe Eurocargo jest jedynym pojazdem w segmencie średnich samochodów ciężarowych, w którym zastosowano tę innowacyjną technologię. W żadnej wersji z silnikami Iveco Tector 5 i Tector 7 Euro VI nie ma układu recyrkulacji spalin. Oprócz obniżenia zużycia paliwa czysty proces spalania minimalizuje tworzenie się cząstek stałych, natomiast emisja tlenków azotu (NOx) jest ograniczana w nowatorskim procesie selektywnej redukcji katalitycznej, którego efektywność konwersji tych związków wynosi około 97% (Hi-SCR). Wśród zalet tej technologii należy wskazać przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy: układ nie wymaga żadnej ingerencji z jego strony ani okresowych przerw na wymuszoną regenerację filtra cząstek stałych. W układzie Hi-SCR w nowym Eurocargo zastosowano tylko pasywny filtr DPF, który stale oczyszcza się w niższej temperaturze, bez konieczności dostarczania mu dodatkowej porcji energii w trakcie normalnej eksploatacji.

 

Zużycie paliwa obniżone nawet o 8%

Na długich trasach Eurocargo oszczędza paliwo dzięki dwóm systemom: EcoSwitch, który wydłuża czas jazdy na szóstym biegu i ogranicza redukcję do czwartego biegu, oraz funkcji EcoRoll (dostępnej w wersjach z dwunastoma biegami) wykorzystującej siłę bezwładności pojazdu na zjeździe. Przewidziano gamę ośmiu silników. W celu osiągnięcia ekologicznych celów opracowano dwa nowe silniki Tector 5: 4-cylindrowe jednostki o mocy 160 i 190 KM zostały zaprojektowane specjalnie do jazdy miejskiej. Dzięki zastosowaniu nowych tłoków i wtryskiwaczy oraz zwiększeniu elastyczności nowej turbosprężarki stopień sprężania wzrósł z 17:1 do 18:1, co podniosło moment obrotowy o około 8% w zakresie obrotów typowych dla jazdy miejskiej, czyli nieco powyżej 1200 obr/min. Maksymalny moment obrotowy w przypadku obu silników wynosi teraz odpowiednio 680 i 700 Nm, a maksymalna moc jest osiągana już przy 2.200, a nie przy 2.500 obr/min. Wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej przekłada się na większą dynamikę przy przyspieszaniu. W nowych silnikach Tector 5 stosowany jest innowacyjny pakiet obejmujący „eko-strategie” zespołu napędowego obniżające zużycie paliwa o prawie pół litra na 100 kilometrów - „inteligentny wentylator” ze sprzęgłem elektromagnetycznym, które odłącza go, kiedy chłodzenie nie jest potrzebne, oraz obniżające tarcie oleje silnikowe i przekładniowe o niższej klasie lepkości. Podobny pakiet oszczędzający paliwo opracowano z myślą o 6-cylindrowych silnikach Tector 7. Eurocargo będzie oferowane także w ponad 200-konnej wersji „super-eco” z 6-litrowym silnikiem Tector przystosowanym do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG).

T&M nr 11/2015

Tekst: Antoni Gostyński

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE