Widoczność jesienią
Gdy dni są zdecydowanie krótsze od nocy, gdy mamy więcej deszczu i mgły nad drogami, porządne, zewnętrzne oświetlenie staje się coraz bardziej istotne.
Przybliżamy więc propozycje kilku producentów.Reflektory drogowe WESEM Fervor zagościły już na wielu ciężarówkach jako bardzo przydatne oświetlenie dodatkowe. Oprócz najbardziej popularnej wśród użytkowników wersji (LUM1.50800) w asortymencie występują reflektory w innej kolorystyce, np. w białej obudowie (LUM1.50815), z jednej strony wyjątkowej w tego typu lampach, z drugiej strony pasującej do wielu pojazdów i zawsze modnej. Reflektor Fervor można też kupić w pełnej czerni, w opcji z czarną obudową i czarną ramką (LUM1.50805), pozostałe wersje posiadają ramkę chromowaną) oraz w kolorze czerwonym z czarną obudową i czerwoną ramką (LUM150807). Mogą być montowane jako wolnostojące albo na pionowych elementach nadwozia. Fervor 220 jest wykonany w technologii LED, pełni funkcję świateł drogowych, także pozycyjnych, ma moc odpowiednio 27 W i 3 W. Dopuszczalne napięcie pracy wynosi 10,5-30 V.
Hella Black Magic
Hella Black Magic ECE Lightbar emituje światło drogowe o bardzo dużej efektywnej mocy do 9.200 lumenów. Z tego powodu nadaje się szczególnie do ciężarówek, również do off-roadu. Każdy z 14 wariantów ma homologację ECE.
Pierwszy raz w ofercie znalazły się wersje „curved” z homologacją drogową. Pobór mocy z instalacji elektrycznej pojazdu rozciąga się od 28 W do 186 W, napięcie w zakresie 10-30 V. Zarówno wąskie (slim), jak i podwójne (double row) listwy świetlne o atrakcyjnym wyglądzie, w czarnym kolorze zapewniają wysoką rozpoznawalność. Konstrukcja jest solidna, a materiał użyty do produkcji wytrzymały. Typowe miejsca montażu: dach, belka dachowa, osłona chłodnicy, zderzak. Bardzo długi przewód 2 m, z wolnymi końcówkami, daje dużą dowolność montażu w pojeździe. Produkt uzyskał najwyższe klasy pyłoszczelności i wodoszczelności.
Sprawdzone lampy Horpolu
Horpol, uznany, polski producent proponuje diodowe lampy ostrzegawcze LDO 2780, LDO 2781, LDO 2782. Każda z nich posiada sześć markowych diod, przewód 0,5 m i może pracować w temperaturach od -30 st. C do 50 st. C. Częstotliwość błysków wynosi 2,5 Hz, w czterech trybach, uniwersalne napięcie 12/24 V. Model LDO 2780 emituje światło pomarańczowe, z mocą znamionową do 12 W, na dwóch poziomach jasności (dziennym i nocnym). Model 2781 ma te same cechy, z tym że daje światło niebieskie, do 9 W. Z kolei pomarańczowy Horpol LDO 2782 ma jeden poziom jasności i moc do 9 W.
Warto również zatrzymać się przy lampach do jazdy dziennej LDR 2783. Komplet dwóch lamp zawiera 12 mocnych diod dający prawie 1.400 kandeli przy mocy 10 W. Napięcie zasilające 12/24 V, zakres temperatur roboczych od -30 do 50 st. C. Montaż uniwersalny, na wieszaku lub bez wieszaka, jest też funkcja wyłączania po zapaleniu świateł pozycyjnych.
Żarówki, ksenony
Diody LED szturmują rynek oświetlenia pojazdów użytkowych, ale nie wolno zapominać o tradycyjnych źródłach, żarówkach i ksenonach. Powszechnie znanym producentem żarówek i ksenonów jest Bosch. Kompleksowy program głównego oświetlenia do samochodów użytkowych obejmuje cztery linie w technologii halogenowej i ksenonowej: Trucklight Maxlife, Trucklight, Xenon HID, Xenon White HID.
24-woltowe żarówki Trucklight odznaczają się wieloma zaletami. Zwiększone ciśnienie i polepszona struktura gazu wypełniającego żarówkę poprawia jasność emitowanego światła i spowalnia zużywanie się żarnika. Trwałość żarnika została również podniesiona dzięki wysokotemperaturowej optymalizacji powierzchni wolframowego drutu. Żarnik zrobiony w technologii podwójnej skrętki oraz podwójne punkty jego mocowania zapewniają zwiększoną odporność na wstrząsy i drgania. Nowa linia lamp wyładowczych Xenon White HID ma lepszą temperaturę barwową światła, ok. 5.500 K oraz aż o 20 proc. wyższą moc świetlną niż standardowe rozwiązania. W porównaniu z tradycyjnymi żarówkami ksenony Boscha przejawiają istotne zalety: niższe zużycie energii, dłuższa żywotność, białe światło zbliżone do dziennego, mniej męczące oczy kierowcy.
T&M nr 10/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment