Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Kompletnie odnowiona gama Iveco

Nowa architektura elektroniczna pozwoliła wprowadzić od oferty systemy wsparcia kierowcy, które będą obowiązywały od przyszłego roku.

Ułatwi także obsługę aut i poszerzy ofertę serwisów zapobiegawczych. Iveco wydało miliard euro na modernizację całej gamy, nowa jest elektronika oraz układu napędowe i kabiny. Nowa elektronika widoczna jest w 10-calowych wyświetlaczach i cyfrowych zestawach wskaźników w trzech konfiguracjach do wyboru. Są one oferowane we wszystkich modelach marki: Daily, Euro Cargo i S-Way. Auta będą o ok. 5 proc. droższe od obecnej generacji, już można je zamawiać, a trafią one do klientów jesienią 2024 roku.

 

Nowe deski rozdzielcze

Wraz z nową architekturą elektroniczną auta otrzymały nowe deski rozdzielcze. W samochodach pojawił się nowy system multimedialny Infotainment z 10-calowym, kolorowym wyświetlaczem, zintegrowanym z centralną częścią deski rozdzielczej. Funkcja bezprzewodowego mirroringu smartfona daje możliwość korzystania z aplikacji w telefonie na ekranie w pojeździe, a zdalne sterowanie funkcjami w kabinie: włączaniem i wyłączaniem światła, operowanie oknami, zarządzanie klimatyzacją, które zostało zintegrowane z łatwą w konfiguracji usługą Iveco Driver Pal. Kierowca ma również możliwość korzystania z usług nawigacyjnych Tom Tom Live i planowania tras z uwzględnieniem warunków drogowych w czasie rzeczywistym. W opcji jest kamera cofania z dynamicznymi liniami toru jazdy.

Zmiany oprogramowania będą następowały zdalnie, za pomocą internetu. Zarządzający flotą otrzyma nadzór nad samochodami, będzie mógł zdalnie wybierać funkcje, nadzorować pracę pojazdu (otrzyma także prewencyjne informacje o konieczności wymiany części lub udania się do serwisu) i kierowcy.

W Daily oferowany będzie bezkluczykowy system Keyless Entry & Go. Bezpieczeństwo kierowcy poprawia zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) z funkcją City Break chroniący również szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, a także nowa funkcja asystenta skrętu Turn Assist automatycznie aktywująca hamulec na zakręcie, gdy jest to konieczne, aby uniknąć zdarzenia.

Funkcja asystenta martwego pola (Blind Spot Warning) ostrzega o zbliżaniu się pojazdu w martwym polu podczas zmiany pasa ruchu. Manewry w warunkach miejskich stają się bezpieczniejsze i bezstresowe dzięki systemowi informowania o obecności obiektów w martwym polu (BSW), który ostrzega o zbliżaniu się rowerzysty od strony krawężnika, oraz systemowi hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego za pojazdem (Rear Cross Traffic Braking), który wspiera kierowcę w manewrze cofania, dostarczając informacji o pojazdach i przeszkodach wokół pojazdu oraz automatycznie hamując w razie potrzeby. Kiedy kierowca lub pasażer przygotowuje się do opuszczenia pojazdu, system ostrzegania przy otwieraniu drzwi (Door Opening Warning) ostrzega o zbliżającym się pojeździe lub rowerzyście, zwiększając tym samym bezpieczeństwo w środowisku miejskim.

 

Silniki gazowe i nie tylko

Nowe Daily w wersji lekkiej z pojedynczym ogumieniem tylnej osi zostało odchudzone o 55 kg (w tym kompozytowe resory z tyłu są o 30 kg lżejsze od stalowych, mniejszy zbiornik paliwa to kolejne 25 kg oszczędności, nowy materiał ramy i kompozytowy resor z przodu). Konstruktorzy dołożyli czujników systemów wspomagania kierowcy (ADAS i ostrzegania przed rowerzystami i pieszymi).

Iveco jest zdania, ż napędy elektryczne sprawdzą się w dystrybucji miejskiej, zaś w transporcie na dalekie odległości wygra gaz (z czasem bio-gaz), a po 2025 roku wodór. Producent sprzedał ponad 55 tys. gazowych ciężarówek wszystkich klas, zdobywając połowę rynku.

W średnim segmencie (EuroCargo) zaproponuje gazowy, 7-litrowy silnik o mocy 220, 250 lub 280 KM skojarzony z automatyczną, 8-stopniową skrzynią biegów ZF. Do wyboru jest przekładnia Allison.

W klasie ciężkiej pojawią się nowe zbiorniki na sprężony gaz ziemny, o pojemności zwiększonej do 1.240 l, co zapewni dodatkowe 95 km zasięgu (wynosi on 800 km). Podwozia zostaną wyposażone w 9-tonowe osie przednie i wleczone, a mosty napędowe w niższe przełożenia do 2,06 dla diesla i 2,31 dla wersji gazowej.

Konstruktorzy Iveco przygotowali nowy silnik Cursor 13 o moc 450 i 530 KM. Zastąpi on dotychczasowe diesle o pojemności 11 i 13 litrów. Ma on mniejsze zużycie paliwa, jest o 10 proc. lżejszy od poprzednika, ale i trwalszy, zapewni przebiegi do 1,6 mln km. Nowy hamulec silnikowy ma moc 530 KM i w większości zastosowań pozwoli obyć się bez zwalniacza.

Silnik współpracuje z 12-stopniową, zrobotyzowaną skrzynią biegów ZF Traxon drugiej generacji. Dzięki nowościom S-Way wyposażony będzie w predykcyjny tempomat.

Iveco szacuje, że dzięki elektronicznym narzędziom oraz poprawie części mechanicznych, nowa generacja S-Way da 7-procentowe oszczędności w zużyciu paliwa. W połączeniu z predykcyjnym tempomatem i kamerami zamiast lusterek spalanie może zmaleć o dalsze 3 proc., co do roczną oszczędność 5,3 tys. euro, przy założeniu rocznych przebiegów 130 tys. km, cenie 1,4 EUR za litr ON i 0,5 EUR za litr AdBlue.

 

Elektryczne modele

Iveco zapowiada elektryczne modele: S eWay i eDaily. Iveco S eWay ma 9 pakietów baterii o łącznej pojemności 738 kWh, dające 500 km zasięgu. Iveco zapewnia, że szybkie ładowarki o mocy do 350 kW naładują akumulatory pojazdu S eWay do 80 proc. pojemności w 90 minut.

Daily może mieć pakiety akumulatorów o pojemności do 148 kWh i zasięgu 240 km. Można ładować je prądem o mocy do 115 kW, co daje zasięg 100 km w 20 minut. Iveco eDaily 42S o dopuszczalnej masie całkowitej 4,25 tony może być teraz opcjonalnie wyposażony w pneumatyczne zawieszenie Air-Pro.

eDaily zaoferuje funkcje Smart Routing za pośrednictwem nowego systemu multimedialnego Infotainment lub aplikacji eDaily Routing. Umożliwi kierowcy sprawdzenie przewidywanego zasięgu, a system doradzi, kiedy potrzebne jest ładowanie, biorąc pod uwagę trasę i szacunki zasięgu.

Specjalnie dla ułatwienia zakupu elektrycznych modeli zaoferuje usługę GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem – ekosystem zielonego i zaawansowanego transportu). Jest to kompleksowy model biznesowy długoterminowego wynajmu ekologicznych pojazdów użytkowych w formule płatności za użytkowanie.

Oferowany jest w trzech pakietach – Easy, Energy i eManager. Każdy pakiet obejmuje odpowiednio więcej opcji oraz jest powiązany z dostępem do stacji ładowania i zindywidualizowanych rozwiązań. Formuła płacenia za użytkowanie pozwala klientom prognozować wykorzystanie pojazdu i odpowiednio za nie płacić. Nie jest to stały miesięczny abonament, ale szyta na miarę oferta usług klasy premium, podkreśla Iveco.

Wdrożony przez Iveco w lipcu 2023 r. we Włoszech jako pilotażowy projekt, będzie rozszerzony na kolejne kraje w 2024 roku, docelowo obejmując nim wszystkie europejskie rynki.

 

T&M nr 11/2023

Tekst: Robert Przybylski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE