Niekończąca się opowieść

IVECO bije rekordy rynkowych premier. W ciągu paru tygodniu, od końca kwietnia do początku czerwca pokazało dwa nowe modele: T-WAY, Daily oraz S-WAY po zmianach.

   Efektowna prezentacja online, we wtorek, 1 czerwca dotyczyła Daily i S-WAY. Rozpoczęła się pogawędką Thomasa Hilse, prezesa IVECO z Alexą, tzn. asystentem głosowym Amazon Alexa. Jednym tchem Alexa wymieniła siedem zalet nowych modeli: łączność, usługi cyfrowe, większe bezpieczeństwo, większy komfort przebywania w kabinie, większą opłacalność dla biznesu, redukcję całkowitego kosztu eksploatacji TCO i wreszcie… siebie. A IVECO po wprowadzeniu innowacji nie spocznie zadowolone z osiągnięcia celu, bo rozwój to niekończąca się opowieść.

Alexa to bardzo istotna część IVECO Driver Pal, cyfrowego asystenta (kumpla) kierowcy, który będzie dostępny w nowym Daily i w S-WAY. Jak podkreślił prezes Thomas Hilse, nikt jeszcze w segmencie pojazdów użytkowych nie odważył się na przejście z obsługi manualnej na sterowanie głosowe. Przyszłość dostępna już teraz, wpływająca na samopoczucie kierowcy, także na produktywność firmy transportowej.

Przykładowo IVECO Driver Pal głosem Alexy odpowie na pytania dotyczące stanu technicznego samochodu, zreferuje poziom paliwa i innych płynów, umówi wizytę w serwisie, wprowadzi dane do nawigacji, włączy multimedia, podpowie wybór hotelu czy restauracji, przekaże ostrzeżenia o sytuacji na drogach. Tę ostatnią funkcję, MyCommunity, można określić jako cyfrowe radio CB. Pozwala wymieniać się ważnymi informacjami kierowcom w różnych językach. Nie stanowi to żadnej bariery, bo i tak komunikaty zostaną wygłoszone w wybranym języku. Jak czytamy w informacji prasowej po tej prezentacji, na razie MyCommunity tłumaczy po angielsku, niemiecku, francusku, włosku i hiszpańsku. W przyszłości pojawia się następne języki. Dobrze gdyby również polski, skoro konferencja prasowa miała sprawne, polskie tłumaczenie. Co ważne, z MyCommunity będą mogli korzystać wszyscy kierowcy, nie tylko IVECO.

 

Najlepszy Daily

Na październik obiecano pierwsze, seryjne egzemplarze nowego Daily, najlepszego w historii, co podkreślił Luca Sra, dyrektor operacyjny IVECO Truck Business Unit. Żeby sprostać przewidywanemu popytowi, w fabryce będzie pracowała dodatkowa zmiana. Davide Diana, dyrektor linii lekkich pojazdów, przedstawił sukcesy Daily w Europie. Rynkowy udział w podwoziach do zabudowy przekracza 22 proc., w autach zasilanych CNG 56 proc., natomiast aż 37 proc. nabywców Daily wybiera automatyczną skrzynię, ośmiobiegową.

Nowe IVECO Daily będzie można rozpoznać po atrapie chłodnicy z satynowo-chromowanym wykończeniem. Kierowcy docenią nowy fotel z siedziskiem, oparciem i zagłówkiem wypełnionymi pianką z pamięcią kształtu. Pianka dopasowuje się do sylwetki prowadzącego, uchroni przed ewentualnym bólem pleców. Siedzisko zostało wydłużone o 20 mm i pogrubione o 15 mm, oferuje lepsze podparcie ud. Boki pogrubiono 15-milimetrową pianką o zwiększonej gęstości, co poprawiło trzymanie boczne. Zarazem bok fotela oraz dźwignie służące jego regulacji zostały przeprojektowane, aby ułatwić częste wsiadanie i wysiadanie, np. kurierom.

Silniki spełniają normy Euro 6 D Final i Euro VI E, co ważne ze 100-procentową zgodnością, czyli przez cały okres użytkowania, a nie tylko na początku, gdy auto jest nowe i świeże. To zasługa m.in. podwójnego układu SCR, który jednak nie wpłynął na konstrukcję ramy i możliwości zabudowy, o czym zapewniał Luca Paradisi, manager marketingu linii lekkich pojazdów. Wysokoprężne jednostki 2.3 rozwijają 116 KM, 136 KM, 156 KM, natomiast trzylitrowe 136 KM (na CNG), 160 KM, 176 KM, 180 KM (w minibusach), 207 KM. Dodajmy, iż turbodiesle 2.3 mają palić nawet 6 proc. mniej, porównując do poprzednika. W opcji znajdzie się pneumatyczne zawieszenie Air-Pro, sterowane pokrętłem na desce rozdzielczej. 

 

S-WAY i 490 koni

Model S-WAY poddano modernizacji po ledwie dwóch latach obecności na drogach. Martina Manzella, manager marketingu pojazdów średnich i ciężkich od razu wyjaśniła, że powodem nie stały się kiepskie wyniki handlowe. Do końca br. ma zostać sprzedanych 25.419 egzemplarzy, podczas gdy planowano 21.153. Ba, rynkowy udział włoskiej marki w segmencie osiągnął 7,5 proc. i jest prawie jedną trzecią wyższy niż w 2019 r. Cel IVECO stanowi udział 10-procentowy.

Bez wątpienia pomoże w tym silnik Cursor 13 o mocy 490 koni (drugi, nowy wariant mocy to 530 KM). Jak podała Martina Manzella, w transporcie długodystansowym, przy średnim rocznym przebiegu 120 tys. km, silnik ten powinien przynieść oszczędność 3.600 euro przez trzy lata. Wszystkie silniki stosowane w pojazdach S-WAY są bardzo ekologiczne, i spełniają obowiązującą od 2022 roku normę emisji spalin Euro VI E, a także mogą pracować wyłącznie na biopaliwie drugiej generacji, takim jak HVO, uwodorniony olej roślinny. Ponieważ S-WAY, tak jak nowy Daily, jest skomunikowany z internetem, w oszczędzaniu pomoże funkcja professional fuel advising. Natomiast rekomendacje centrum monitoringu, IVECO Control Room, mogą wpłynąć na ograniczenie zbędnych przestojów o jedną piątą.   

Inna, techniczna nowość to tylna oś w pojazdach S-WAY z silnikami Cursor. Oś jednostopniowa o obniżonym tarciu, dysponująca najdłuższym przełożeniem 2,31:1, teraz dostępne nawet dla ogumienia o standardowym profilu 70, co poprawia paliwową wydajność zwłaszcza na długich trasach.

 

T&M nr 6/2021

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE