Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Nowa, lepsza linia 5

Nie w Warszawie, czy innym dużym mieście, nie w modnym hotelu, tylko w Suwałkach, na północy województwa podlaskiego została zorganizowana krajowa premiera Savy 5, nowej linii opon do pojazdów ciężarowych, również do autobusów.

 

Ludzie związani z transportem drogowym gościli w gorący poniedziałek, 7 czerwca, w serwisie Walmar przy ul. Wojska Polskiego 68 w Suwałkach. Taka lokalizacja to swego rodzaju uznanie i docenienie roli serwisów ogumienia od lat współpracujących z Goodyearem, zwłaszcza tego konkretnego, założonego 31 lat temu przez Waleriana Drażbę. Obecnie Walmar to cztery serwisy oponiarskie i mechaniczne, poza Suwałkami, w Białymstoku oraz dwa w woj. pomorskim, w Pruszczu Gdańskim i Redzie. Oddział w Pruszczu ma okręgową stacje kontroli pojazdów. Dodajmy, że Walmar zachowuje biznesową niezależność, nie należy do żadnej sieci, choć rzecz jasna współpracuje na co dzień z Goodyearem i innymi, oponiarskimi koncernami.   

 

Nie zawodzą

Przedstawiciele Goodyera (Sava należy do tego koncernu) podkreślają przede wszystkim niezawodność nowej linii ogumienia. Takie jest nawet hasło reklamowe, „Niezawodność, której potrzebujesz”. Nie ma gorszej sytuacji dla przewoźnika, gdy prawie nowa opona ulegnie uszkodzeniu i będzie nadawała się tylko do wymiany.

Pomysłem na bezawaryjność jest zwiększona wytrzymałość, aby opony z linii 5 poradziły sobie ze wszystkimi rodzajami dróg i trudnymi warunkami eksploatacji. Savy 5 nadają się do różnego rodzaju transportu, ale zapewne część z nich będzie użytkowana na trasach krótszych, lokalnych.

Avant 5, Orjak 5, Cargo 5. Tak wygląda kolejność w zestawie: oś sterująca, oś napędowa, oś wleczona. Niezależnie od położenia w pojeździe wszystkie mają symbol śnieżynki na tle trzech górskich szczytów 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake). Oznacza to, że spełniają przepisy dotyczące opon zimowych, mogą być z powodzeniem eksploatowane w różnych warunkach pogodowych.  

 

Mocne strony

W przypadku wariantu Avant 5 na oś prowadzącą warto podkreślić powiększenie głębokości bieżnika o 1 mm i w ogóle o 4 proc. objętości gumy przeznaczonej do zużycia. Wersje HL (High Load) szczególnie pasują do samochodów ciężarowych najnowszej generacji. Urządzenia obróbki spalin związane z normą emisji Euro VI, tudzież trendy elektryfikacji sprawiają że przednie części aut stają się coraz cięższe, więc i coraz bardziej naciskają na oś prowadzącą.

W oponach Orjak 5 na oś napędową liczy się przede wszystkim solidny bieżnik z bezkierunkowym wzorem. Daje to równomierny rozkład nacisku i naprężenia, co skutkuje dużym przebiegiem i równomiernym zużyciem. Z kolei kątowa budowa rowków i duża liczba lameli przynosi dodatkowe krawędzie gryzące. Efekt – lepsza przyczepność i wydajność hamowania, także wysoka trwałość w zastosowaniach na krótkich dystansach i na wymagających drogach.

Opony Cargo 5, które jako pierwsze pojawiły się w sprzedaży, zwracają uwagę m.in. mieszanką bieżnika o wysokiej odporności na ścieranie i skutecznie odprowadzającą ciepło. Zarazem jest zapewniony niski opór toczenia, który bezpośrednio wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Głębokie, gryzące lamele sięgają do dwóch trzecich pełnej głębokości bieżnika. Natomiast zwiększona warstwa gumy pod bieżnikiem rozmiaru 385/65 R22.5 przekłada się na bardziej skuteczną ochronę przed uwięzionymi kamieniami, także przed nierównymi nawierzchniami.  

 

Z Polski

Słoweńska Sava należy do amerykańskiego koncernu Goodyear, obok Goodyeara, Dunlopa, Fuldy, Dębicy. W tej rodzinie pełni rolę marki środka. W mieście Dębica, na Podkarpaciu, są produkowane m.in. Savy. Właśnie polskiej produkcji były trzy opony z nowej linii wystawione w samochodzie ekspozycyjnym, na bazie Fiata Ducato Maxi. 

 

Rozmiary

Gama rozmiarów będzie systematycznie rosła, na początek składa się z sześciu, po dwa na każdą oś.

Avant 5, oś sterująca – 315/80 R22.5 156/150L i 154/150M oraz 315/70 R22.5 HL 156/150L.

Orjak 5, oś napędowa – 315/80 R22.5 156/150L i 154/150M oraz 315/70 R22.5 154/150 i 152/148M.

Cargo 5, oś wleczona – 430/50 R19.5 160J oraz 385/65 R22.5 164K i 158L.

 

Zdaniem managera              Krupa

Janusz Krupa, manager ds. marketingu opon użytkowych Goodyear Polska

– Sava jest w Polsce marką ciężarowego ogumienia numer jeden w segmencie środka. To najlepsze podsumowanie wartości tej marki, wartości tych opon. Ogumienie z nowej linii, Avant 5, Orjak 5 i Cargo 5 jest dedykowane użytkownikom, którym zależy na dobrej jakości, pewności eksploatacji oraz na dobrej cenie. Cała gama 5 ma certyfikację opon zimowych, czyli symbol z trzema szczytami, 3PMSF.

 

T&M nr 6/2021

Tekst: Jacek dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE