Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Ekociężarówka testowana w Polsce

Volvo FE Electric to jedno z pierwszych bezemisyjnych aut ciężarowych, które przez dłuższy będzie obecne czas na polskich drogach.

Volvo Trucks przekazało do testów, w ramach projektu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA),   elektryczny model o dmc 27 ton.

Volvo należy do pionierów w zakresie upowszechniania proekologicznych środków transportu towarowego. Do 2030 r. firma chce ograniczyć emisję dwutlenku węgla ze sprzedawanych samochodów o 50 proc. (w porównaniu z 2019 r.), co odpowiada ok. 45 proc. zelektryfikowanych ciężarówek, a w 2050 r zamierza osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla całkowicie zastępując jednostki spalinowe silnikami bezemisyjnymi. - Cichą rewolucję zaczynamy od transportu dystrybucyjnego poprzez wykorzystanie modeli Volvo FL i FE Electric, a już za 12 miesięcy poszerzymy zasięg, a do użytkowników przekażemy modele FH, FM i FMX Electric. Szybkie tempo urbanizacji nałoży ogromne wymagania na systemy ruchu, które już dziś mają trudności z zaspokojeniem bieżących potrzeb. Zelektryfikowana dystrybucja miejska od Volvo sprosta wyzwaniom dla nowoczesnych miast – mówiła Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska podczas oficjalnej prezentacji auta, która miała miejsce 27 maja w Warszawie.

Volvo FE Electric przekazane do testów w ramach programu EKO-LOG jest  pojazdem trzyosiowym. Zabudowę (GT Trailers) stanowi skrzynia z windą o ładowności ok. 13 t. Przestrzeń towarowa mieści 19 europalet. Zaletą pojazdu jest znikoma emisja hałasu, zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju (różnica w porównaniu do tradycyjnych samochodów ciężarowych to ok.10 dB). Auto sprawdzi się zatem w transporcie dystrybucyjnym, w dostawach na terenach aglomeracji miejskich. - Przekazywany pojazd z zabudową typu furgon, to pierwsza tego typu ciężarówka na polskich drogach. Volvo FE Electric dzięki uniwersalnej specyfikacji jest uważane za idealne rozwiązanie do tzw. transportu last mile, czyli dostawy towarów z magazynów do sklepów – argumentuje Piotr Werner, Product Digital Marketing Manager, Volvo Trucks.

W aucie zastosowano dwa silniki elektryczne i dwubiegową przekładnię. Moc do napędzania pojazdu jest generowana przez silnik elektryczny o mocy 400 kW i momencie obrotowym 850 Nm. Natychmiast rozwija swój maksymalny moment obrotowy, oddając moc płynnie i bez żadnych przerw. Jest to zatem rozwiązanie dla transportu miejskiego, wymagającego częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Zasięg FE Electric wynosi ok. 200 km (w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy, auto można wyposażyć w maksymalnie cztery zestawy akumulatorów). Szybki czas ładowania akumulatora 265 kWh wynosi ok. 2 godziny, natomiast zwykłe ładowanie zajmuje ok. 11 godzin.

– Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98 proc. ciężarówek w naszym kraju posiada silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego stanowi poważne wyzwanie, dlatego właśnie PSPA wspólnie z pięcioma partnerami branżowymi zainicjowało projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić, czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający, PSPA.

W ramach projektu EKO-LOG, seryjnie produkowane auto zostanie ocenione w pięciu obszarach. Zbadana zostanie wydajność, walory użytkowe, cechy społeczno-środowiskowe, jak również aspekty kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych. Ostatnim sprawdzianem dla FE Electric w projekcie EKO-LOG będzie przejazd na trasie międzymiastowej (Warszawa-Łódź-Warszawa). Test udzieli odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność „wagi ciężkiej” sprawdza się również w dostawach poza granicami aglomeracji miejskich.

Podczas testów zostaną przeprowadzone trzy badania ankietowe skierowane do różnych grup docelowych. Pierwsze, adresowane do mieszkańców Warszawy, ma ocenić świadomość społeczną w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Drugą ankietę przygotowano dla menadżerów flot (określenie potencjału rynku elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce), wyniki trzeciego badania pozwolą zaś ustalić opinię kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnej ciężarówki.

Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG, przygotowana zostanie analiza porównawcza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu. Wyniki szczegółowe projektu mają być znane we wrześniu br.

T&M 6/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE