Ekociężarówka testowana w Polsce
Volvo FE Electric to jedno z pierwszych bezemisyjnych aut ciężarowych, które przez dłuższy będzie obecne czas na polskich drogach.
Volvo Trucks przekazało do testów, w ramach projektu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), elektryczny model o dmc 27 ton.
Volvo należy do pionierów w zakresie upowszechniania proekologicznych środków transportu towarowego. Do 2030 r. firma chce ograniczyć emisję dwutlenku węgla ze sprzedawanych samochodów o 50 proc. (w porównaniu z 2019 r.), co odpowiada ok. 45 proc. zelektryfikowanych ciężarówek, a w 2050 r zamierza osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla całkowicie zastępując jednostki spalinowe silnikami bezemisyjnymi. - Cichą rewolucję zaczynamy od transportu dystrybucyjnego poprzez wykorzystanie modeli Volvo FL i FE Electric, a już za 12 miesięcy poszerzymy zasięg, a do użytkowników przekażemy modele FH, FM i FMX Electric. Szybkie tempo urbanizacji nałoży ogromne wymagania na systemy ruchu, które już dziś mają trudności z zaspokojeniem bieżących potrzeb. Zelektryfikowana dystrybucja miejska od Volvo sprosta wyzwaniom dla nowoczesnych miast – mówiła Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska podczas oficjalnej prezentacji auta, która miała miejsce 27 maja w Warszawie.
Volvo FE Electric przekazane do testów w ramach programu EKO-LOG jest pojazdem trzyosiowym. Zabudowę (GT Trailers) stanowi skrzynia z windą o ładowności ok. 13 t. Przestrzeń towarowa mieści 19 europalet. Zaletą pojazdu jest znikoma emisja hałasu, zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju (różnica w porównaniu do tradycyjnych samochodów ciężarowych to ok.10 dB). Auto sprawdzi się zatem w transporcie dystrybucyjnym, w dostawach na terenach aglomeracji miejskich. - Przekazywany pojazd z zabudową typu furgon, to pierwsza tego typu ciężarówka na polskich drogach. Volvo FE Electric dzięki uniwersalnej specyfikacji jest uważane za idealne rozwiązanie do tzw. transportu last mile, czyli dostawy towarów z magazynów do sklepów – argumentuje Piotr Werner, Product Digital Marketing Manager, Volvo Trucks.
W aucie zastosowano dwa silniki elektryczne i dwubiegową przekładnię. Moc do napędzania pojazdu jest generowana przez silnik elektryczny o mocy 400 kW i momencie obrotowym 850 Nm. Natychmiast rozwija swój maksymalny moment obrotowy, oddając moc płynnie i bez żadnych przerw. Jest to zatem rozwiązanie dla transportu miejskiego, wymagającego częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Zasięg FE Electric wynosi ok. 200 km (w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy, auto można wyposażyć w maksymalnie cztery zestawy akumulatorów). Szybki czas ładowania akumulatora 265 kWh wynosi ok. 2 godziny, natomiast zwykłe ładowanie zajmuje ok. 11 godzin.
– Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98 proc. ciężarówek w naszym kraju posiada silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego stanowi poważne wyzwanie, dlatego właśnie PSPA wspólnie z pięcioma partnerami branżowymi zainicjowało projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić, czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający, PSPA.
W ramach projektu EKO-LOG, seryjnie produkowane auto zostanie ocenione w pięciu obszarach. Zbadana zostanie wydajność, walory użytkowe, cechy społeczno-środowiskowe, jak również aspekty kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych. Ostatnim sprawdzianem dla FE Electric w projekcie EKO-LOG będzie przejazd na trasie międzymiastowej (Warszawa-Łódź-Warszawa). Test udzieli odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność „wagi ciężkiej” sprawdza się również w dostawach poza granicami aglomeracji miejskich.
Podczas testów zostaną przeprowadzone trzy badania ankietowe skierowane do różnych grup docelowych. Pierwsze, adresowane do mieszkańców Warszawy, ma ocenić świadomość społeczną w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Drugą ankietę przygotowano dla menadżerów flot (określenie potencjału rynku elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce), wyniki trzeciego badania pozwolą zaś ustalić opinię kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnej ciężarówki.
Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG, przygotowana zostanie analiza porównawcza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu. Wyniki szczegółowe projektu mają być znane we wrześniu br.
T&M 6/2021
Tekst: Michał Jurczak
Add comment