Spitzer Silo - specjalista
Do europejskiej elity producentów naczep silosowych należy Spitzer Silo Fahrzeugwerke GmbH.
To firma o historii sięgającej XIX stulecia (powstała w 1872 r i wytwarzała sprzęt rolniczy), pojazdy silosowe zaczęła produkować w połowie ubiegłego wieku (pierwszy silos był właśnie dziełem konstruktorów Spitzera). Obecnie posiada swe fabryki w Niemczech, we Francji i na Węgrzech dostarczając każdego roku niemal 1,5 tys. pojazdów. Spitzer Silo Fahrzeugwerke GmbH jest ściśle wyspecjalizowanym producentem, wytwarza wyłącznie pojazdy silosowe, nieustannie doskonaląc ich konstrukcję. Wiele z wprowadzonych zmian jest rezultatem stałego przepływu informacji pomiędzy producentem pojazdów, a ich dotychczasowymi użytkownikami. Klienci naczep Spitzer Silo doceniają zwłaszcza, że są to najlżejsze naczepy na rynku. Wyjątkowo niska waga (to szczególnie istotne w przypadku transportowania wielotonowych ładunków) wynika z zastosowania aluminium nie tylko do budowy zbiornika, ale też poszczególnych komponentów składających się na końcowy produkt. Gama obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących (SF), jak i podnoszonych (SK). Wśród tych ostatnich jest siodłowa naczepa silosowa ze zbiornikiem podnoszonym SK 2753 CAL. Ma 11,3 m długości, a średnica zbiornika wynosi 2,55 m. W aluminiowym zbiorniku zastosowano cztery otwory wsypowe z pokrywami zamykanymi śrubami dociskowymi ze stali nierdzewnej. Obsługę ułatwia drabina oraz pomost ze składaną barierka ochronną (po lewej stronie). Z aluminium anodowanego wykonano lej spustowy (otwierany, podnoszony), z matą spulchniającą wyjmowaną przez odkręcenie jednej śruby (rozwiązanie opatentowane). Na system dystrybucji powietrza składają się m.in. przewód rozdziału powietrza (z aluminium, umieszczony po prawej stronie), kolektor przygotowany do wkładu filtra i drugiego zaworu bezpieczeństwa, wąż przyłączeniowy kompresora. Regulacja powietrza górnego, pomocniczego i spulchniającego następuje przy pomocy zaworów klapowych wykonanych ze stali nierdzewnej a uszczelnionych silikonem. Zbiornik ma poj. ok. 53 m sześc. Do podnoszenia zbiornika zastosowano hydrauliczny podnośnik marki Hyva (kąt wzniosu ok. 45 st.). Producent oferuje szeroką gamę wyposażenia dodatkowego, obejmującą m.in. dwa węże rozładowcze DN 80 lub DN 100 do produktów sypkich, kabel uziemienia na zwijaku itp. Standardowo montowane jest zabezpieczenie przed ruszeniem z uniesioną barierką ochronną (przez hamulec postojowy). Nabywcy zamawiają często zbiornik z wykończeniem do granulatów chemicznych, czy elektrohydrauliczny zestaw podnośnikowy składający się z pompy, zbiornika oleju (180 l) i silnika (3 kW) zamontowany na naczepie (zasilanie z ciągnika prądem 24 V).
Technicznie dopuszczalny ciężar naczepy SK 2753 CAL to 39 t, naczepa bez ładunku waży 5,9 t. Ciśnienie robocze wynosi 2 bary. Zestaw osiowy bazuje na zawieszeniu pneumatycznym z instalacją wznoszenia i opuszczania z ogranicznikiem wzniosu. W zależności od życzenia konkretnego klienta stosowane są osie BPW, SAF, Mercedes Benz. Naczepy wyposażane są w sprężynowe hamulce postojowe, ABS z elektroniczną regulacją oraz tarczowe hamulce.
T&M nr 7/8-2016
Tekst: Michał Jurczak
Add comment