Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

e-Deliver 3 w różnych postaciach

Maxus e-Deliver 3 zyskuje na polskim rynku coraz większą popularność, nie tylko z powodu dobrej ceny i właściwości użytkowych, również dzięki możliwości zabudowy podwozia.

Jak podaje Michał Maske, marketing manager RSA Polska, importera Maxusa, przy uwzględnieniu dopłaty z programu „Mój Elektryk” cena e-Delivera 3 wynosi 107.730 zł netto. To wartość równa konkurencyjnym modelom z silnikami spalinowymi. A uwzględniając poziom standardowych rabatów dla firm, dochodzimy do 83.383 zł netto, co dodatkowo podnosi atrakcyjność oferty. Koszty związane z eksploatacją są mniejsze w porównaniu do aut spalinowych, tym samym w dużych aglomeracjach oraz ich okolicach użytkowanie tego elektrycznego dostawczaka jest korzystne. Z dodatkowych, ale jakże ważnych bonusów trzeba pamiętać o bezpłatnym parkowaniu oraz o poruszaniu się buspasami, co jest istotne dla dostawców i firm transportowych w większych miastach. Maxus e-Deliver 3 sprawdza się m.in. w branży kurierskich, pocztowej, przy małych dostawach – piekarnie, pralnie itp. Zyskuje uznanie również w innych krajach, poczta austriacka zamówiła 700 sztuk, norweska 250.

 

Mniejsi i więksi

Warto zaznaczyć, że wymiary modelu e-Deliver 3, zarówno w wersji krótkiej jak i długiej, są większe niż w jego segmencie, długość nadwozi wynosi 4.555 mm i 5.145 mm. Dlatego na polskim rynku e-Deliver 3 konkuruje zarówno z takimi samochodami jak, alfabetycznie, Citroen e-Berlingo Van, Fiat e-Doblo, Nissan Townstar Van, Opel Combo Cargo Electric, Peugeot e-Partner, Renault Kangoo Van E-Tech Electric, Toyota Proace City Electric, ale również z przedstawicielami średniej grupy, Citroenem e-Jumpy, Fiatem e-Scudo, Oplem Vivaro Electric Furgon, Peugeotem e-Expert, Toyotą Proace Electric.

 

Kurier lub izoterma

Standardową wersją jest furgon. Natomiast podwozie z dłuższym rozstawem osi, czyli LWB (Long Wheel Base) może dostać w Polsce zabudowę kurierską albo izotermiczną. Pierwsza kosztuje 72.310 zł netto (88.941 zł brutto), druga jest tańsza, 53.155 zł netto, czyli 65.381 zł brutto).

Kurierska zabudowa e-Lambox S cechuje się kubaturą 12,9 m sześc. Ściany kontenera wykonano z płyt warstwowych typu sandwich o grubości 28 mm, z poszyciem zewnętrznym i wewnętrznym z białego laminatu poliestrowo-szklanego. Dach z takich samych płyt również ma 28 mm. Podłoga jest ze sklejki dwustronnie foliowanej, wodoodpornej, o grubości 15 mm. Do seryjnego wyposażenia należy m.in. kamera cofania i wewnętrzne oświetlenie LED. Tylne drzwi dwuskrzydłowe, a system składanych regałów to indywidualna kwestia, do indywidualnej wyceny.

Zabudowa izotermiczna utrzymuje temperaturę do 0 st. C, izolacja ma grubość 5 cm. Wyposażenie standardowe to aluminium na ścianie, podłoga w postaci epoksydowej chropowatej wylewki, elektryczny agregat Zanotti 120B montowany na dachu (opcja zasilania postojowego 230 V).

 

Trzyma moc

Gdy poprzednio testowałem e-Delivera 3, narzekałem, że nie zawsze łączył się z ładowarką. Sprawdziłem, czy coś się zmieniło. Zawsze piszę szczerze, tym razem współpraca w trójkącie Maxus, Greenway (sieć ładowarek), Shell (karta do ładowania) przebiegała bez zakłóceń i bez zastrzeżeń. Auto, to samo co w pierwszym teście, sprawnie komunikowało się z ładowarką, a moc dostarczanego prądu długo utrzymywała się w przedziale 50-40 kW. W kabinie zwróciłem uwagę na bardzo wydajne ogrzewanie foteli. Doprawdy trudno znaleźć inny samochód, zwłaszcza dostawczy, w którym tak szybko czujemy przyjemne ciepło na ciele. Powracalność kierownicy jest znakomita, co szczególnie docenia się w miejskiej dżungli. I gdyby jeszcze radio miało RDS…

e-Deliver 3 został zaprojektowany do krótkich dystansów, ale poza miastem też sobie radzi. Rozpędza się licznikowo do 125 km/h, z tym że po przekroczeniu 120 rozlega się ostrzegawczy, przerywany gong i pojawia się napis „Vehicle Overspeeed”. W trybie Eco maksymalna szybkość wynosi 95 km/h. I ani kilometra więcej, kick down nic nie daje, nie powoduje dalszego zwiększania prędkości. Konsumpcja energii zależy w znacznym stopniu od prędkości, tak jest z każdym elektrykiem. Utrzymywanie rozsądnego tempa poniżej setki owocuje „spalaniem” poniżej 20 kWh/100 km. Tak więc przy baterii o pojemności netto 50,23 kWh deklarowany zasięg 238 km w cyklu mieszanym staje się jak najbardziej realny.

 

T&M nr 4/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE