Informacje są bardzo ważne
Z Anną Biekionis, country manager DKV Mobility rozmawia Jacek Dobkowski.
Jacek Dobkowski: – Jak pani ocenia obecną kondycję polskich przewoźników?
Anna Biekionis: – Powiem szczerze, że jeżeli chodzi o naszych klientów, ich kondycja jest zdecydowanie dobra, albo nawet bardzo dobra. Widzimy, że stale się rozwijają, przede wszystkim w kierunku digitalizacji. Firmy bardzo chętnie korzystają dziś z nowinek technologii. Obserwujemy to, patrząc na zakres usług, które u nas zamawiają. Coraz większe jest zainteresowanie produktami, które wiążą się z szybszym przepływem informacji. Dostęp do aktualnych danych daje pełen obraz sytuacji, bieżący podgląd kosztów, parametrów pojazdów, opłat drogowych.
JD: – Karta służąca tylko do tankowania oleju napędowego to już przeszłość?
AB: – Oferujemy karty dla wielu rodzajów paliw, nie tylko ON, mając na względzie zrównoważony rozwój branży transportowej. Dlatego obok poszerzania tradycyjnej sieci stacji, stawiamy na paliwa alternatywne, takie jak gaz ziemny, w tym LNG, ekologiczny diesel czy prąd. Natomiast praktycznie wszyscy klienci korzystają u nas z usług dodatkowych, w szczególności z rozliczania opłat drogowych i zwrotów VAT. W zakresie myta najwięcej zapytań dotyczy rozliczania opłat w jednolitym systemie EETS za pomocą jednego urządzenia pokładowego. Taki box ułatwia również pracę kierowcy, klienci bardzo sobie go chwalą. Wystarczy zdefiniować, jakim pojazdem jeździmy, a opłaty pobierają się automatycznie we wszystkich krajach objętych EETS.
JD: – Mówiąc o zaawansowanych rozwiązaniach, rozumiem, że mamy na myśli pewną grupę klientów. Podejrzewam, że rozwój digitalizacji jest różny w różnych firmach.
AB: – Rozmiar firmy nie ma znaczenia. Nawet małe przedsiębiorstwa stawiają dziś na digitalizację, bo przyspiesza ich pracę. Przepływ informacji jest kluczowy. Posiadamy szereg narzędzi związanych z monitorowaniem chociażby cen paliw. Pomagamy wyznaczać trasy, szukać tańszych rozwiązań – to wszystko wpływa na konkurencyjność. Duże firmy korzystają u nas z dedykowanych systemów zarządzania flotą i wspomagania logistyki. Mniejsze natomiast mają do dyspozycji takie rozwiązania jak DKV LIVE. Jest to urządzenie telematyczne, które daje bieżący podgląd lokalizacji pojazdów i innych parametrów.
JD: – Telematykę oferują inne firmy, w tym także producenci ciężarówek. Czym się więc wyróżniacie?
AB: – Wyróżnia nas to, że mamy telematykę połączoną z kartą. Dla systemu DKV LIVE wybraliśmy tylko najbardziej potrzebne funkcjonalności telematyczne. Tak powstało narzędzie, które na przykład może kontrolować, czy pojazd znajduje się w tej samej lokalizacji, co transakcje dokonywane na kartę – tylko w takim przypadku płatność będzie autoryzowana. Wprowadziliśmy także mobilne płatności za paliwo bez potrzeby stania w kolejkach do kas. Usługa nazywa się APP&GO i jest dostępna w ramach naszej aplikacji DKV Mobility.
JD: – Są jednak przewoźnicy niechętnie korzystający z kart, nie mówię o DKV, tylko w ogóle. Narzekają na przykład na gwarancje bankowe. Takie głosy do pani docierają?
AB: – Mamy bardzo indywidualne podejście do klienta i przede wszystkim patrzymy na jego historię. Firma, która jest nowa na rynku i nie posiada wiarygodności finansowej, może być poproszona o zabezpieczenie. To się zgadza. Natomiast, jeżeli chodzi o przewoźników, którzy działają już jakiś czas i posiadają zdolność kredytową, bądź też są w stanie wykazać się wzorową współpracą z innymi kontrahentami, jesteśmy w stanie zaoferować korzystne rozwiązania. Przez wiele lat pracy z klientami raczej spotykałam się z firmami, które były otwarte na nasze propozycje niż szukały alternatyw. A to dlatego, że korzystanie z usług DKV Mobility daje wiele różnych możliwości w postaci oszczędności czasu i pieniędzy. Proszę sobie wyobrazić, ile czasu zajmowałoby przy większej flocie zbieranie faktur z każdej stacji, gromadzenie kwitów parkingowych, pozyskiwanie informacji o opłatach drogowych i tak dalej. Przy takim podejściu piętrzą się trudności, wzrastają koszty księgowości. Od operatora kartowego klient dostaje faktury w postaci plików, które może zaimportować do swego systemu księgowego. Mamy zdefiniowane odpowiednie formaty tych danych. Ponieważ jesteśmy bardzo długo na rynku, DKV Mobility jest benchmarkiem w tym względzie.
JD: – DKV Mobility umożliwia także ładowanie pojazdów elektrycznych, ale jaka jest praktyka w przypadku ciężkiego transportu?
AB: – Jest to raczkujący sektor. W przypadku przewoźników międzynarodowych transport odbywa się na bardzo dużych odległościach, podczas gdy większość ładowarek jest przystosowanych do mniejszych aut, dostawczych i osobowych. Generalnie rzecz biorąc, w przypadku większych ciężarówek rozwojowe są paliwa alternatywne, takie jak gaz LNG, dlatego rozbudowujemy sieć stacji także w tym kierunku. Ceny LNG, które wzrosły z powodu wojny na Ukrainie, wracają już do poziomu atrakcyjnego dla przewoźników. DKV Mobility inwestuje ponadto w rozwój sieci ładowarek dla aut osobowych i dostawczych. Dziś możemy się pochwalić największą liczbą punktów ładowania dostępnych za pomocą jednej karty paliwowej, która wynosi już 468 tysięcy stacji w Europie.
JD: – Dodatkową korzyścią związaną z kartami może być zwrot zagranicznych podatków.
AB: – Oferujemy zwrot VAT-u i akcyzy. W przypadku VAT-u to nierzadko prawie 20 procent ceny paliwa, licząc od brutto. Przewoźnik odzyskując te kwoty ma wymierne korzyści i może być bardziej konkurencyjny na rynku. Z kolei stawki akcyzy są zmienne, nawet co dwa miesiące i trudno się w tym połapać. Taki stan trwa od ponad roku. Posiadając takiego partnera jak DKV Mobility, który jest w stanie szybko poinformować o zmianach, przewoźnik może na przykład dostosować miejsce tankowania, wybierając tańszy w danym momencie kraj tranzytowy. Posiadamy zespół analityków, który zbiera informacje przychodzące z całej Europy i przekazuje je klientom w sposób transparentny. Taka wiedza jest dodatkową korzyścią dla naszych klientów.
JD: – Podsumowując, DKV Mobility zmierza w stronę firmy technologicznej?
AB: – Powiedziałabym raczej, że to już się stało. Od dłuższego czasu naszą działalność można określić jako prowadzenie platformy B2B dla rozwiązań płatniczych w trasie, w oparciu o nowoczesne technologie i możliwości big data.
JD: – Dziękuję za rozmowę.
T&M nr 4/2023
Tekst: Jacek Dobkowski