Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Informacje są bardzo ważne

Z Anną Biekionis, country manager DKV Mobility rozmawia Jacek Dobkowski.

Jacek Dobkowski: – Jak pani ocenia obecną kondycję polskich przewoźników?

Anna Biekionis: – Powiem szczerze, że jeżeli chodzi o naszych klientów, ich kondycja jest zdecydowanie dobra, albo nawet bardzo dobra. Widzimy, że stale się rozwijają, przede wszystkim w kierunku digitalizacji. Firmy bardzo chętnie korzystają dziś z nowinek technologii. Obserwujemy to, patrząc na zakres usług, które u nas zamawiają. Coraz większe jest zainteresowanie produktami, które wiążą się z szybszym przepływem informacji. Dostęp do aktualnych danych daje pełen obraz sytuacji, bieżący podgląd kosztów, parametrów pojazdów, opłat drogowych.

 

JD: – Karta służąca tylko do tankowania oleju napędowego to już przeszłość?

AB: – Oferujemy karty dla wielu rodzajów paliw, nie tylko ON, mając na względzie zrównoważony rozwój branży transportowej. Dlatego obok poszerzania tradycyjnej sieci stacji, stawiamy na paliwa alternatywne, takie jak gaz ziemny, w tym LNG, ekologiczny diesel czy prąd. Natomiast praktycznie wszyscy klienci korzystają u nas z usług dodatkowych, w szczególności z rozliczania opłat drogowych i zwrotów VAT. W zakresie myta najwięcej zapytań dotyczy rozliczania opłat w jednolitym systemie EETS za pomocą jednego urządzenia pokładowego. Taki box ułatwia również pracę kierowcy, klienci bardzo sobie go chwalą. Wystarczy zdefiniować, jakim pojazdem jeździmy, a opłaty pobierają się automatycznie we wszystkich krajach objętych EETS.

 

JD: – Mówiąc o zaawansowanych rozwiązaniach, rozumiem, że mamy na myśli pewną grupę klientów. Podejrzewam, że rozwój digitalizacji jest różny w różnych firmach.

AB: – Rozmiar firmy nie ma znaczenia. Nawet małe przedsiębiorstwa stawiają dziś na digitalizację, bo przyspiesza ich pracę. Przepływ informacji jest kluczowy. Posiadamy szereg narzędzi związanych z monitorowaniem chociażby cen paliw. Pomagamy wyznaczać trasy, szukać tańszych rozwiązań – to wszystko wpływa na konkurencyjność. Duże firmy korzystają u nas z dedykowanych systemów zarządzania flotą i wspomagania logistyki. Mniejsze natomiast mają do dyspozycji takie rozwiązania jak DKV LIVE. Jest to urządzenie telematyczne, które daje bieżący podgląd lokalizacji pojazdów i innych parametrów.

 

JD: – Telematykę oferują inne firmy, w tym także producenci ciężarówek. Czym się więc wyróżniacie?

AB: – Wyróżnia nas to, że mamy telematykę połączoną z kartą. Dla systemu DKV LIVE wybraliśmy tylko najbardziej potrzebne funkcjonalności telematyczne. Tak powstało narzędzie, które na przykład może kontrolować, czy pojazd znajduje się w tej samej lokalizacji, co transakcje dokonywane na kartę – tylko w takim przypadku płatność będzie autoryzowana. Wprowadziliśmy także mobilne płatności za paliwo bez potrzeby stania w kolejkach do kas. Usługa nazywa się APP&GO i jest dostępna w ramach naszej aplikacji DKV Mobility.

 

JD: – Są jednak przewoźnicy niechętnie korzystający z kart, nie mówię o DKV, tylko w ogóle. Narzekają na przykład na gwarancje bankowe. Takie głosy do pani docierają?

AB: – Mamy bardzo indywidualne podejście do klienta i przede wszystkim patrzymy na jego historię. Firma, która jest nowa na rynku i nie posiada wiarygodności finansowej, może być poproszona o zabezpieczenie. To się zgadza. Natomiast, jeżeli chodzi o przewoźników, którzy działają już jakiś czas i posiadają zdolność kredytową, bądź też są w stanie wykazać się wzorową współpracą z innymi kontrahentami, jesteśmy w stanie zaoferować korzystne rozwiązania. Przez wiele lat pracy z klientami raczej spotykałam się z firmami, które były otwarte na nasze propozycje niż szukały alternatyw. A to dlatego, że korzystanie z usług DKV Mobility daje wiele różnych możliwości w postaci oszczędności czasu i pieniędzy. Proszę sobie wyobrazić, ile czasu zajmowałoby przy większej flocie zbieranie faktur z każdej stacji, gromadzenie kwitów parkingowych, pozyskiwanie informacji o opłatach drogowych i tak dalej. Przy takim podejściu piętrzą się trudności, wzrastają koszty księgowości. Od operatora kartowego klient dostaje faktury w postaci plików, które może zaimportować do swego systemu księgowego. Mamy zdefiniowane odpowiednie formaty tych danych. Ponieważ jesteśmy bardzo długo na rynku, DKV Mobility jest benchmarkiem w tym względzie.

 

JD: – DKV Mobility umożliwia także ładowanie pojazdów elektrycznych, ale jaka jest praktyka w przypadku ciężkiego transportu?

AB: – Jest to raczkujący sektor. W przypadku przewoźników międzynarodowych transport odbywa się na bardzo dużych odległościach, podczas gdy większość ładowarek jest przystosowanych do mniejszych aut, dostawczych i osobowych. Generalnie rzecz biorąc, w przypadku większych ciężarówek rozwojowe są paliwa alternatywne, takie jak gaz LNG, dlatego rozbudowujemy sieć stacji także w tym kierunku. Ceny LNG, które wzrosły z powodu wojny na Ukrainie, wracają już do poziomu atrakcyjnego dla przewoźników. DKV Mobility inwestuje ponadto w rozwój sieci ładowarek dla aut osobowych i dostawczych. Dziś możemy się pochwalić największą liczbą punktów ładowania dostępnych za pomocą jednej karty paliwowej, która wynosi już 468 tysięcy stacji w Europie.

 

JD: – Dodatkową korzyścią związaną z kartami może być zwrot zagranicznych podatków.

AB: – Oferujemy zwrot VAT-u i akcyzy. W przypadku VAT-u to nierzadko prawie 20 procent ceny paliwa, licząc od brutto. Przewoźnik odzyskując te kwoty ma wymierne korzyści i może być bardziej konkurencyjny na rynku. Z kolei stawki akcyzy są zmienne, nawet co dwa miesiące i trudno się w tym połapać. Taki stan trwa od ponad roku. Posiadając takiego partnera jak DKV Mobility, który jest w stanie szybko poinformować o zmianach, przewoźnik może na przykład dostosować miejsce tankowania, wybierając tańszy w danym momencie kraj tranzytowy. Posiadamy zespół analityków, który zbiera informacje przychodzące z całej Europy i przekazuje je klientom w sposób transparentny. Taka wiedza jest dodatkową korzyścią dla naszych klientów.

 

JD: – Podsumowując, DKV Mobility zmierza w stronę firmy technologicznej?

AB: – Powiedziałabym raczej, że to już się stało. Od dłuższego czasu naszą działalność można określić jako prowadzenie platformy B2B dla rozwiązań płatniczych w trasie, w oparciu o nowoczesne technologie i możliwości big data.

 

JD: – Dziękuję za rozmowę.

 

T&M nr 4/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE