Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Zwrot VAT-u z UE do końca

Z Izabelą Jaworowską, dyrektorem zarządzającym i Jakubem Jaroszem, regionalnym kierownikiem sprzedaży EBV Finance rozmawia Jacek Dobkowski.

 

Jacek Dobkowski: – EBV Finance specjalizuje się w zwrocie VAT-u i akcyzy z krajów Unii Europejskiej. Kto jest waszym klientem? Czy są to duzi przewoźnicy, czy raczej mniejsi? 

Izabela Jaworowska: – Klientów mamy różnych, zarówno duże firmy posiadające powyżej 100, czy 200 samochodów, jak również mniejszych przewoźników z kilkoma autami, a nawet jednym. Nie tylko ilość aut w transporcie międzynarodowym ma wpływ na kwoty zwrotu VAT-u. Ważne jest to, jakie trasy ma przewoźnik, co przy uwzględnieniu wielkości zbiorników determinuje miejsca tankowania.

 

JD: – Czy zwrot VAT-u jest tylko za paliwo ?

IJ: – Nie, czasami duży udział w zwrotach VAT-u mają opłaty drogowe. Nie we wszystkich krajach są one jednak z VAT-em. VAT można odzyskać także za akcesoria, parkingi, hotele, naprawy, myjnie itp., uzależnione jest to jednak od przepisów podatkowych danego kraju. Warto też zwrócić uwagę na to, że przedsiębiorcy często lekceważą możliwość zwrotu VAT-u z paragonów fiskalnych, a w niektórych krajach ona istnieje. Zasady zwrotu VAT-u z paragonów są ściśle określone przez dany kraj. Nasi klienci otrzymują od nas pełną informację, dzięki której mogą maksymalizować kwoty odzyskiwanego podatku VAT.

 

JD: – Czym w praktyce różnią się oferowane przez EBV sposoby zwrotu VAT-u?

IJ: – Standardowy zwrot VAT-u polega na tym, że przygotowujemy i składamy wnioski do urzędów skarbowych danych państw i czekamy, aż urząd skarbowy wyda decyzję i dokona przelania środków. Taka procedura trwa od trzech tygodni w Austrii, czasem nawet szybciej, do czterech-pięciu miesięcy w niektórych krajach. Trzeba czekać. Kolejna możliwość to pre-paid miesięczny bądź kwartalny. W tej opcji klient otrzymuje pieniądze na swoje konto w ciągu dwóch dni roboczych od momentu przekazania niezbędnych dokumentów. Przedsiębiorcy są tym bardzo zainteresowani, mają pieniądze na swoim rachunku bankowym.

 

JD: – Dlaczego pre-paid w EBV a nie fakturowanie netto z wystawcą karty?

Jakub Jarosz: Fakturowanie netto ma swoje plusy i minusy. Przewoźnikowi wydaje się to bardzo wygodne, bo płaci kwotę netto faktury. Problemy mogą pojawić się, gdy na przykład przedsiębiorca chciałby mieć karty kilku operatorów. Na ogół za faktury innych operatorów przy fakturowaniu netto pobierana jest wyższa lub dodatkowa opłata. Kolejna sytuacja – gdy przedsiębiorca chce zrezygnować z danej karty paliwowej i przejść do innego operatora. Może się tu pojawić bariera wyjścia w postaci konieczności zapłaty całego nieodzyskanego VAT-u, a w przypadku dużych firm są to dziesiątki tysięcy euro. Ponadto nierzadko zdarzało się, że przedsiębiorcy z którymi rozmawialiśmy przepłacali dwukrotnie za tę usługę w stosunku do ceny EBV. Warto też  zwrócić uwagę na koszty dodatkowe, które bardzo często są ukryte w kosztach administracyjnych. EBV, jako niezależny pełnomocnik do zwrotu VAT-u, w żaden sposób nie ogranicza przewoźnikowi swobody działania na rynku, daje mu elastyczność, przy możliwości otrzymania VAT-u z faktur w ciągu dwóch dni.

 

JD: – A dlaczego niektóre firmy same zwracają sobie VAT?

IJ: – Owszem, jest taka możliwość. Jednak nasze doświadczenie pokazuje, że często warto zaufać profesjonalistom. Otrzymujemy telefony od przewoźników, którzy mają problem na przykład z odzyskaniem VAT-u i proszą nas o pomoc, często skutkuje to nawiązaniem współpracy. Mieliśmy kilka sytuacji, gdy osoba odpowiedzialna za złożenie wniosków o zwrot VAT-u w firmie nie dotrzymała terminów z powodu nawału pracy, inna z powodu choroby. Niestety, urzędy skarbowe są tu bardzo rygorystyczne co do terminów – cały VAT przepadł. Dlatego uważamy, ze outsourcing daje przedsiębiorcy „spokojny sen”, daje mu gwarancję wykonania usługi bez martwienia się o to czy pracownik wykona powierzone zadanie na czas (może być na urlopie, zachorować, zwolnic się itp.). Przedsiębiorca przekazując nam dokumenty ma pewność, że przekazał sprawę w dobre ręce, że odpowiemy na wszelkie wezwania z zagranicznych urzędów skarbowych, napiszemy w razie potrzeby odwołanie, cała praca jest po naszej stronie. Dodatkowo cena usługi nie jest wysoka.

 

JD: – Na koniec chcę zapytać jeszcze o zwrot podatku akcyzowego, czy są z nim problemy?

JJ: – Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą o możliwości odzyskania części podatku akcyzowego z zakupionego oleju napędowego z niektórych państw Unii. Podczas rozmów z przewoźnikami widzę, że temat akcyzy jest bardzo często pomijany, a może on wpłynąć na zmianę polityki tankowań i co za tym idzie, na oszczędności w firmie. Każdy przewoźnik wie, że zminimalizowanie kosztów paliwa przy dużych tankowaniach przynosi ogromne oszczędności. Na dzień dzisiejszy kwota akcyzy do odzyskania w Belgii wynosi 0,2476 euro na litr. Warto w tym momencie wziąć kalkulator do ręki. Kończąc chcielibyśmy zachęcić do kontaktu z nami tych przewoźników, którzy chcą upewnić się, czy ich obecny model zwrotu VAT-u jest optymalny. Gwarantujemy, że poświęcony czas nie będzie stracony. Jeśli nawet przewoźnik nie zdecyduje się na współpracę z nami, na pewno będzie bogatszy o wiedzę z tej dziedziny.

 

JD: – Dziękuję za rozmowę.

T&M nr 6/2018

Tekst: Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE