loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Innowacyjne, skręcane naczepy

Nowy zakład produkcji pojazdów z ruchomą podłogą. Holenderska firma Kraker Trailers, specjalizująca się w produkcji naczep z ruchomą podłogą, otworzyła nowy zakład produkcyjny, o powierzchni 7 tys. m kw. w Axel.

 

Rozpoczęła w nim produkcję innowacyjnych naczep nowego typu - K-Force, bazujących na elementach skręcanych. Na początku kwietnia, podczas dni otwartych, zaprezentowano nowy zakład i nową naczepę zaproszonym dealerom, klientom, kooperantom i dziennikarzom.

 

Skręcanie zamiast spawania

Firma Kraker Trailers kilka lat temu zdecydowała się skoncentrować na rozwoju i budowie lekkich, a zarazem solidnych naczep z ruchomą podłogą. Założenie producenta jest takie, że konstrukcja naczepy powinna być tak lekka, jak może być, ale jednocześnie tak silna, jak być powinna.

W starym zakładzie naczepy składane były z gotowych podzespołów, sprowadzanych od dostawców. Wraz z otwarciem nowego zakładu wprowadzono w Axel praktycznie cały proces produkcyjny – od budowy ramy, i ścian bocznych, aż do lakierowania. Jedną z głównych innowacji wprowadzonych w K-Force jest zastosowanie połączeń śrubowych. Holenderski producent powołuje się tutaj na niezależne badania naukowe i zastosowanie takiej technologii w innych dziedzinach, jak np. budowa samolotów. Rozległe eksperymenty oraz testy dowiodły, że inteligentne zastosowanie połączeń śrubowych ma wiele zalet.

Główną ich cecha jest trwałość. Śrubo-nity dokręcane są z precyzyjnie dobrana siłą, za pomocą specjalnego narzędzia pneumatycznego, na którym ustawia się siłę dokręcenia (moment) do danego rodzaju śrubo-nitu. W efekcie takie połączenie nie powinno nigdy się obluzować.

W przypadku spawania często dochodzi z czasem do złamania zmęczeniowego metalu. To skutek osłabienia materiału wokół spoiny, spowodowanego ciepłem uwalniającym się podczas spawania. Wraz z latami jazdy, wiele połączeń nie wytrzymuje obciążeń dynamicznych, spoiny mogą pęknąć. Połączenia śrubowe są odporniejsze na złamania zmęczeniowe. Ta technologia pozwala holenderskiej firmie budować mocniejsze, bardziej elastyczne i lekkie naczepy. Dodatkowo śruby sprawiają, że możliwy jest łatwy demontaż konstrukcji w przypadku naprawy.

Pomimo że budowa naczep wiąże się z mocowaniem za pomocą śrub, ściany nadal są głównie spawane. W tym celu na linii produkcyjnej wykorzystuje się nowoczesnego robota spawalniczego. Zapewnia on stałą wysoką jakość połączeń i obniżenie kosztów produkcji, dzięki wysokiej wydajności. Jest to jeden z czynników pozwalających utrzymać ceny gotowych pojazdów na rozsądnym poziomie.

 

K-Force, nowa, lekka naczepa

Jak na naczepę ze stalową ramą, K-Force zaskakuje niską masą własną. Pojazd gotowy do drogi może ważyć zaledwie 7.180 kg, dysponując ładownością techniczną 28,8 tony (dopuszczalna techniczna masa całkowita zestawu – 42 t). Standardowa naczepa, o wymiarach zewnętrznych (długość/szerokość/wysokość) 14.010/2.550/4.000 mm, o objętości 92,1 m sześc. i o ładowności 34.650 kg, waży około 7.350 kg.

Obecny na prezentacji Łukasz Kędzia, właściciel firmy SPC Naczepy (jedyny dealer Kraker Trailers w Polsce) powiedział, że K-Force to naczepa zaprojektowana w 100 procentach od nowa. Jest lżejsza od dotychczas produkowanego modelu CF-200 Best o 280 kg. Skręcana rama ma belki główne, zamiast stosowanego dotychczas dwuteownika, w postaci cienkiego (5 mm) profilu w kształcie litery Z, wykonywanego ze stali Domex. W rezultacie jest lżejsza i bardziej wytrzymała od starej. Rama zabezpieczana jest poprzez cynkowanie ogniowe oraz malowanie.

Lżejsza jest też skrzynia ładunkowa, dzięki odchudzenia poprzeczek podłogowych oraz zmian w konstrukcji ruchomej podłogi – zrezygnowano ze  stosowanych wcześniej rurek wzdłużnych, a łożyska są łączone bezpośrednio z dwuteownikiem podłogowym. Portal tylny, w starym modelu wykonywany z 10 mm wzmacnianej blachy aluminiowej, teraz powstaje z cieńszej blachy ze stali nierdzewnej, bez wzmocnień. Lżejsze jest też zawieszenie tzw. półresorowe, zaprojektowane specjalnie dla Kraker Trailers, które pasuje dla różnych osi.

Ruchoma podłoga 500 SL-Compact Cargo Floor składa się z 21 gładkich, ruchomych paneli  z aluminium, o grubości 6 mm (można wybrać też 8 lub 10 mm), z pilotem  na kablu o długości 10 m, w wodoszczelnej skrzynce operacyjnej. Deski podłogowe są prowadzone przez teflonowe krzywki.

Ściany składają się z desek aluminiowych, spawanych. Tył to aluminiowy portal całkowicie gładki, z dwuskrzydłowymi (otwieranymi pod kątem 270 st.) drzwiami z aluminiowych desek. Ładownia wyposażana jest w aluminiową płytę rozładowywania, z tkaniną. Ładownia przykrywana jest zwijaną plandeką. Można ją zwijać i rozwijać ręcznie albo za pomocą urządzenia elektrycznego SafeRoof, obsługiwanego pilotem. Kraker Trailers, który produkował dotychczas około 600-800 naczep z ruchomą podłogą rocznie. Po uruchomieniu nowego zakładu potencjał produkcyjny wzrósł do ok. 1.500 pojazdów; na rok 2016 zaplanowano produkcję 1.200 naczep. W Polsce sprzedaje się około 100 nowych naczep Kraker Trailers rocznie. Tak więc jest to ważny rynek dla holenderskiego producenta. Do polskich nabywców trafiło już też kilka innowacyjnych naczep K-Force. Jak poinformował Ł. Kędzia, podaż holenderskich naczep nie nadążała za popytem w naszym kraju. Teraz sytuacja powinna się poprawić. W lipcu w zakładzie SPC w Sieradzu ma ruszyć montaż takich naczep z gotowych podzespołów, które będą przysyłane z Holandii w zestawach – na gotowej naczepie dwie dodatkowe, rozłożone, dla obniżenia kosztów transportu. Technologia skręcania - także ściany boczne są przykręcane do podłogi - ułatwia taką operację.

Tekst: Antoni Gostyński

T&m nr 4/2016

 

 

 

Add comment

Security code Refresh