Teraz budowlanka
DAF od dawna jest bardzo popularny w segmencie ciągników siodłowych przeznaczonych przede wszystkim na dalekie trasy.
Od pewnego czasu importer kładzie większy nacisk na podwozia pod zabudowy, między innymi budowlane.
Auto w typowym dla demonstracyjnych DAF-ów lakierze żółtym toskańskim prezentuje się efektownie. Nawet przy pełnym, marcowym zachmurzeniu, a takie panowało na początku dnia w Sękocinie Nowym pod Warszawą, w Centrum Szkoleniowym DAF-a. To XD 450 FAT 6x4 z turbodieslem MX-11, o pojemności 10,8 litra, mocy 449 koni przy 1.600 obr./min. Obie tylne osie mają zwolnice i pneumatyczne zawieszenie. Zawsze podkreślamy polską produkcję, w tym przypadku nasza była zabudowa, trójstronna wywrotka KH-Kipper W3H z Kajetanowa pod Kielcami.
Podczas próbnej jazdy w okolicach Warszawy zauważyliśmy, że przy prędkości 80 km/h było w kabinie cicho – nowe modele DAF-a są znane z niskiego poziomu hałasu – a obrotomierz wskazywał 1.300. Jarosław Orzyński, trener kierowców i trener produktowy, słusznie zwrócił uwagę, że „80” to nietypowa prędkość dla takich, budowlanych pojazdów. Wiadomo, że przemierzają one raczej krótkie odcinki, więc bardziej zasadne było sprawdzenie obrotów przy 65 km/h. Było niewiele ponad 1.000, a chwilowe zużycie paliwa, na gładkiej szosie i bez ładunku, oscylowało wokół 15 l/100 km. Oczywiście, podczas pracy konsumpcja wzrośnie, ale bak 430 l jest więcej niż wystarczający. Tak samo jak 45-litrowy zbiornik AdBlue. Kabina jest dzienna, więc z założenia samochód „nocuje” codziennie w bazie. Skrzynia to TraXon, 12-biegowy, o oznaczeniu 12TX2610.
Do miasta
Jarosław Ożyński nie ma wątpliwości, taka konfiguracja nadaje się przede wszystkim do miasta i okolic podmiejskich. Tam gdzie ciasno, gdzie trzeba dużo manewrować, XD 450 FAT powinien być w swoim żywiole. Choćby z racji zwrotności, o czym miałem okazje przekonać się w Sękocinie Nowym, na ciasno ustawionej trasie z pachołkami. Chodziło o prezentację możliwości, również elektronicznych pomocników. DAF Corner View to kamera narożnikowa z prawej strony. Jednak jej pole widzenia jest na tyle szerokie, że kierowca ze swego fotela dostrzeże na ekranie DAF Corner View również to, co dzieje się przy przednim, lewym skraju kabiny. To szczególnie ważne w aucie „do miasta”, wszak poza zagrożeniami występującymi na każdej budowie, prowadzący może mieć do czynienia z przebiegającymi dziećmi czy np. nierozsądnymi rowerzystami. Zresztą, poprawie widoczności służy także ścięty przód deski rozdzielczej (bardzo dobrze wykonanej, z wieloma miękkimi materiałami). Obraz z kamery cofania pojawia się na centralnym ekranie, jest wyraźny, szeroki, od razu wiadomo, co skrywa się za pojazdem.
W wyposażeniu testowego egzemplarza, na holenderskich tablicach rejestracyjnych, był m.in. kinowy fotel pasażera. Siedzisko składa się przy oparciu, a z zagłówka można zrobić stolik. Obsługa fotela jest prosta i szybka. Warto podkreślić sporą ilość miejsca za oparciami, dzięki czemu można przybrać wygodną pozycję do krótkiego odpoczynku. A duża, wysuwana półka z deski rozdzielczej jest taka sama jak w autach do „międzynarodówki”.
Inny element wyposażenia to predyktywny (przewidujący) tempomat. Na podstawie danych topograficznych dostosowuje prędkość jazdy, pracę silnika. Nie trzeba mieć włączonej nawigacji, wystarczy ten tempomat. Trener Jarosław Ożyński radzi zaufać temu sprawdzonemu urządzeniu, choćby niektóre jego decyzje wpierw wydawały się dyskusyjne. Tempomat „wie”, jaki przebieg będzie miał teren za zakrętem czy wzniesieniem, dlatego z pewnym wyprzedzeniem dostosowuje parametry pracy silnika.
Teren lekki
Na błyszczące alufelgi Alcoa Dura Bright zostało założone ogumienie Goodyear Omnitrac S z przodu, 385/65 R22.5 160K/158L oraz Goodyear Omnitrac D, 315/80 R22.5 156/150 K na obie tylne, napędzane osie. Już wybór takich gum świadczy o tym, że nie jest to auto na ciężki teren, czego DAF oczywiście nie ukrywa. Na desce rozdzielczej znajdują się dwa przyciski blokowania dyfrów – obu tylnych i między tylnymi osiami. Jest także funkcja wybujania, z pewnością się przyda.
Do obsługi wywrotki służy przewodowy pilot czekający z lewej strony fotela kierowcy, przygotowany także do przyczepy. Siłownik Hyva, lewa burta jest automatyczna, prawa ręczna. Jarosław Ożyński podkreśla przygotowanie podwozi DAF-a do zabudowy. Dzięki dopracowanej dokumentacji produkcja auta i zabudowy może postępować równocześnie, co skraca oczekiwanie na gotowy pojazd.
T&M nr 4/2024
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment