Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Nacisk na regionalne

Podczas śniadań prasowych Continentala w Warszawie zawsze można dowiedzieć się wiele interesujących rzeczy, tym razem, we wtorek, 11 października, wyjątkowo dużo czasu poświęcono oponom ciężarowym i dostawczym.

Najciekawszym punktem było omówienie testu opon regionalnych EcoRegional w Anneberg Transpol z Zielonej Góry. Firma działa na polskim rynku ponad trzy dekady. Jej specjalizacją są przewozy cysternami, także towarów sypkich i towarów w tzw. sztukach przesyłki. Przez ponad rok 13 ciągników siodłowych jeździło na EcoRegional, razem kręciło się więc 78 opon. Zaprezentowane wyniki dotyczyły 10 ciągników. Chodziło o wiarygodne rezultaty, aby opony były użytkowane na tych samych pojazdach i w tym samym rodzaju transportu przez cały testowy okres. Przy rocznym przebiegu na zestaw oscylującym wokół 100 tys. km średnia oszczędność paliwa wyniosła 0,9 proc.. To istotna wartość, bo jeżeli wszystkie ciągniki Annerberga zostałyby obute w EcoRegional, rocznie firma zaoszczędziłaby 150.993 zł netto.

Jak to wyliczono? Przebieg całej floty wynosi 9 mln km. Przy spalaniu 0,2833 l/km, czyli 28,33 l/100 km, flota potrzebuje 2.549.700 l. Dzięki EcoRegional spalanie byłoby niższe o wspomniane 0,9 proc., dokładnie o 22.947,3 l. Dodajmy, że chodzi o porównanie ze starszymi modelami Continentala, Anneberg używa tej marki również na prawie wszystkich naczepach. Przy cenie litra oleju napędowego 1,4 euro i przy kursie euro 4,7 zł, czyli 6,58 zł/l otrzymujemy 150.993 zł.

Jacek Miłkowski, prezes Anneberg Transpol szczerze przyznał, że nie we wszystkich pojazdach udało się zaobserwować poprawę spalania. Zużycie paliwa zależy od wielu czynników, w tym stanu technicznego ciągników i naczep, geografii przewozów, warunków pogodowych, jakości paliwa, umiejętności kierowcy. Dlatego nie ma sensu rozmawiać o pojedynczych wynikach, a jedynie o średniej w badanej próbce 60 opon. Testowe opony nadal pracują, teraz chodzi przede wszystkim o zbadanie głębokości bieżnika i przebiegu.

 

Z „5” w nazwie

Na scenie, podczas śniadania stały dwie ciężarowe opony, Conti Hybrid HS5, 315/70 R22.5 156/150L na oś sterującą oraz Conti Hybrid HD5, rozmiar 315/70 R22.5 154/150L na oś napędową. Jest to nowa linia do transportu regionalnego, z nową mieszanką bieżnika. Konstruktorzy zastosowali w HS5 315/70 R22.5 opasanie zero stopni, tzn. druty są ułożone równolegle do kierunku toczenia się opony. Dzięki temu siły rozkładają się równomiernie, rowki cały czas spełniają swoją rolę. W HD5 zastosowano ulepszoną rzeźbę bieżnika, z pięcioma żebrami zamiast sześciu (pięć żeber ma również HS5). W trakcie zużycia HD5 barki domykają się, a środkowe rowki otwierają się. Generalnie jest to opona stworzona do długich przebiegów, wytrzymała i przyczepna, nawet przy szczątkowej głębokości zużytego bieżnika. Również logo Continentala jest większe, co na koniec prezentacji podkreślił Krzysztof Otrząsek, dyrektor działu sprzedaży flotowej Continental Opony Polska (COP).

 

W stronę premium

Stanisław Rosół, dyrektor sprzedaży COP, podał że w 2020 r. polskie firmy wykonały 355 mld tonokilometrów. Nasz udział w pracy przewozowej krajów Unii wyniósł 21 proc. W transporcie międzynarodowym dominują marki premium, z udziałem już przekraczającym 40 proc. Premium, w skrócie, to bezawaryjna eksploatacja i mniejsze zużycie oleju napędowego.

 

Wielosezonowe dostawcze

Było także o dostawczych. Model VanContact A/S Ultra, jak wskazuje oznaczenie A/S jest all season, czyli całoroczny. Takie ogumienie zdobywa popularność nie tylko w segmencie osobowym, na pewno odpada konieczność wymiany gum co pół roku.

Inżynierowie Continentala opracowali nową mieszankę gumową, profil i ścianę boczną. Do mieszanki dodali nowe wypełniacze, które zmniejszają opory toczenia – ważny czynnik wpływający na niskie zużycie paliwa i zmniejszenie emisji CO2, a w przypadku elektryków zapewnia to również wydłużony zasięg. Jednocześnie zastosowane w nowej mieszance polimery zapewniają wysokie przebiegi zarówno w użytkowaniu letnim, jak i zimowym. „Łapacze śniegu”, małe poprzeczki w rowkach bieżnika, zatrzymują śnieg. W ten sposób uzyskuje się dobre tarcie na drodze ze śniegiem, jak zaznaczył Beniamin Szlęzak, marketing product manager.

 

T&M nr 10/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE