Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Zawsze na 100 procent

Z układem hamulcowym nie ma żartów, zawsze musi działać na 100 procent. Moc awaryjnego hamowania przekracza kilka razy moc silnika ciężarówki.

Jedno z internetowych szkoleń Textara dla osób obsługujących i naprawiających układy hamulcowe, w środę, 6 kwietnia poświęcono jakości klocków. Klocki, tak jak pozostałe elementy układu hamulcowego, muszą działać cały rok z jednakową skutecznością, w bardzo różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Nie ma przecież klocków „letnich” i „zimowych”. Współczynnik tarcia klocków powinien być jak najbardziej liniowy.

Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar, podkreślał, że Textar w produktach aftermarketowych gwarantuje jakość części przeznaczanych na pierwszy montaż (OE). Oferta dla pojazdów użytkowych obejmuje ponad: 120 klocków, 100 tarcz, 50 wskaźników zużycia, 450 okładzin ciernych.

 

Długa, żmudna praca

Materiały cierne Textara są specjalnie przygotowane dla konkretnego zastosowania, bardzo dobrze dopasowane do pojazdu i jego indywidualnych wymagań. Opracowywanie nowego materiału zajmuje dwa-trzy lata, a liczba różnych testów sięga 130. Fazowanie klocka, czyli jego ścięcia po bokach, daje efekt w postaci eliminacji drgań i pisków podczas hamowania przy małych prędkościach jazdy, np. pod rampą. Zmniejszony kontakt między klockiem a zaciskiem sprawia, że ciśnienie powierzchniowe jest zwiększone i nacisk klocka jest bardziej stabilny przy niskich ciśnieniach hamowania.

 

Nie zdzierać farby

Istotną rolę w odprowadzaniu temperatury mają szczeliny. Takie frezy zapobiegają pękaniu klocków w wysokich temperaturach. Wojciech Sokołowski zaznaczył, że fabrycznej warstwy lakieru (greencoating), obecnej na niektórych klockach, nie należy usuwać, chodzi o lepsze docieranie do tarczy przy pierwszych hamowaniach. Lakier lepiej czyści powlekane lub używane tarcze. Inne jego zadanie to zmniejszenie skłonności do zabrudzenia w przypadku szybkiego obciążenia termicznego nowych klocków.

Trener zwrócił też uwagę na korozję, która najszybciej dotrze do elementów nieużywanych, w podnoszonych osiach. Trzeba o tym pamiętać i reagować. Z kolei nowe etykiety Textara są bardziej czytelne i ułatwiają pracę w warsztacie. Niby drobiazg, ale ważny, teraz od razu wiadomo, do jakich pojazdów i na które osie są przeznaczone nowe klocki.

Textar, również po skończeniu pandemii w Polsce prowadzi szkolenia za pośrednictwem internetu. Taka forma nadal jest potrzebna, z pewnością zaoszczędza czas i pieniądze uczestników.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE