Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

OMNIMAX w nowym oleju Texaco

Na polskim rynku oficjalnie zadebiutował olej Texaco Delo 600 ADF. 

 

Linię produktów Delo 600 ADF z opatentowaną technologią OMNIMAX przeznaczono  do maszyn drogowych i pozadrogowych, w przemyśle oraz rolnictwie. Olej sprawdza się głównie z mocno obciążonych silnikach, a stworzono go z myślą o znacznym ograniczeniu zapychania filtra cząstek stałych, wydłużeniu trwałości DPF oraz oszczędności paliwa.

Firma Chevron pracowała nad technologią oleju o bardzo niskiej zawartości popiołu już od kilkunastu lat. Pierwszy krok w tę stronę wykonano w roku 2003. - W tamtym czasie branża starała się określić, jakie zmiany będą konieczne do wprowadzenia nowych układów kontroli emisji spalin. Jedno było pewne: niezbędna była redukcja ilości popiołu. Otwarta pozostawała kwestia tego, jak bardzo można ograniczyć jego ilość, tak aby nie wpływać negatywnie na skuteczność oleju. Początkowo nasi technolodzy podeszli do tego jak do wyzwania, ale w efekcie dokonano przełomów, dzięki którym dzisiaj technologia jest w sprzedaży – tłumaczy Brian Heyes, specjalista od rozwoju produktów w Chevron.

Texaco Delo 600 ADF jest pierwszym olejem, w którym zastosowano technologię OMNIMAX (patent Chevron), jednak przedstawiciele firmy są przekonani, że oleje o bardzo niskiej zawartości popiołu, takie jak Delo 600 ADF, odegrają kluczową rolę przy spełnianiu przyszłych wymogów specyfikacji produktów, zapewniając konstruktorom silników elastyczność przy optymalizacji układów pod względem miejsca zajmowanego przez podzespoły układu kontroli emisji w maszynach oraz ich kosztów.  

<śt> Wymagania ciągle rosną

Wytyczne normy emisji Euro 6 oraz planowane kolejne wydania ACEA wymuszają na producentach OEM ewolucyjne zmiany w konstrukcjach silników i systemach oczyszczania spalin. - Operatorzy flot pojazdów poszukują możliwości obniżenia kosztów bez kompromisu w sprawie trwałości eksploatacyjnej użytkowanych przez nich pojazdów. Większe niż kiedykolwiek są wymagania przed producentami środków smarnych, odnoszące się do opracowania bardziej zaawansowanych technologicznie olejów, co sprowadza się do zapewnienia trwałej wydajności i ochrony przed zużyciem przy wydłużonych przebiegach dzięki trwałej stabilności termalnej, odporności olejów na utlenianie i tworzenie się sadzy - mówi Jan Włodyka, area sales manager, Synergy Oil.

Technologiczny „wyścig” producentów oleju rozpoczął się ponad dwie dekady temu. W 1999 r. wprowadzono europejskie normy Stage I dla silników stosowanych w maszynach nieporuszających się po drogach (NRMM), a w kolejnych latach wymogi dotyczące NOx oraz cząstek stałych zaostrzały się, dzięki czemu maszyny stawały się dużo czystsze. Podczas gdy normy Stage III i IV spowodowały ograniczenie stosowania filtrów DPF, Stage V upowszechnia stosowanie tych filtrów, zdolnych do wyjątkowo skutecznej redukcji emisji cząstek stałych, jednak wymagających okresowego czyszczenia dla usunięcia materiałów niepalnych, jakie z czasem się na nich gromadzą. Owej „technologicznej rewolucji” nie ma końca. Najwięksi producenci silników na świecie pilnie szukają sposobów, by sprostać normom dotyczącym zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych, które wejdą w życie w ciągu kolejnych 7-10 lat.

<śt> Delo do zadań trudnych

Cel główny wprowadzenia nowego oleju to ograniczanie ilości popiołu w filtrze DPF. Filtr ten wychwytuje do 98 proc. emitowanych cząstek stałych w formie sadzy i popiołu, z czego większość spalana jest podczas zwykłego cyklu regeneracji DPF. Jednak popiół, jako pochodna metalicznych dodatków do olejów, nie ulega spaleniu, co oznacza, że z upływem czasu filtr DPF się zapycha, a właściciele maszyn i flot pojazdów muszą wycofywać je z eksploatacji (na czas przywracania sprawności filtra), co zwiększa koszty konserwacji i obniża produktywność. Zapychanie filtrów DPF zwiększa ciśnienie zwrotne w silniku oraz częstotliwość regeneracji, co przekłada się też na większe zużycie paliwa.

- Wadą filtrów DPF jest fakt, że zwiększają one zużycie paliwa, aby zapewnić wytworzenie ilości ciepła wystarczającej do wypalenia nagromadzonej sadzy. Ma to swoją cenę, związaną nie tylko z bezpośrednim kosztem maszyn i ich czujników oraz niezbędnych urządzeń dozujących, ale także ze stałymi kosztami eksploatacji i konserwacji. Delo 600 ADF znacznie ogranicza szybkość zapychania filtrów DPF, zwiększając ich trwałość użytkową. Umożliwia to utrzymanie oszczędności paliwa rzędu 3 proc. przez cały okres eksploatacji, a tym samym zapewnia klientom znaczną redukcję wydatków - wyjaśnia Rommel Atienza, Global Commercial Brand Manager w Chevron.

Chociaż filtry DPF stosowane są od wielu lat, nadal są one też źródłem usterek. W badaniu przeprowadzonym przez Texaco Lubricants w Wielkiej Brytanii w bieżącym roku dwie trzecie respondentów zgłosiło problemy z układami kontroli emisji spalin, a wielu z nich wskazało na filtry DPF. Blisko połowa ankietowanych twierdzi, że musiała przeprowadzać ręczną regenerację filtra DPF, aby przywrócić jego skuteczne działanie, co było nieplanowanym zabiegiem, zatrzymującym samochód ciężarowy w serwisie, a przy tym wymagającym wypalenia paliwa. Zapchane filtry DPF, konieczność ich czyszczenia lub wymiany, stanowiły najczęściej zgłaszane problemy. - Obecnie układy DPF stosowane są nie tylko w pojazdach drogowych, ale także na budowach, w kopalniach, kamieniołomach, w elektrowniach, rolnictwie czy leśnictwie, dlatego możemy śmiało założyć, że problemy podobne do tych zgłaszanych w sektorze samochodów ciężarowych i transportu zaczną także dostrzegać inne sektory gospodarki - dodaje R. Atienza.

Shawn Whitacre, Senior Staff Engineer w dziale rozwoju olejów silnikowych, Chevron zaznacza, że w grę wchodzi nie tylko ochrona filtra DPF. Texaco Delo 600 ADF spełnia, a nawet wykracza ponad wymogi norm ACEA E6, E9 i specyfikacje OEM, a przy tym wykazuje znakomitą stabilność oksydacyjną w testach branżowych, producentów OEM oraz eksploatacyjnych, umożliwiając wydłużenie okresów między wymianami oleju. Zapewnia przy tym także ochronę mechanizmów zaworów przed zużyciem oraz tłoków przed osadami.

Wszystko to skutkować ma nawet dwuipółkrotnym wydłużeniem trwałości DPF (w porównaniu do oleju zawierającego 1proc. popiołu) oraz oszczędnościami paliwa rzędu 3 proc. Oferta produktów obejmuje: Delo 600 ADF 15W-40 i Delo 600 ADF 10W-30.

T&M nr 9/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE