Dla przewozów
Już szósty raz spotkali się w Warszawie przewoźnicy, spedytorzy, producenci sprzętu, sprzedawcy paliw, kart paliwowych i wszelkiego rodzaju usług związanych z transportem.
Targi Trans Logistica Poland trwały 6-8 listopada.
Charakterystycznym obrazkiem byli ludzie z różnych spedycji zaczepiający zwiedzających, z propozycjami podjęcia frachtu z zagranicy. Nic, tylko zostać przewoźnikiem. Taka aktywność spedytorów może tylko cieszyć. Przed halą Expo XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14 stała m.in. naczepa podkontenerowa Orthaus typu gęsia szyja, importerem tej niemiecko-tureckiej marki jest PTM Polska. O rozwoju i planach PTM, związanych nie tylko z Orthausem, piszemy w tym numerze w osobnym tekście.
Inną naczepą była uniwersalna kurtynowa CIMC CS-U 2,680. Jej wersja na rynek rosyjski nosi oznaczenie CS-U 2,630. Jarosław Wilk, manager CIMC na południową Polskę wylicza niektóre z zalet naczep montowanych w Gdyni: rama z wysokogatunkowej stali, bardzo gęste podparcie podłogi przez poprzeczne wzmocnienia ułożone co około 350 mm, kataforeza katalityczna KTL, przystępna cena. Najważniejsze jest jednak to, że wracają klienci, którzy raz kupili tę markę.
Zestaw przed halą reklamował firmę Pema, działająca w dziewięciu krajach Europy. Jej polska spółka ma siedzibę w Komornikach pod Poznaniem. Pema oferuje firmom transportowym wynajem ciągników różnych marek z naczepami wszelkiej maści.
– Kurtyny, chłodnie, silosy, cysterny – wymienia Marcin Wiśniewski, manager sprzedaży. – Czas wynajmu jest dopasowany do klienta, najczęściej są to długie terminy, dwa, trzy, cztery lata. Zasada jest prosta, im dłużej, tym taniej. Można też zmieniać rodzaj naczepy w trakcie trwania umowy. Jest to inna forma pozyskiwania sprzętu niż leasing, mamy tutaj nie finansowanie, ale kompletną usługę, z opieką serwisową. Bardzo wygodne z punktu widzenia operacyjnego, także budżetowania.
Paliwa, sieci, karty
Na stoiskach BP i DKV można było uzyskać informacje o urządzeniu pokładowym umożliwiającym rozliczanie opłat drogowych w różnych krajach Unii Europejskiej, w systemie EETS. Jerzy Stec z BP informuje, że urządzenie jest aktywne w Belgii, Francji, Hiszpanii, Portugalii, we Włoszech, Austrii. W Polsce na razie tylko na autostradzie między Krakowem a Katowicami. Jest to ważne dla bezpieczeństwa, lepsza jest widoczność przez czołową szybę, ułatwia pracę kierowcy i administratora floty, również z powodu jednej stawki. Dużym i wyczekiwanym krokiem na przód, szczególnie dla polskiego transportu, będzie włączenie Niemiec do EETS. BP oferuje urządzenie Tollbox posiadaczom karty paliwowej BP Plus.
Gościem DKV był Grzegorz „Gregory” Ostaszewski, kierowca wyścigowy startujący w Mistrzostwach Francji Samochodów Ciężarowych. Tegoroczny sezon zawodnik francuskiego zespołu Team 14 ukończył na wysokim, piątym miejscu. Jego wyścigowa „broń” to Renault Premium Racing z 13-litrowym silnikiem o mocy podniesionej do 1200-1300 KM.
Sektor paliwowy był reprezentowany również przez inne firmy, m.in. przez Lotosa. Karta paliwowa Lotos Biznes jest akceptowana na niemal 500 stacjach polskiego koncernu oraz na ponad 400 Shella. Sieci obu marek uzupełniają się geograficznie. Z kolei karta Lotos Esso daje dostęp do ponad 8000 stacji Esso i partnerskich w różnych państwach Europy.
E100 jako pierwszy operator kart oferuje rozliczanie opłat drogowych w Kazachstanie. E100 to marka kojarzona ze Wschodem, ale jest obecna w 32 krajach Europy i Wspólnoty Niepodległych Państwa. Liczba stacji wygląda imponująco, ponad 14 tysięcy! Opłaty drogowe można regulować w 27 państwach, a 28 dotyczy zwrot akcyzy na paliwo i podatku VAT.
Dynamicznie rozwija się sieć Moya, trzeci gracz z rodzimym kapitałem na polskim rynku, po parze państwowych gigantów Orlen i Lotos. Liczba stacji Moya osiągnęła 190, w tym 12 automatycznych. Na Sylwestra ma być ponad 200. Warto podkreślić, że karta Moya jest zbliżeniowa, to bardzo nowoczesna technologia.
– Nasza firma pozyskała dokapitalizowanie z funduszu Enterprise Investors – informuje Marcin Puchalski, menedżer ds. sprzedaży kart flotowych. – Nasze plany rozwojowe są znacznie ambitniejsze niż 250 stacji do końca przyszłego roku. Plany na kolejną pięciolatkę są wyznaczone na 350 działających obiektów.
AS 24 jest siecią przystosowaną do obsługi transportu, należącą do Totala. Ma stacje w strategicznych lokalizacjach, dogodnych dla transportu, przykładowo na terenach przemysłowych i przy autostradach. W Europie trzy czwarte stacji posiada szybkie dystrybutory AdBlue – warto to podkreślić. Sieć 27 stacji w Polsce wciąż się rozwija. Karta paliwowa jest chipowa, bezpieczna. A urządzenie Pass An Go Europe umożliwia regulowanie opłat drogowych we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Austrii.
Zaproszenie do współpracy
PKS Gdańsk-Oliwa prowadzi nie tylko spedycję i transport całopojazdowy krajowy i międzynarodowy, nie tylko magazynowanie i usługi logistyczne, również usługi przepraw promowych cargo (promy24.com). Dotyczą one pojazdów ciężarowych i dostawczych, na ponad 400 trasach całego kontynentu, od Atlantyku po Morze Czarne. Oferta PKS Gdańsk-Oliwa odznacza się konkurencyjnymi i co ważne przejrzystymi stawkami, bez ukrytych opłat.
– DLS Polska zajmuje się organizacją transportu dla kluczowych, dużych klientów, po kraju, również na bliską zagranicą, Czechy, Słowacja, Węgry, na kraje zachodnie, Niemcy, Beneluks – opowiada Jacek Cymański, specjalista ds. sprzedaży. – Specjalizujemy się w transporcie papieru do produkcji kartonu, mamy też dział chłodniczy i zajmujący się transportem morskim. Zapraszamy do współpracy przewoźników, którzy posiadają i same ciągniki, i zestawy. Możemy zaoferować pracę w „kółkach”, bez sezonowości, dostosowujemy się do preferencji przewoźników.
Adar poszukuje przewoźników z ciągnikami siodłowymi i naczepami 13,6 m typu plandeka, burtoplandeka, firanka. Kierunki to zachód, głównie Niemcy, Francja, Beneluks. Ładunki są całopojazdowe i zróżnicowane.
– Nasze podejście polega na tym, że nie ma niczego ważniejszego niż bezpieczeństwo – podkreśla Paulina Raszczyk, specjalista ds. marketingu w Adarze. – Próbujemy to w różny sposób przekazać i dać przewoźnikowi. Mamy różne rozwiązania, na przykład platformę informatyczną ARS. Pozwala przewoźnikowi na wgląd w pracę jego taboru. Widzi, czy zestaw jest na załadunku, czy jest opóźniony, czy może zlecenie zostało zmienione.
Wokół transportu
Lutz Assekuranz to znany podmiot specjalizujący się przede wszystkim w pośrednictwie ubezpieczeń transportowych i spedycyjnych. Przedstawiciele Lutza starają się przygotować jak najszerszy zakres dla potencjalnych klientów, uwzględniający np. rażące niedbalstwo kierowcy, ochronę prawną, towary o podwyższonym ryzyku. Jednym z bardziej znanych produktów jest pakiet „3 w 1” obejmujący transport krajowy, międzynarodowy, kabotaż. Na polskim rynku firma działa ponad dekadę, jej partnerem jest Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).
Euro VAT Michał Sitkowski z Poznania proponuje zwrot VAT-u i akcyzy z krajów Unii Europejskiej. VAT może dotyczyć paliwa, opłat drogowych, parkingów, zakupu aut, opłat hotelowych i innych. Jeśli chodzi o akcyzę, zespół poznańskiej firmy przeprowadzi przez proces jej odzyskiwania z krajów, które to umożliwiają. W ofercie znajduje się także kompleksowa usługa, obejmująca pomoc przy kompletowaniu dokumentów, sporządzaniu wniosku i dostarczenie go do właściwego urzędu skarbowego.
BPW Polska promowało rozwiązania marki Idem Telematics. Firma ta, należąca do grupy BPW od sześciu lat, wyspecjalizowała się w telematyce naczepowej, głównie chłodni. System, z certyfikowanym rejestratorem temperatury, jest przygotowany do rozwinięcia np. o monitorowanie ogumienia czy klocków hamulcowych.
– Możemy pochwalić się ponad 55 tysiącami aktywnych urządzeń w Europie – mówi Łukasz Łatkowski, specjalista ds. firm transportowych BPW Polska. – W naszym kraju jeździ ponad 800. Naszą zaletą jest to, że urządzenie współpracuje z każdym agregatem chłodniczym, niezależnie od producenta. Możemy skorzystać z czujników temperatury fabrycznie zamontowanych na naczepie , możemy zaproponować nasze.
Redakcja „Trucks & Machines” była jednym z patronów medialnych targów. Następna, VII edycja została zaplanowana na 5-7 listopada 2019 r., w tym samym miejscu.
T&M nr 11/2018
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment