Szkolenia mobilne
Firma BPW, wzorem ubiegłego roku, zorganizowała cykl objazdowych, bezpłatnych szkoleń dla właścicieli flot, osób zarządzających flotami, mechaników i wszystkich zainteresowanych tematyką jej produktów.
Nasza redakcja została zaproszona na szkolenie w Łomiankach pod Warszawą. Mimo że miało ono miejsce dosłownie w siedzibie BPW Polska i współorganizatora akcji Marpeto Polska, ul. Warszawska 205/219, odbyło się tak jak wszystkie inne, w zaparkowanym pojeździe zwanym Infomobilem. To całkiem obszerna, rozkładana sala wykładowa wraz z zapleczem na naczepie Jumbo Julich, z ciągnikiem siodłowym MAN TGX 18.480.
Główna tematyka obejmowała osie, hamulce, zawieszenia w naczepach. Spotkanie w Infomobilu prowadzili dwaj eksperci BPW Polska, Przemysław Rawicz z działu handlowego, przedstawiciel ds. klientów kluczowych aftermarketu oraz Łukasz Łatkowski z działu technicznego, zajmujący się firmami transportowymi i importerami.
Będą okrągłe korpusy
BPW, niemieckie przedsiębiorstwo ze 120-letnimi tradycjami, jest jednym z głównych producentów osi naczepowych. Przez lata wytwarzała osie z kwadratowym przekrojem, był to wręcz jej znak rozpoznawczy. Podstawowy argument za tym kształtem był taki, że oś pracuje na zginanie a właśnie kwadratowy profil jest na to szczególnie odporny.
Ale teraz następuje zmiana, w przyszłym roku, mniej więcej w jego połowie, pojawią się konstrukcje o okrągłym przekroju. Będą miały nośność 9 ton i zawieszenie Eco Air. Realnie patrząc, do serwisów naczepy z okrągłymi osiami mogą przyjechać w 2020 r. Wtedy dopiero przekonamy się, jak spisują się w transportowej praktyce. Tym niemniej, niezależnie od budowy osi, kłopoty z nimi zaczynają się od luzów na jarzmach, co podkreślał Łukasz Łatkowski.
Wokół hamulców
Tarczowe hamulce uchodzą w powszechnej opinii za lepsze, bardziej skuteczne. Gwarantują wysoką precyzję hamowania. To się zgadza, ale bębnowe również odznaczają się istotnymi zaletami. Sprawdzają się przede wszystkim w zastosowaniach terenowych, dzięki szczelności bębna jego wnętrze okazuje się dobrze chronione przed rozmaitymi zanieczyszczeniami. Bęben, w przeciwieństwie do tarczy, nie pęknie. Funkcjonariusze niemieckiej inspekcji BAG nie mają więc powodów do kwestionowania stanu hamulców. Choć podobny efekt braku zainteresowania ze strony BAG przynosi zamontowanie blach osłonowych tarcz (osłony samych klocków to już raczej przy jeździe w ciężkim terenie).
Wiele zależy od sposobu i długotrwałości eksploatacji. Wspomniane zastosowania terenowe dotyczą w głównej mierze branży budowlanej. Z powodu naturalnej sezonowości sprzęt często stoi przez kilka miesięcy. Z bębnowymi hamulcami nie ma problemu po takim przestoju, z reguły działają. A gdy przewoźnik użytkuje nową naczepę przez określony z góry czas, ot choćby cztery lata, bębnowy układ będzie dla niego praktycznie bezobsługowy.
Jeśli chodzi o tarcze, zaletą Eco Disc jest to, że tarcze z piastą są połączone szpilkami kół. W wielu przypadkach odpada więc demontaż zacisku podczas wymiany tarczy. Kontrola grubości okładzin klocków powinna być robiona co trzy miesiące. Niewielkie wyszczerbienia na krawędziach okładziny są dopuszczalne. Jeżeli przekraczają owe krawędzie, bądź stanowią więcej niż 10 proc. powierzchni okładziny, należy klocki wymienić.
BPW nie oferuje żadnych części zamiennych do wnętrza zacisku. Zdaniem prelegentów regeneracja zacisków nie przynosi dobrych efektów, ani finansowych (mimo niższej ceny od nowego elementu) , ani eksploatacyjnych. BPW sprzedaje zacisk z kompletem oryginalnych klocków na oś. Poza tym trzeba pamiętać o pięcioletniej, fabrycznej gwarancji na mechanizmy wewnętrzne w zacisku.
Poza osiami
Oferta BPW związana z naczepami wręcz dąży do kompletności. Obejmuje jeszcze nogi podporowe BPW, systemy oświetlenia Ermax, elementy zabudowy Hestal (m.in. zamki, zawiasy, kłonice, mechanizm podnoszenia dachu, napinacze plandeki), błotniki i chlapacze HBN-Teknik, systemy telematyczne TControl marki Idem Telematics (np. kontrola temperatury w chłodni), alufelgi BPW Eco Wheel. Kute obręcze pochodzą od Fuchsa, posiadają dwa standardy wykończenia: szczotkowane i polerowane, czyli błyszczące. Oferowane są również do ciężarówek. Przedstawiciele BPW zachwalają, że są lekkie, wytrzymałe i ekonomiczne.
T&M nr 10/2018
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment