Trakerski Motor Show
Motor Show Truck jest częścią największych w Polsce targów motoryzacyjnych, które odbywają się wiosną każdego roku w Poznaniu.
Tegoroczna edycja miała miejsce w dniach 6-9 kwietnia, a obejrzało ją ok. 135 tys. osób. Część poświęcona pojazdom ciężarowym przyciągnęła pod targową iglicę właścicieli firm transportowych, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych, dilerów pojazdów ciężarowych i dostawczych, kierowców zawodowych oraz amatorów „klimatów trakerskich”. W pawilonie MTP można było zobaczyć m.in. pojazdy tuningowane, w tym te, które znamy już z kolejnych edycji Master Truck.
Kenworth i nie tylko
Wśród tuningowanych ciężarówek znalazł się amerykański Kenworth W 900 z naczepą hotelową, zbudowaną przez firmę Łączyńscy z Gniezna. Można w niej mieszkać, organizować spotkania biznesowe, przyrządzać posiłki… Piotr Łączyński, właściciel pojazdu przypomina, że produkcja modelu W900 rozpoczęła się ponad pół wieku temu, i wprawdzie w międzyczasie pojazd przeszedł liczne modernizacje, jednak pozostaje typowym przedstawicielem „dawnej szkoły” budowania amerykańskich ciężarówek. Ten konkretny egzemplarz ma 20 lat, z Ameryki trafił do Holandii, a następnie do… Gniezna (właścicielem stało się właśnie przedsiębiorstwo Łączyńscy). Znakiem szczególnym jest… lakier, oryginalnie chromowane elementy pokryto złotą farbą. Ciekawie prezentowały się też dwa egzemplarze Volvo FH z firmy Chełmiński Transport. Pierwszy przyciągał uwagę m.in. miłośników jednej z najpopularniejszych gier komputerowych, czyli League of Legends, drugi przywoływał Ghost Ridera, motocyklistę-kaskadera, fikcyjnego bohatera komiksów.
Crafter uniwersalny
Na stoisku aut użytkowych Volkswagena uwagę skupiał głównie Crafter. Piotr Łakomy (Volkswagen Samochody Użytkowe) zwracał uwagę na rozwiązania pozwalające przystosować kluczowe elementy pojazdu do potrzeb konkretnego użytkownika. Crafter, o czterech wersjach rozstawu osi, ma możliwość konfiguracji wielu wariantów dachu, od standardowego do superwysokiego. Maksymalna długość auta to niemal 7,4 m. By zabezpieczyć ładunek, można zamówić metalowe szyny do montażu na podłodze ładowni. Sam załadunek i rozładunek staje się szybszy i sprawniejszy dzięki bocznym, przesuwnym drzwiom o szerokości 1,3 m. Nabywca ma do wyboru sześć konfiguracji układu napędowego i skrzyni biegów. Crafter może mieć napęd przedni, tylny lub 4x4.
Stralis ekonomiczny
W modelu Iveco Stralis sporo się ostatnio zmieniło: silnik, układ elektryczno-elektroniczny, skrzynia biegów, tylna oś i zawieszenie. Wprowadzono specjalne rozwiązania sprzyjające obniżeniu zużycia paliwa i poprawie parametrów ekologicznych. W skład programu optymalizującego koszty eksploatacji (TCO2 Live) wchodzą: cotygodniowy raport na temat stylu jazdy i zużycia paliwa; doradztwo w zakresie paliwa na podstawie rzeczywistych raportów; kursy oszczędnej jazdy, a także specjalna formuła, gwarancja mobilności pojazdu. Stralis XP opracowany na potrzeby transportu dalekobieżnego posiada też m.in. HI-Cruise (system przewidywania profilu drogi), dostosowujący prędkość, zmiany biegów i działanie funkcji Eco-roll na podstawie danych topograficznych i pozycjonowania GPS. Wykorzystanie technologii elektronicznego horyzontu tworzonego na podstawie map i danych GPS pozwala z wyprzedzeniem wybierać optymalne biegi i ograniczyć częstotliwość ich zmiany. HI-Cruise ułatwia też jazdę w pagórkowatym terenie i wydłuża fazę toczenia. Zdaniem producenta, współpracując z nową skrzynią Hitronix pozwala zmniejszyć spalanie nawet o 4,5 proc.
Kierowcy - siłacze
Zupełnie inne emocje towarzyszyły, organizowanemu w ramach targów turniejowi Mobil Delvac Strong Traker. To prestiżowe zawody w siłowaniu na rękę dla kierowców zawodowych. Pierwsza edycja Mobil Delvac Strong Traker odbyła się siedem lat temu, zarówno ona jak i każda kolejna gromadziła setki uczestników, głównie kierowców ciężarówek. Zawody wróciły po roku do Poznania w odświeżonej formule. Walki przy stole poprzedziły nowe konkurencje. Pierwsza (Armlifting) polegała na podnoszeniu jednorącz ciężaru o wadze 50 kg. Atrakcyjność próby siłowej wynikała z trudności utrzymania ciężaru za obrotową rączkę o średnicy 60 mm. W drugiej konkurencji (Waga Płaczu) zawodnik musiał jak najdłużej utrzymać 14-kilogramowy ciężar na wyprostowanych rękach, odchylonych od ciała o ok. 90 st. Najsilniejszym kierowcą zawodowym, zdobywcą tytułu i pucharu Strong Trakera został debiutant, Marcin Skiba. – Ciężarówkami jeżdżę kilkanaście lat, a w zawodach Mobil Delvac startowałem po raz pierwszy. Na co dzień nie trenuję, na rękę siłowałem się może kilka razy wieczorową porą. Do Poznania przyjechałem z rodziną i przypadkowo natknąłem się na turniej – powiedział zwycięzca.
T&M nr 4/2017
Tekst: Michał Jurczak
Add comment