MOTOR SHOW TRUCK
Ciężarowe prezentacje. Motor Show Truck jest częścią największych w Polsce targów motoryzacyjnych, które odbywają się corocznie w Poznaniu. W cyklu dwuletnim odbywają się natomiast Targi Techniki Motoryzacyjnej (TTM).
Obie imprezy, w tym roku odbyły się w tym samym czasie i miejscu, w dniach 31 marca do 3 kwietnia na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Część poświęcona pojazdom ciężarowym przyciągnęła pod targową iglicę właścicieli firm transportowych, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych, dilerów pojazdów ciężarowych i dostawczych, kierowców zawodowych oraz amatorów „klimatów trakerskich”. Adrian Dekowski, organizator Motor Show Truck podkreśla, że przez cztery targowe dni tereny MTP odwiedziło ponad 100 tys. osób.
Kenworth z „bajerami”
Wśród ciężarówek było amerykańskie auto Kenworth W 900, z największą – jak zapewniano, w Europie naczepą hotelową, zbudowaną przez firmę Łączyńscy z Gniezna. Można w niej mieszkać, organizować spotkania biznesowe, przyrządzać posiłki… Kenworth W900 to prawdziwy kolos, który był już atrakcją międzynarodowego zlotu Master Truck w Polskiej Nowej Wsi (uznano go tam za najlepszy pojazd amerykański powyżej 7,5 t). Piotr Łączyński, właściciel pojazdu przypomina, że produkcja modelu W900 rozpoczęła się ponad pół wieku temu, i wprawdzie w międzyczasie pojazd przeszedł liczne modernizacje, jednak pozostaje typowym przedstawicielem „dawnej szkoły” budowania amerykańskich ciężarówek. Ten konkretny egzemplarz ma prawie 20 lat, z Ameryki trafił do Holandii, a następnie do… Gniezna (właścicielem stało się właśnie przedsiębiorstwo Łączyńscy, specjalizujące się w imporcie używanych ciągników siodłowych i naczep). Znakiem szczególnym egzemplarza jest… lakier, oryginalnie chromowane elementy pokryto złotą farbą.
Survivalowa ciężarówka
- Turystyka ekspedycyjna staje się coraz popularniejszą formą spędzania wolnego czasu, zarówno na świecie jak i w Polsce. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagających globtroterów, brytyjska spółka Rambler 4x4 LTD wyprodukowała samochód przeznaczony do ekstremalnych podróży – mówi Janusz Grymaszewski (Rambler). Bazę stanowi podwozie Fuso. Twórcy Ramblera duży nacisk położyli na bezpieczeństwo użytkowników pojazdu (podróże nierzadko wiążą się z ryzykiem). Jedną z innowacji jest strefa bezpieczeństwa, w postaci… opancerzonej łazienki. – Odporna na ostrzał z broni krótkiej czy odłamki granatów stanowi bezpieczne schronienie, którego żaden inny podobny pojazd nie zapewnia – opowiada Rodolfo Gomes (Rambler). Elementem wpływającym na bezpieczeństwo jest też system „Panika” (jednoczesne włączenie wszystkich syren i świateł, zamknięcie pojazdu oraz uruchomienie mechanizmu opuszczania dachu i podnoszenia schodków wejściowych). Dodatkowo, dzięki czterem kamerom (urządzenia wyposażone w podczerwień) umieszczonym po każdej stronie samochodu, możliwa jest pełna kontrola nad tym, co dzieje się dookoła. Dach części mieszkalnej zabudowy może być elektrycznie opuszczany na czas jazdy lub transportu, co pozwala dzięki mniejszym oporom powietrza obniżyć spalanie, umożliwia też przewóz Ramblera w standardowym kontenerze morskim. Bak paliwa pozwala na przejechanie „na jednym tankowaniu” 2 tys. km. Silnik można odpalić niezależnie od warunków atmosferycznych (podgrzewany bak i przewody paliwa uniemożliwią zamarznięcie oleju napędowego). W zabudowie części mieszkalnej zastosowano system wentylacyjny utrzymujący nadciśnienie w pojeździe (zapobiega dostawaniu się kurzu do środka podczas jazdy po piaszczystych, zapylonych drogach). Specjalne akumulatory (poj. do 430 Ah), umożliwią dwa, a nawet trzy dni pracy sprzętów bez doładowywania. - Pojazd zaopatrzono w panele słoneczne o mocy 750 W. Pozwolą na niezależność energetyczną nawet przy dużym zacienieniu czy sporym zachmurzeniu– dodaje R. Gomes. W pojeździe zastosowano filtr pozwalający na oczyszczenie wody czerpanej ze zbiorników naturalnych.
Coś dla warsztatowca
Na TTM prezentowała się m.in. firma Integra. Grzegorz Dziedzic (Integra) podkreślał walory najnowszej wersji oprogramowania warsztatowego Data Service 3.0, m.in. nowego modułu zawierającego 300 tys. schematów elektrycznych, intuicyjnego i przejrzystego układu graficznego, integracji danych serwisowo-naprawczych z programem Integra 7. Poza dokumentacją do samochodów osobowych i dostawczych, dostępna jest również wersja zawierająca informacje dla samochodów ciężarowych. Baza programu zawiera: dane serwisowe (przeglądy okresowe), wartości pracy (czasy napraw), dane techniczne (dane regulacyjne), podręczniki techniczne (instrukcje naprawcze i schematy), schematy elektryczne. Dostępny jest również Moduł SOS zawierający informacje na temat akcji serwisowych. IDS Truck zawiera dane serwisowe dla blisko 30 marek samochodów ciężarowych m.in: DAF, Iveco, MAN, Mercedes Benz, Renault, Scania, Volvo. Dane serwisowo-naprawcze zintegrowano tak, aby zapewnić do nich szybki dostęp bezpośrednio w zleceniach napraw programu Integra 7. Dzięki automatycznej identyfikacji pomijamy ręczny wybór marki, modelu oraz wersji pojemności i mamy pewność, że prawidłowo wybrano parametry naprawianego pojazdu. Integra IDS umożliwia eksport kalkulacji naprawy i karty okresowego przeglądu bezpośrednio do zlecenia naprawy. Przy pomocy katalogu czasów napraw, wycenę usług można przygotować bezpośrednio w programie Integra. Rozwiązanie to skraca czas przygotowywania zleceń, faktur i kosztorysów. W programach Integra Car/Truck 7 dostępny jest interfejs z modułami pozwalającymi szybko wybrać potrzebne informacje dotyczące m.in. przeglądów, danych regulacyjnych, momentów dokręcania śrub, instrukcji montażowych, pojemności układów, schematów elektrycznych itp. Jak nas poinformowano, z danych serwisowo-naprawczych TecRMI w całej Europie korzysta już ponad 60 tys. użytkowników. Wśród nich znajdują się takie firmy jak: ADAC, CARAT, A1, AUTO CREW, AutoService PRAXIS, TecDoc.
Do podnoszenia i montowania
Podnośnik podposadzkowy Blitz Duplex S2 to jeden z produktów, który znalazł się na stoisku firmy Sosnowski. To rozwiązanie do podnoszenia pojazdów użytkowych i autobusów, zapewniające wolną przestrzeń wokół pojazdu, swobodny dostęp do kół, silnika i elementów zawieszenia, dając maksymalnie dużo swobody podczas wszelkich czynności serwisowych. Wszystko to jest możliwe dzięki konstrukcji opartej o siłowniki hydrauliczne zabudowane w posadzce. Podnośnik montuje się na kanale diagnostycznym, lub w specjalnie dostarczonych kasetach, które wkopuje się w posadzkę. Udźwig podnośnika uzależniony od ilości siłowników i wynosi od 30 do 60 t.
Różnego rodzaju podnośniki ułatwiające ustawianie geometrii w pojazdach ma też w ofercie firma Lewor. Są wśród nich podnośniki nożycowe X-Line OMCN serii 860 o innowacyjnej konstrukcji. Cztery podpory umieszczone na końcach najazdów mają zapewniać sztywność i precyzyjne poziomowanie ramp, a wśród innych walorów producent wymienia: elektroniczny system kontroli pracy, poziomowania oraz elektroniczny system samodiagnostyki; brak elementów nośnych po bokach (ułatwia i przyspiesza pracę pod podnośnikiem) oraz napęd elektro-hydrauliczny (zapewnia cichą, ekonomiczną pracę).
Legum pokazał natomiast urządzenia do montażu i demontażu opon w samochodach ciężarowych, autobusach, ciągnikach rolniczych, przyczepach, naczepach, maszynach budowlanych i innych pojazdach użytkowych. Oferuje urządzenia o różnym profilu, np. montażownice ciężarowe o zakresie szczęk 13-27”, maksymalnej średnicy koła do 1120 mm i niewielkiej wadze oraz maszyny o bardzo szerokim zakresie szczęk 14-60” i maksymalnej średnicy koła wynoszącej aż 2700 mm, której masa własna przekracza 1,5 t.
W ofercie targów TTM znalazły się ponadto propozycje firmy Mototechnik, zajmującej się sprzedażą podnośników, wyważarek, montażownic, geometrii oraz innych narzędzi wykorzystywanych w warsztatach samochodowych (w tym urządzenia takich marek jak: Hofmann, Ravaglioli, Nussbaum, Sun, Hella – Gutmann, M7, Facom). W ostatnich latach stała się również producentem zabudów hydraulicznych do samochodów pomocy drogowej.
Tekst: Michał Jurczak
T&m nr 4/2016
Add comment