Dla przewoźników
Jubileuszowe, X targi transportu i logistyki TransLogistica Poland w warszawskim Expo XXI trwały trzy dni, od wtorku do czwartku, 7-9 listopada. Redakcja „Trucks & Machines” była jednym z medialnych patronów tej udanej imprezy.
Nie jest przesadą stwierdzenie, że uczestniczyliśmy w wielkim, owocnym spotkaniu ludzi i firm zaangażowanych w różne aspekty transportu. Co charakterystyczne, producenci pojazdów silnikowych byli reprezentowani umiarkowanie, choć trzeba odnotować nową (elektryczną) markę Quantron oraz elektrycznego Mercedesa eActrosa 300 4x2 na stoisku dealera, EWT. W kolejności alfabetycznej proponujemy krótkie informacje o tym, co interesującego zauważyliśmy, usłyszeliśmy na stoiskach wybranych firm.
Axxes
– Jesteśmy jednym z certyfikowanych przez Komisję Europejską dostawców urządzenia do poboru opłat drogowych – zaznacza Patryk Krajewski, country manager central Europe. – Czyli jedno urządzenie, jedna umowa dla klienta, na wszystkie kraje. Oczywiście, każdy kraj sam dostosowuje swoje opłaty drogowe do systemu, tak jak Polska zrobiła pod koniec 2019 roku. Litwa będzie to robiła w 2024, Rumunia w 2026. Operatorzy kart paliwowych oferują urządzenia między innymi nasze. Działamy w systemie partnerskim i to jest nasz kanał dystrybucji. Chcemy lokalnie wspierać naszych partnerów, szybko i transparentnie udzielać wsparcia i odpowiedzi na ich pytania. Mamy osoby dedykowane do konkretnych rynków i co za tym idzie, mogą oni od razu pomóc.
Bosch
Niemiecki gigant promował L.OS, Logistics Operating System. To globalna, cyfrowa platforma do zarządzania flotami. Usługi cyfrowe Boscha i partnerów mogą być w jednym miejscu. Dostępne, gotowe do użycia są integracje usług, np. Bosch Secure Truck Parking (ogólnoeuropejska sieć bezpiecznych parkingów) zintegrowany z TMS. Z kolei Retrofit Efficiency Module daje oszczędność paliwa o 4 proc., moduł jest prosty w instalacji i aktywacji. Tak obiecuje Bosch.
BPW
BPW Air Save, tak nazywa się układ automatycznej kontroli i uzupełniania ciśnienia w ogumieniu naczepy. Szczególnie istotne jest uzupełnianie, korekta przebiega automatycznie podczas jazdy, z akumulatora ciśnienia.
Air Save nie wymaga zasilania elektrycznego, wykrywa i koryguje spadek już od 0,2 bara, można go podłączyć do systemu telematycznego idemtelematics. Jak podaje BPW, trzyosiowa naczepa z zaniżonym ciśnieniem o 10 proc., pokonująca rocznie 120 tys. km generuje stratę 890 euro rocznie na paliwie i oponach.
DKV
– DKV Live to nasz asystent telematyki, w prosty sposób możemy śledzić pojazdy, sprawdzać, gdzie się znajdują, tworzyć różnego rodzaju alarmy odnośnie lokalizacji, dotyczące również pojazdów, między innymi spalania – wymienia Dawid Polkowski z DKV. – Ostatnio weszła możliwość śledzenia pojazdów za pomocą naszych boxów Europe, czyli nie trzeba do tego dodatkowego urządzenia. Posiadamy wiele rozwiązań, od prostych, gdzie mamy głównie lokalizację, aż po rozszerzone, w których możemy zdalnie sczytywać dane z tachografu, z kart kierowców. Dostosowujemy wszystko do zapotrzebowania klienta.
DLS
Andrzej Hische, head of fleet department: – Sytuacja na rynku jest obecnie taka, że jest więcej przewoźników, niż pracy. Dwa-trzy miesiące wstecz było jeszcze gorzej z ładunkami, teraz dużo się polepszyło. Zawsze koncentrowaliśmy się na jakości, żeby nasi klienci byli zadowoleni, teraz szczególnie. Rozwijamy się w różnych kierunkach, mam na myśli na przykład magazynowanie. Jak zawsze, my dajemy nasze naczepy do dyspozycji, przewoźnik daje swój ciągnik. Szukamy przewoźników z regionów, gdzie mamy rozładunki i załadunki, rejon wrocławski, albo warszawski najczęściej. Liczy się dla nas rzetelność, punktualność, dobry, nowy tabor – od 1 grudnia myto niemieckie bardzo idzie do góry.
E100
Poza zwiedzaniem samych stoisk można było przysłuchiwać się krótkim prelekcjom. Jakub Szalaty, doradca zarządu Grupy E100 mówił o informatycznym narzędziu Fast Data, które pomaga w zarządzaniu firmą, przede wszystkim w sprawach związanych z paliwem. Bo paliwo jest nadal największym składnikiem kosztów firmy transportowej, w granicach 38 proc. Fast Data daje m.in. przegląd wydatków w rozbiciu na pojazdy, towary i stacje, także wg krajów. Szalaty podkreślił duże, dwuipółkrotne różnice w produktywności na pracownika, między mikro- i małymi firmami. Fast Data pomoże w zwiększeniu tej produktywności, niezależnie od wielkości zatrudnienia.
EWT
Trzy taryfy są dostępne w Trailer Connect, czyli w telematyce Schmitza. Najwyższa z nich daje możliwość zdalnego zarządzania parametrami, przydaje się to szczególnie w chłodniach (temperatura wewnątrz). EWT oprócz naczep Schmitz Cargobull sprzedaje dostawcze i ciężarowe Mercedesy, także Mitsubishi Canter, jako EWT Automotive Polska. Najnowsze i zarazem bardzo nowoczesne propozycje stanowią elektryki, eActros 300 i eActros 400. Warto zauważyć, że liczby oznaczające wersje zdradzają teoretyczny zasięg. Gwoli ścisłości dodajmy, iż wariant 300, wg danych fabrycznych, może pokonać do 330 km.
Lutz
Mirosław Siech z Lutz Assekuranz zwrócił naszą uwagę na art. 23 ust. 4 CMR. Chodzi o przepisy związane z całkowitym bądź częściowym zaginięciem towaru. Szeroka interpretacja tego ustępu obowiązuje w Wielkiej Brytanii, kraju słynącym z bardzo drogiego postepowania sądowego. Całkowite kwoty odszkodowania, za pojedyncze zdarzenia, obejmujące również koszty sądowe i zastępstwa procesowego, mogą przekroczyć 1 mln euro! Dlatego przewoźnicy, zwłaszcza transportujący towary objęte akcyzą, powinni sprawdzić warunki na swojej polisie, zwłaszcza dotyczące art. 23 ust. 4.
Moya
O dynamicznym rozwoju tej polskiej sieci stacji paliw pisaliśmy niejednokrotnie, tym razem zwracamy uwagę na „elektryczną” markę Moya Energia. Plany przedstawiają się ambitnie – do 2030 r. Moya chce być jednym z rynkowych liderów oferując ponad 10 tys. punktów ładowania, z czego 4 tys. punktów własnych. Ładowarki mają pochodzić od wiodących producentów tych urządzeń, a ich moc ustalana indywidualnie, zależnie od lokalizacji, od wolnych po ultraszybkie. Docelowo energia ma być w 100 proc. zielona, ze źródeł odnawialnych (OZE).
Orlen
Nasz polski, flagowy koncern petrochemiczny, lider w Europie Środkowej oferuje dwa rodzaje kart flotowych. Kartę typu S wystawia na numer rejestracyjny pojazdu, typu K imiennie na kierowcę. Na każdej można zaprogramować limity: liczbę dziennych wizyt na stacjach, ilość litrów tankowanych paliw (jednorazowo, tygodniowo, miesięcznie), wartość zakupionych towarów i usług wyrażoną w złotówkach (jednorazowo, tygodniowo, miesięcznie). Z kolei aplikacja mFlota Orlen działa na stacjach Orlen i Bliska w całej Polsce.
Phillips
Znany producent złączy do pojazdów ciężarowych pokazał m.in. linię QS6 i QS6+, która ma certyfikat ADR. Wersja QS6 jest czarna, QS6+ kolorowa. Niezależnie od tego obie zostały wykonane z niezwykle wytrzymałych materiałów, np. z poliamidu wysokiej jakości z dodatkiem włókien szklanych, obie są objęte 3-letnią gwarancją. Otulina kabla jest odporna na ścieranie, umożliwia pracę w bardzo szerokim zakresie temperatur od minus 40 do 125 st. C. Maksymalną ochronę przed pyłem i wilgocią podkreśla klasa szczelności IP69.
Prometeon
Prometeon nastawił się na promocję przede wszystkim opon Pirelli z serii 02. I tak H02 Profuel Steer, H02 Profuel Drive (osie prowadzące, osie napędowe) zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnym poziomie efektywności i bezpieczeństwa, także o równomiernym zużyciu i długich przebiegach. Zastosowano w nich innowacyjną mieszankę Progea (Pro Grip Environment Approach). Do naczep są przeznaczone gumy H02 Pro Trailer, które odznaczają się niskimi oporami toczenia, bardzo dobrym hamowaniem na mokrej nawierzchni, wysoką nośnością.
PTM
Automatyczne systemy załadunku naczep (ATLS, Automatic Transport Loading Solutions) są projektowane indywidualnie, pod konkretne zastosowanie w danej firmie i miejscu. Systemy wykorzystują ruchome podłogi, jak wiadomo PTM od lat importuje naczepy z taką techniką. Załadunek i rozładunek przebiega w poziomie, bez pochylania i bardzo szybko, w przypadku 14-metrowej naczepy w 90 s. Jest to więc bardzo dobre rozwiązanie w sytuacjach, kiedy istotny staje się czas dostawy na krótkie odległości, albo przy wielu załadunkach i rozładunkach dziennie.
Quantron
Nie jest to chińska, zeroemisyjna marka samochodów, tylko niemiecka i to nawet z Bawarii, acz powiązana z Chińską Republiką Ludową. Na chińskiej konstrukcji bazuje elektryczny (BEV) dostawczak Qargo 4EV, z DMC 4,25 t. Inny dostawczy model, Q-Light – pod taką nazwą wystawiony w Warszawie – to przeróbka Iveco Daily. Poza zasilaniem akumulatorowym przewidziano również odmianę z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV). Bazą ciężarówek QHM BEV i QHM FCEV jest MAN. Quantron podpisał umowę z Fordem, będzie elektryfikował model F-Max.
Redos
Redos Trailers wytwarza zestawy przestrzenne i nadwozia wymienne. Cechą charakterystyczną tych produktów jest niska masa własna, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i elementów eksploatacyjnych całego pojazdu. Cynkowane ogniowo ramy, podramówki, podłużnice, wieszaki na palety, uchwyty na skrzynki narzędziowe mają żywotność nawet 30 lat. Rozwiązania „szyte na miarę” dają możliwość indywidualnej personalizacji konstrukcji oraz jej wyposażenia. Wszystko powstaje w oparciu o podzespoły znanych i cenionych poddostawców, np. osie BPW i SAF.
SAF
Rodzina osi Intra jest sprawdzona, wyróżnią się szczególnie wysoką ekonomicznością. Intra CD (Custom Design) to układy zawieszenia pneumatycznego klasy 9 ton, do pojedynczego ogumienia, przystosowane do szlaków komunikacyjnych w złym stanie. Oznaczenie CD wskazuje na nowy wymiar wykonania. Amortyzator ma charakterystykę tłumienia przygotowaną na nierówne drogi. Miejsca połączenia ramienia funkcyjnego z korpusem osi zostały zespawane i zoptymalizowane w najdrobniejszych szczegółach.
Shell
Fleet Hub to nowoczesny portal ułatwiający zarządzanie kartami Shell Card, również urządzeniami do poboru opłat drogowych. Nowe funkcjonalności: możliwość przenoszenia urządzeń między pojazdami (zmiana numeru rejestracyjnego) online przez użytkownika, zamawianie i przypisywanie pustych urządzeń do konkretnego pojazdu, zamawianie duplikatów urządzeń w przypadku ich awarii. Shell Card jest akceptowana na 1.300 stacji w kraju i prawie 38 tys. w Europie. Warto dodać, że Shell LNG Card daje dostęp do 6 stacji w Polsce oraz do ponad 150 w Europie.
Trimble
Wśród wielu propozycji firmy Trimble skupmy się na Tru ETA. Jest to zautomatyzowane, oparte na informatycznej chmurze oprogramowanie, które wykorzystuje inteligentne algorytmy do dostarczania precyzyjnych i stale aktualizowanych czasów ETA, od wysyłki do dostawy. Ręczna kalkulacja ETA pochłania dużo czasu. Jeżeli ciężarówka robi 5 postojów dziennie, jeździ 25 dni w miesiącu, to mamy 125 postojów. Ręczne obliczanie jednego czasu zabiera 2 minuty, czyli 250 minut dla tego przykładu. Z Tru ETA przebiega to szybciej, taniej i bardzo dokładnie.
UTA
60 lat – piękny jubileusz, nic dziwnego, że świętowano go na targach. Heinrich Eckstein i Willem van Dedem założyli spółkę w roku 1963. Wpierw UTA zajmowała się czekami paliwowymi, dominował wówczas obrót gotówkowy. Już dwa lata później sieć akceptacji w Niemczech liczyła 500 stacji. W 2017 r. większościowym udziałowcem stał się Edenred. Zaczęło się wprowadzanie cyfrowych rozwiązań do zarządzania pojazdami i kierowcami. Obecnie, jak poinformowała podczas prelekcji Kinga Chodyna, liczba punktów akceptacji przekroczyła 82 tys. w 40 państwach Europy.
Vatex
Oferta firmy Vatex, posiadającej biuro w Warszawie od dwóch lat, to m.in. zwrot VAT-u z 28 państw oraz akcyzy z 7 krajów. Zwrot podatku VAT dotyczy także paragonów fiskalnych. Można odzyskać nawet do 40 proc. kosztów poniesionych poza granicami Polski. Standardowy tryb trwa do 4 miesięcy, natomiast tryb fast (szybki) tylko do 5 dni. Poza tym dzięki urządzeniu Axxes OBU, zapewnianemu przez Vatex, można uiszczać opłaty drogowe w wielu krajach Europy.
Vialtis
Vialtis jest w pełni niezależną grupą współpracującą wyłącznie z podmiotami zajmującymi się międzynarodowym transportem towarów, obecnie ma 11 oddziałów na naszym kontynencie. Poza zwrotem VAT-u i akcyzy z 32 krajów i rozwiązaniami w zakresie opłat drogowych oferuje rezerwacje przepraw promowych (ponad 1.200 tras morskich, 400 przepraw dziennie) oraz wsparcie prawne – pomoc prawna w trakcie realizowania transportu, pomoc w odwołaniu i uniknięciu kary, pomoc w windykacji długów w Niemczech.
VDO
Nowością jest VDO Link Plug & Play, czyli małe, telematyczne urządzenie, wielkości pendrive’a, wpinane do złącza serwisowego tachografu. Opatentowane rozwiązanie, przesyła standardowe dane z pojazdu z tachografem VDO. Dzięki bardzo łatwej instalacji firma posiadająca transport unika kosztów i przestojów. VDO Link Plug & Play nadaje się zwłaszcza do małych i średnich flot, pojazdów wykorzystywanych czasowo, do firm podwykonawców lub oddziałów. Rzecz jasna, do gromadzenia informacji jest wykorzystywana informatyczna chmura.
Webfleet
Agnieszka Szwaj, regional marketing manager Poland & EE opowiedziała o Webfleet Video. Jest to kamera Cam 50, obserwująca zarówno drogę, jak i kabinę pojazdu. Głównym celem Webfleet Video jest ochrona kierowców przed fałszywymi roszczeniami, może przydać się w sprawach związanych z ubezpieczeniem. Łączy nagrania z samochodowej kamery z danymi telematycznymi dotyczącymi jazdy, umożliwiając pełny wgląd w okoliczności zdarzeń drogowych. Cam 50 wykorzystuje sztuczną inteligencję (SI) w celu identyfikacji ryzykownych zachowań kierowcy, o których go ostrzega.
Wesob
– W profilu naszej firmy mamy zarówno zabudowy stałe, jak i systemy wymienne – mówi Piotr Mertens, członek zarządu, dyrektor ds. techniczno-handlowych. – 2023 był dla nas dobry, pomimo różnych turbulencji i problemów, które pojawiły się na rynku, związanych z dostawami na początku podwozi, potem części. Obecnie niektórzy klienci ociągają się z odbiorami. To pierwszy sygnał świadczący o tym, że idzie spowolnienie. Jak rozmawiamy z klientami o przyszłym roku, słyszymy, że zrobiło się ciasno na rynku transportowym, do tego dochodzi podwyższony maut, klienci docelowi nie chcą na razie partycypować w tych dodatkowych kosztach.
Wielton
Największy, polski producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych, a trzeci w Europie, wystawił przed halami Expo XXI naczepę kurtynową Curtain Master Mega do transportu intermodalnego. Obniżenie poziomu ramy i zawieszenia pozwoliło na zastosowanie wyższego stelaża. Dzięki temu pojazd pozwala na transport towarów o wysokości 3 m, zaś całkowita kubatura wynosi 99 m sześc. Jednocześnie została zachowana niska masa własna naczepy, od 6.250 kg, co istotnie wpłynęło na obniżenie kosztów jej eksploatacji na długich trasach.
T&M nr 11/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment