Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Będzie drogo

Sytuacja doprawdy niezwykła, na stacjach w Polsce, od wielu tygodni olej napędowy pozostaje wyraźnie droższy od benzyny 95 oktanów.

 

Zdaniem analityków rynku taka sytuacja może ciągnąć się co najmniej do wiosny. Weźmy pierwsze z brzegu, średnie notowania ze strony www.paliwa.pl prowadzonej przez Polską Izbę Paliw Płynnych, z środy, 5 grudnia. ON za 5,16 zł, natomiast bezołowiowa za 4,84 zł, różnica niebagatelna, 32 gr. Wymienione 5,16 zł to oczywiście średnia, w województwie zachodniopomorskim litr „napędu” kosztował tego dnia aż 5,22 zł.   

 

Tak już było

Pamięć bywa zawodna, Urszula Cieślak, dyrektor marketingu BM Reflex w Łodzi przypomina, że nie po raz pierwszy ceny oleju napędowego na stacjach przekraczają ceny bezołowiowej 95. Po raz pierwszy mieliśmy z taką sytuacją do czynienia w 2006 r., w późniejszych latach jeszcze sześciokrotnie i obecnie.  

Z tym, że w przeszłości różnice sięgały maksymalnie 10 gr. Wyjątek stanowił styczeń 2012 roku, kiedy diesel był droższy od benzyny 95 o 18 groszy, ale litr diesla kosztował wówczas 5,87 zł.

Powrotu takich notowań na pewno nie chcemy. Urszula Cieślak dodaje, że różnica miedzy olejem napędowym a benzyną na stacjach powinna być jeszcze wyższa, mimo że i tak utrzymuje się na rekordowym poziomie. Wynika to z analizy cen hurtowych i poziomu marży detalicznej dla oleju napędowego i benzyny 95. To, że różnica między cenami (tzw. SPOT) w hurcie a cenami na stacjach nie przekłada się proporcjonalnie wynika m.in. z faktu, że SPOT to wartości bazowe. I właśnie od nich są stosowane upusty rynkowe uzależnione od ilości kupowanego produktu, lokalizacji bazy paliw z której następują odbiory, a z drugiej strony od otoczenia rynkowego stacji paliw i lokalnej konkurencji. 

 

Przez ten Ren?

         W zasadzie dlaczego jest tak drogo i kiedy to się skończy? Z działu komunikacji zewnętrznej Lotosu otrzymaliśmy odpowiedź, że ceny paliw na stacjach w kraju są bezpośrednio związane z notowaniami oleju napędowego lub benzyny na europejskim rynku towarowym oraz kursem dolara amerykańskiego do złotego. Oczywiście, w długim okresie notowania paliw podążają za notowaniami ropy, ale w krótkim okresie na ceny produktów duży wpływ może mieć bieżąca sytuacja podażowo-popytowa w regionie.

         Obecnie notowania oleju napędowego kształtują się na wysokim poziomie w związku z niską dostępnością tego produktu w Europie (Niemcy, Szwajcaria, Francja). To pochodna kilku czynników, w tym m.in. utrzymującego się od kilku miesięcy niskiego stanu Renu. Tą rzeką olej napędowy jest transportowany na terenie Niemiec. Dodatkowo w Niemczech odnotowano postoje kilku rafinerii, w tym jedna jest zupełnie wyłączona w wyniku awarii. W konsekwencji zarówno Niemcy jak i Szwajcaria kilka tygodni temu uwolniły swoje rezerwy strategiczne diesla.

         – W dalszym ciągu na rynku europejskim ceny diesla są na poziomie wyższym od benzyny i to powoduje, że także na krajowym rynku hurtowym ceny diesla są wyższe. Taka sytuacja utrzyma się prawdopodobnie co najmniej do wiosny – uważa Urszula Cieślak.

 

Francja płonęła

         Wniosek więc taki, że koncerny działające na polskim rynku wykorzystują sytuację w zachodniej Europie, zresztą w pewien sposób muszą się do niej dostosować. A drugi wniosek – podchodzimy do tego nad wyraz spokojnie i bardzo dobrze. We Francji protesty przeciwko podwyżkom oleju napędowego przybrały postać zamieszek na ulicach, palenia samochodów, rozbijania sklepów.

T&M nr 12/2018

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE