Tankowanie to nie wszystko
Stacje paliw należące do znanych sieci, zarówno koncernowych jak i „prywatnych” oferują nie tylko tankowanie oleju napędowego.
Coraz częściej można znaleźć punkty z dystrybutorami AdBlue, parkingami, dobrze zaopatrzonymi sklepami, restauracjami. Jak wygląda oferta dla kierowców i przewoźników, przedstawmy na przykładzie Orlenu, lidera po względem liczby stacji, Shella, drugiego na liście sieci zagranicznych koncernów, czołowej sieci „prywatnej” Moya oraz IDS.
Spośród ponad 1700 stacji Orlenu 1200 ma szybkie dystrybutory ON TIR. Niektóre z nich dodatkowo wyposażone są w dystrybutory AdBlue. Przewoźnicy mogą skorzystać z 550 stacji z miejscami parkingowymi, które są usytuowane przy głównych węzłach tranzytowych. Prysznice oferuje blisko 160 stacji. W 16 punktach można umyć ciężarówkę w przeznaczonych do tego myjniach.
Na tranzytowych stacjach, gdzie obecność ciężarówek jest najczęstsza, Orlen oferuje szerszy asortyment dla kierowców, m.in. żarówki Tungsrama, oleje dedykowane z linii Ultor, a także oleje diesel HDPO Orlen Oil zarówno w litrowych opakowaniach na tzw. dolewkę, czy w większych, pięciolitrowych. Kierowca może nabyć niezbędne akcesoria typu pasy do zabezpieczania ładunku, skrobaczki, odmrażacze.
Dobrze zjeść
Jak dowiedzieliśmy się w biurze prasowym Orlenu, oferta gastronomiczna na stacjach jest rozbudowana, aby sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających osób. Klienci mogą wybierać w szerokiej ofercie dań śniadaniowych (np. jajecznica z boczkiem lub pomidorem, kiełbasa na gorąco), zup (np. żurek z jajkiem i białą kiełbasą, pomidorowa) oraz dań obiadowych (np. z grilla, naleśniki i makarony z różnymi dodatkami, bigos tradycyjny z pieczywem, golonka z chrzanem i musztardą, kotlet mielony, schabowy, pierogi). Wybrane pozycje można uzupełnić o dodatki: kapusta zasmażana, marchewka z groszkiem, buraczki na ciepło itd. Wszystkie te propozycje są dostępne w porze obiadowej, a czas ich podania to zaledwie kilka minut.
Cafe Moya, tak nazywa się koncept gastronomiczny sieci Moya. Oferta obejmuje hot dogi, zapiekanki, kanapki, ciastka, kawę. Nowością jest kolejny koncept Pizza & Cafe Moya – świeżo wypiekana na miejscu pizza w kilku wariantach smakowych.
Przykłady z Shella
Ponad 100 obiektów Shella jest dostosowanych do obsługi ciężkiego transportu. Przykładowo, na stacji w Świecku, która powstała przy E30, jednym z najważniejszych europejskich szlaków łączących wschód i zachód, znajdziemy: 89 miejsc parkingowych dla pojazdów TIR, 29 miejsc dla aut osobowych, 39 kamer monitorujących teren, bezpłatne Wi-Fi na terenie całego parkingu, prysznice, kantor 24 h, kompresor dla TIR-ów, zrzut nieczystości dla autobusów, market Drive Shop, myjnię Citronex.
– W innych punktach dostosowanych do potrzeb kierowców transportu ciężkiego, na przykład na nowej stacji w Iłowej, dysponujemy również zadaszonymi „wyspami” TIR, które są wyposażone w system szybkiego tankowania oraz dwa dystrybutory z płynem AdBlue – dodaje Anna Papka, rzecznik prasowy Shell Polska. – W wybranych punktach dostępne są myjnie Citronex, nowoczesne obiekty wyposażone w zaawansowane systemy automatycznych bram myjących oraz wykorzystujące wyłącznie atestowane środki czyszczące renomowanych firm. Usługa jest dostępna 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.
Moya rozwija się
Sieć Moya liczy 172 stacje, w tym 13 automatycznych. W ostatnim czasie uruchomiła dwie topowe lokalizacje. Moya Radomsko II znajduje się na terenie Portu Radomsko DK1, który zapewnia m.in. myjnie TIR, gastronomię, parking dla 500 zestawów. Z kolei Słubice II to kolejny i większy obiekt automatyczny po Słubicach i Porcie Świecko na ścianie zachodniej, niedaleko węzła autostrady A2. Większość stacji Moya dedykowanych do obsługi średniego i dużego taboru jest wyposażona w wygodny i szeroki podjazd, szybki dystrybutor 120 l/min, AdBlue z dystrybutora.
Karty też ważne
Dodatkowy atut stanowią karty paliwowe. Programy Orlenu (Flota, Open Drive) bazują na nowoczesnych technologiach, przyjaznych dla użytkownika. Aplikacja mobilna mFlota Orlen daje możliwość płatności za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze, a na karcie Flota Orlen można w pełni kontrolować wydatki na paliwo oraz usługi i produkty pozapaliwowe. Ponadto na stacjach Orlenu są obsługiwane karty UTA i DKV.
Karta euroShell gwarantuje m.in. większe bezpieczeństwo, monitoring wydatków, bezgotówkowy zakup paliwa, szybki zwrot VAT-u i akcyzy, regulowanie opłat drogowych, które obowiązują w prawie każdym europejskim kraju, a także należności za przeprawy promowe, przewóz pojazdów ciężarowych koleją, przejazdy mostami i tunelami. Kartą można również płacić za myjnię Citronex.
IDS dla ciężarówek
Sieć IDS jest adresowana dla ciężarowych przewoźników. Wprawdzie w Polsce liczy tylko kilkanaście obiektów, ale w innych krajach ok. 600, w tym na przejściach granicznych, przy głównych ośrodkach transportowych i handlowych. Wszystkie są czynne non stop. Dla IDS najważniejsze jest bezpieczeństwo, to kluczowa kwestia. Na drugim miejscu znajduje się cena paliwa.
Spojrzenie statystyczne
W porównaniu z 2016 ogólna liczba stacji paliw w Polsce w zeszłym roku zmniejszyła się dokładnie o 160, do 6.643 (szczegóły w tabeli). Przede wszystkim spadła liczebność niezależnych punktów, które nie są zrzeszone ani w sieciach koncernowych, ani w „prywatnych”. Co ciekawe, kolejność wśród stacji koncernowych nie zmieniła się, wciąż prowadzi z olbrzymią przewagą Orlen (1776, ponad ćwierć ogólnej liczby), przed czwórką: BP, Lotos, Shell, Circle K, czyli do niedawna Statoil. Pozostali znajdują się w tej statystyce daleko z tyłu, ponad sto stacji ma jedynie sieć Lukoil, prowadzona obecnie przez firmę Amic Polska.
Stacje paliw w Polsce |
|
Nazwa |
Liczba, 2017/2016* |
PKN Orlen |
1.776/1.766 |
BP |
537/523 |
Grupa Lotos |
493/487 |
Shell |
423/424 |
Statoil / Circle K |
349/350 |
Lukoil |
115/115 |
AS 24 |
26/25 |
Total |
23/16 |
IDS |
14/14 |
Stacje w sieciach prywatnych |
932/900 |
Stacje przymarketowe |
187/183 |
Stacje niezależne |
1.768/2.000 |
Ogółem |
6.643/6.803 |
*dane na koniec 2017 r. i 2016 r., wg raportów Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN)
Tejst: Jacek Dobkowski
T&M nr 4/2018
Add comment