„Chłodny” tabor
Spośród ponad 20 tys. nowych naczep, które w ubr. trafiły do odbiorców w Polsce, tylko co ósma jest chłodnią lub izotermą.
Naczepom tego rodzaju ciągle daleko popularnością do pojazdów skrzyniowo-plandekowych oraz wywrotek, jednak ich znaczenie w transporcie rośnie. Podobnie zresztą, jak innych środków do transportu w kontrolowanej temperaturze.
„Łańcuch chłodniczy” to: producenci, hurtownicy, dystrybutorzy, pracownicy sklepów i konsumenci, ale przede wszystkim przewoźnicy. Wszystkie środki transportujące towary w kontrolowanej temperaturze muszą być w odpowiednim stanie higieniczno-sanitarnym, nie mogą wpływać negatywnie na produkt. Konieczne jest nie tylko zapewnienie odpowiedniej temperatury, ale też stworzenie warunków dla odpowiedniej cyrkulacji powietrza.
W rolach głównych, naczepy…
Schmitz Cargobull to lider w segmencie naczep. S.KO COOL Executive jest w istocie zestawem rozwiązań, obejmującym m.in. bezstopniową regulację mocy chłodniczej, innowacyjną konstrukcję parownika, niezależną cyrkulację powietrza. EWT (dystrybutor Schmitz Cargobull) chwali się proaktywnym serwisem dla naczep z nadzorowaniem urządzenia chłodniczego przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu. TrailerConnect to system, który oprócz podstawowej funkcji ustalania pozycji pojazdu, dostarcza dane telematyczne (np. przebieg, status otwarcia/ zamknięcia drzwi, temperatura w ładowni).
Krone ma serię naczep chłodniczych Cool Liner, z tzw. elastycznym kanałem powietrznym, zamontowanym na suficie, a równomiernie rozdzielającym zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części, dodatkowy moduł chłodzący, ma gwarantować precyzyjne sterowanie temperatury w systemach wielokomorowych. W wersji Cool Liner Duoplex VIP zaprojektowano nowe, dwucentymetrowe panele (VIP Hightech). Odpowiadają izolacyjności 20-centymetrowych elementów w tradycyjnej technologii piankowej.
Renomę na polskim rynku mają od lat naczepy marki Koegel. Udoskonalona niedawno, Cool – PurFerro quality, ma tzw. „cichą“ podłogę aluminiową, redukującą hałas wytwarzany podczas załadunku i rozładunku (ułatwia dostawy poza ustalonymi godzinami pracy). - Chłodnie wyróżniają się przede wszystkim szczelnością. Udało się to osiągnąć dzięki zmodyfikowanej konstrukcji drzwi tylnych i montażowi innego modelu uszczelek na tylnych drzwiach. Pomimo użytkowania, po paru latach nadal obserwujemy bardzo dobry współczynnik przenikalności – tłumaczą w firmie Eurotrailer (generalny importer marki Koegel).
W sprzedażowej czołówce producentów naczep izotermicznych i chłodniczych jest też Wielton. Chłodnia NS3CM2 ma relatywnie niską masę własną, wraz z agregatem oraz skrzynią na palety waży nieco ponad 8 t. Zabudowa klejona jest z płyt typu sandwich, izolowanych bezfreonową pianką poliuretanową. Poszycie zewnętrzne i wewnętrzne wykonano z płyt (laminat poliestrowo-szklany z żelkotem).
Również Schwarzmuller posiada naczepy chłodnicze oparte na spawanej, lekkiej konstrukcji ramy zapewniającej relatywnie niewielką masę własną (ok.7,7 t, przy masie całkowitej 40 t). Nadbudowa ma konstrukcję typu sandwich, z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym. Podłoga jest piaskowana (możliwość jeżdżenia widlakiem)
Przestrzeń klimatyzowana i dzielona
Po to, by w pełni kontrolować dany ładunek należy wyznaczyć odpowiednią, izolowaną przestrzeń. W przypadku chłodni VéDéCar dostępne są wersje dwupokładowe (22 poprzeczki ), pozwalające na przewóz 66 europalet. We wzmocnionej odmianie naczepy górny pokład może przenosić nawet tonowe obciążenie na miejsce paletowe. - Naczepy mogą być wyposażone w przegrody wzdłużne lub poprzeczne (stałe i ruchome). Opcjonalnie oferowane są boczne (jedno lub dwuskrzydłowe) drzwi boczne. Można stosować dwa agregaty, co pozwala na podział wnętrza (do sześciu przedziałów temperaturowych) – usłyszeliśmy w VéDéCar.
W Krone Cool Liner, transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ścianka działowa Isowall MultiTemp. Doczekała się wersji Plus, ze specjalnym systemem „uruchamiania” przegrody (łatwość otwierania i zamykania). Pozycjonowanie systemu blokującego ma miejsce w górnej części ściany (sterowanie przez kierowcę). Podczas składania, Isowall Plus może być popychany przed ładunkiem znajdującym się przed nim, co ma gwarantować najlepsze wykorzystanie długości ładowni. Montaż i demontaż ściany nie wymaga użycia specjalnych narzędzi. Rozwiązania typu doppelstock (podwójny system załadunku) ma też m.in. Schwarzmuller.
Gdy podłoga się rusza…
O ile typowe naczepy izotermiczne i chłodnicze są bardzo popularne na rynku, o tyle ich wersje z ruchomymi podłogami to na razie rzadkość. Ma je w ofercie m.in. TMT. Ruchoma podłoga z chłodnią przeznaczona jest w szczególności do transportu towarów spożywczych luźnych, bądź towarów paletowanych. Wysokość wewnętrzna to 2,6 m, kubatura sięga 92 m sześc. a ładownia mieści 33 europalety. Mechanizm napędowy ruchomej podłogi to sprawdzony system Cargo Floor. Podłoga (21 gładkich listew) ma 6, 8 lub 10 mm grubości. Kraker Trailers ma natomiast naczepę CF-ISO, z izolowaną, ruchomą podłogą i ścianami bocznymi o grubości min. 45 mm.
Sztuka zabudowy
Na rynku jest wielu producentów zabudów izotermicznych i chłodniczych, a wśród nich D.A.C. Zabudowy. Wśród najczęściej zamawianych są izotermy (temp. +2 st.C, lub +10 st.C). Zastosowano ultralekką budowę (ściany, dach, drzwi, podłoga), konstrukcja typu sandwich. Jest izolowana termicznie, z pianą poliuretanową PM3636 / Styroformem (bez mostków cieplnych) z 50-milimetrowym poszyciem. Przenikalność cieplna jest mniejsza niż 0,7 kW/mkw. Podłogę zbudowano ze sklejki dwustronnie foliowanej z odciskiem siatki antypoślizgowej. Podobną konstrukcję posiada chłodnia (temp. – 18 st.C), tyle że poszycie ma grubość 70 mm.
Wśród liczących się dostawców zabudów jest też LAMAR. Oferuje m.in. zabudowy kontenerowe w formie izotermy z agregatem, chłodnie czy furgony z kapsułą termiczną. Przedział temperatur, od -25 st. C do nawet +30 st. C. Izoterma skierowana jest do przedsiębiorstw, które wymagają stosunkowo stabilnej temperatury dodatniej w przedziale od 0 st. do 20 st. C, a dystrybucja odbywa się na krótkich dystansach. Po zamontowaniu dodatkowego urządzenia grzewczego w przestrzeni ładunkowej można uzyskać do +30 st. C. Nacisk położono na niski współczynnik przenikalności cieplnej, co eliminuje straty temperatury. Ściany, z płyt warstwowych mają i 53 mm grubości. Całość pokryta jest laminatem poliestrowo – szklanym. Chłodnie to uzbrojone w grubsze ściany i drzwi kontenery z agregatem chłodniczym. Izolacja drzwi i ściany (do 83 mm), sufitu (103 mm) oraz podłogi (120 mm+ wylewka) daje gwarancję stałej temperatury przewożonego towaru. Temperatura w ładownii mieści się w przedziale od 0 st. C do -20 st. C. Struktura panelu typu sandwich i całej konstrukcji sprawia, że możliwa jest wymiana fragmentu poszycia – w razie jego uszkodzenia – bez straty jakości i właściwości izolacyjnych. Ciekawa propozycje stanowią też wkłady izotermiczne LAMAR Cool. Szkielet konstrukcji stanowią panele typu sandwich z laminatu poliestrowo-szklanego. Atutem tej technologii są wysokie właściwości adaptacyjne. Panele wpasowują się w wewnętrzy obrys furgonu, co do minimum redukuje zjawisko powstawania tzw. mostków cieplnych.
W przestrzeni ładowni sprawdzają się też kontenery chłodnicze, np. Eberspaecher ma gamę kontenerów z polietylenu. Napięcie zasilania wynosi 12-24V i 100-240 V 50-60 Hz. Środkiem chłodniczym jest wolny od FCKW środek R134a. Cyfrowy regulator umożliwia łatwe nastawienie żądanej temperatury wewnętrznej, jak również jej bieżącą kontrolę.
Bez agregatu ani rusz
Wśród agregatów chłodniczych są urządzenia podpodłogowe marki Mitsubishi. Nazwa „podpodłogowy“ wskazuje, że transportowe urządzenie chłodnicze jest montowane pod nadwoziem, pomiędzy osiami. Korzyścią jest lepszy rozkład obciążenia – samowystarczalny transportowy agregat chłodniczy może ważyć do 600 kg (umiejscowienie urządzenia o takiej wadze nad kabiną kierowcy ma negatywny wpływ na zachowanie się pojazdu). Ponadto montaż na dole pomiędzy osiami zapobiega wyższemu obciążeniu opon przednich, które istniałoby przy innym sposobie montażu i zmniejsza tym samym zużycie tych opon. Inżynierowie Mitsubishi od lat rozwijali produkt, każde urządzenie z serii TU wyróżnia się wysoką wartością COP, tzn. im mniej energii wykorzystywane jest do wygenerowania określonej mocy chłodniczej lub grzejnej, tym bardziej ekonomicznie pracuje urządzenie chłodnicze. Producent montuje w serii TU opatentowaną sprężarkę spiralną 3D. Zmniejszono poziom hałasu. Agregaty pracują pod pełnym obciążeniem bez adaptacji przy 69 dB(A), a w przypadku niższej prędkości obrotowej przy 65 dB(A). Zastosowanie elementów konstrukcyjnych wymagających intensywnej konserwacji, takich jak np. pasy klinowe, zostało zredukowane, pozostałe części wymagające konserwacji są łatwo dostępne. Oprócz rozwiązań dla aut ciężarowych i naczep Mitsubishi ma m.in. serię B, dla małych dostawczaków (maksymalna kubatura obsługiwana przez agregat tej serii to 6 m.sześc. dla temperatury ładunku 6 st. C). Nie wymaga montażu sprężarki w komorze silnika, ponieważ jest zasilany z alternatora samochodu (rekomendowany akumulator to 90Ah i 125A alternator) lub opcjonalnie z elektrycznej sieci stacjonarnej. Oferta obejmuje też agregaty serii Ce (dla klientów przewożących wrażliwe towary w pojazdach dostawczych o kubaturze do 34msześc.). Agregaty tej serii zostały wyposażone w nowe, dodatkowe funkcje. Są to przede wszystkim: automatyczne uruchamianie (jeśli w czasie pracy urządzenia doszło do przerwy w dostawie energii, urządzenie włączy się automatycznie po wznowieniu jej dostawy), a także uruchamianie z opóźnieniem (po automatycznym uruchomieniu urządzenie pozostaje nieaktywne przez kilka sekund).
CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH CHŁODNI
D.A.C.
Historia firmy D.A.C. sięga 1978r. ,a produkcją zabudów samochodowych zajęła się od 1999r. D.A.C. produkuje zabudowy Izotermiczne w klasie A wg.ATP : +12'C a 0'C, chłodnicze w klasie B wg. ATP : +12'C a -10'C, chłodnice w klasie C wg. ATP : +12'C a -20'C. Producent wytwarza pojazdy kategorii DMC do 26.T, furgony potocznie nazywane ,,blaszakami'', przyczepy samochodowe do 6,5.T. Zależnie od stałej porządniej temp.wewnętrznej dobierana jest rożna grubość ścin,podłogi,dachu oraz drzwi. Poszczególne elementy są wytwarzane przez D.A.C.w technologi ultralekkiej konstrukcji samonośnej typu sandwich. Izolacje termiczną zapewnia utwardzana piana poliuretanowa o najwyższych parametrach mechanicznych i termicznych z poszyciami typ laminat. Montowana jako monolity (bez mostków cieplnych) na zamkach patentowych. Drzwi tylne i boczne stanowią w przebudowach nakładki izotermiczne na drzwi fabryczne. W Chłodniach drzwi dodatkowe jedno lub dwu skrzydłowe analogiczne jak w wersjach ramowych . Zamknięcie stanowi kaseta zatrzaskowa lub rygiel zewnętrzny,uszczelki zależnie od klasy izolacji są trzy lub pięcio płaszczowe. Osprzęt wykonano z stali nierdzewnej ,kwasoodpornej,podłoga stanowi wylewka epoksydowa lub blacha alu ryfel. Stosowane są agregaty chłodnicze Zanotti ,Carrier,Thermo King i inne specjalistyczne do przyczep.
KOEGEL
Chłodnicza naczepa furgonowa premium: Kögel Cool – PurFerro quality dostępna jest z nowymi opcjami i specjalnymi zestawami wyposażenia dostosowanymi do wymogów danego kraju. Zaliczają się do nich m.in. urządzenie do podnoszenia pierwszej i trzeciej osi, przegubowa tylna oś skrętna czy sprzęg siodłowy o ładowności do 15 t. Cicha, aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku. Lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi zapewnia zespawana wanna z aluminium. Nadwozie furgonowe naczepy Kögel Cool – PurFerro quality składa się z wysokiej jakości, całkowicie bezfreonowej pianki specjalnej o właściwościach izolacyjnych. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm (produkcja własna) polepszają współczynnik przenikania ciepła.
KRONE
Krone Cool Liner ma wersje: standardową, dwupiętrową, wielotemperaturową oraz wyposażoną w prowadnice haków (w ostatnim z wymienionych rozwiązań panel dachowy jest o 50 mm grubszy). Rama naczepy ma z przodu wzmocnienie biegnące ku górze. Stabilizuje to ścianę czołową i chroni przed uszkodzeniami podczas łączenia z siodłem ciągnika. Dach zaopatrzono w fartuch powietrzny do równomiernego rozdzielania zimnego powietrza w całej naczepie. Opcjonalnie oferowane są wersje kilkukomorowe. Wewnątrz pojazdu stosuje się profile z metali lekkich o zwiększonym przekroju na ścianie czołowej. Wodoszczelna, podłoga jest bezpośrednio z listwami odbojowymi, a w tylnej części dodatkowo wzmocniona (przejmowanie dużych obciążeń z wózka widłowego). Transport różnych ładunków w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ściana działowa Krone Isowall MultiTemp.
LAMAR
Działa na rynku od 1992 r. Oferuje wszechstronne zabudowy do pojazdów dostawczych do 3,5 t DMC wraz z pakietami aerodynamicznymi. Produkowane przez nich nadwozie LAMBox posiada kubaturę dochodzącą do 22,5 m sześć., co stanowi bazę do zagospodarowania według własnych potrzeb. W takiej zabudowie powstają m.in. mobilne ekspozycyjne czy food trucki. Tworzą dedykowane rozwiązania dla dystrybucji żywności czy produktów wymagających stałej temperatury. Zabudowy kontenerowe w formie chłodni czy izotermy utrzymują temperaturę w przedziałach od -20 st. C do nawet +30 st. C. Posiadaczom furgonów proponują wkłady izotermiczne LAMAR Cool. To panele typu Sandwich, które wpasowują się w wewnętrze poszycie pojazdu. Zastosowana pianka poliuretanowa (PU) niweluje występowanie mostków cieplnych.
LECITRAILER
Vany chłodnicze od hiszpańskiej firmy Lecitrailer cechują się solidnością i innowacyjną strukturą. Zainstalowane w nich systemy chłodnicze Carrier Vector 1550 oraz ThermoKing doskonale regulują temperaturę i parametry chłodzenia naczepy w zależności od przewożonego typu produktu. Innowacyjne chłodnie Lecitrailer cechują się cienką konstrukcją ścian, co redukuje masę pojazdu, zewnętrznym wykonaniem w poliestrze i wewnętrznym lakierowaniem spożywczym.
Nową opcją chłodni Lecitrailer jest pojazd z podwoziem typu łabędzia szyja 10 mm, która będzie dostępna jako wersja premium przy standardowej grubości 35 mm. Obie z tych nowych produktów są wynikiem prac badawczo-rozwojowych firmy.
MITSUBISHI
W samochodach ciężarowych sprawdzają się m.in. agregaty serii V (standardowo zasilany jest od silnika pojazdu, opcjonalnie wyposażony w zasilanie elektryczne 400V/230V oraz funkcję grzania), serii T (urządzenia chłodząco-grzewcze z własnym napędem - silnik Diesla), dla pojazdów o długości do 9,5m. Dodatkowa opcja wyposażenia Whisper (wyciszenie) umożliwia prowadzenie cichej dystrybucji w obszarach miejskich. Dla samochodów dostawczych przewidziano urządzenia serii V (elektroniczny sterownik jest montowany w łatwo dostępnym miejscu w kabinie kierowcy. Pozwala to m.in. na łatwą obsługę agregatu oraz kontrolę temperatury bez potrzeby opuszczania kabiny. Sprężarka agregatu tej serii montowana jest w komorze silnika pojazdu za pomocą uchwytu montażowego a napęd jest przenoszony z wykorzystaniem paska klinowego lub wielorowkowego oraz sprzęgła elektromagnetycznego. Standardowo agregat zasilany jest od silnika pojazdu.
SCHMITZ CARGOBULL
Schmitz Cargobull stosuje technikę klejenia bez nitów lub śrub. Klejone nadwozie jest odporne na skręcanie i zginanie. Do budowy służą płyty Ferroplast (składają się z podwójnej warstwy metalu wypełnionej wielowarstwową pianką izolacyjną). Ferroplast jest bardziej odporny na dyfuzję pary wodnej i uszkodzenia mechaniczne niż inne ścianki. W połączeniu z całkowicie spawaną aluminiową wkładką zabezpieczającą dno jest higieniczne i łatwe w czyszczeniu. Schmitz Cargobull dostarcza zabudowy chłodnicze i izotermiczne M.KO z dwiema grubościami ścian (45 lub 65 mm). Jest też seria S.KO, w tym w wersji dwupoziomowej. Podwójny pokład pozwala na załadowanie 66 europalet - 33 europalety na podłodze, a kolejne 33 ustawione na specjalnych poprzecznych belkach zamocowanych w ścianach bocznych szynach, uwzględniających rozstaw paletowy. Opcjonalnie oferowana jest izolowana ściana działowa.
SCHWARZMULLER
Schwarzmüller ma w swojej ofercie zabudowy chłodnicze na pojazdach ciężarowych, przyczepy oraz naczepy chłodnicze. Rama naczepy bazuje na lekkiej konstrukcji stalowej z niska szyją. Zabudowy z tworzywa w odróżnieniu od konstrukcji panelowych charakteryzują się najniższą masą własną oraz najlepszym współczynnikiem przenikalności K. Stosowane są agregaty chłodnicze marek Carrier lub Thermo King. Schwarzmuller ma też zabudowy chłodnicze typu doppelstock (podwójny system załadunku), chłodnie hakowe czy zabudowy przystosowane do transportu kwiatów. Konstrukcje ram są ocynkowane oraz lakierowane. Masa własna naczepy wynosi ok. 7,7 t, z agregatem oraz koszem na palety.
THERMO KING
W ofercie Thermo King jest seria agregatów naczepowych SLXi. Te jedno- lub wielotemperaturowe urządzenia opracowano ze szczególnym uwzględnieniem inteligentnych rozwiązań, możliwości komunikacji, zużycia paliwa, kontroli temperatury a także ochrony środowiska naturalnego. Seria SLXi jest wynikiem badań i konsultacji z firmami transportowymi, a także analizy danych pochodzących z agregatów testowanych w różnych warunkach środowiskowych czy atmosferycznych. Wszystkie te działania mają na celu dostosowanie pracy urządzenia do indywidualnej specyfiki przewożonego ładunku oraz pełną optymalizację systemu. Główne cechy to: osprzęt telematyczny w standardzie, opcja zdalnego zarządzania agregatem i pełnego dostępu do danych operacyjnych, usprawniona kontrola temperatury, większa oszczędność paliwa w rzeczywistych warunkach pracy, ograniczony wpływ na środowisko.
TMT
Ruchoma podłoga z chłodnią włoskiej marki TMT Costruzioni to innowacyjne rozwiązanie zaprojektowane i produkowane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb producentów i dystrybutorów żywności lub świeżych produktów. Przeznaczona jest w szczególności do transportu produktów przewożonych, towarów spożywczych luźnych i / lub produktów, które wymagają przewozu w kontrolowanej temperaturze. Typowa naczepa TMT z ruchomą podłogą ma wymiary (dł.x szer.x wys.):13.600 x 2.470 x 4000 mm. Wysokość wewnętrzna to 2.670 mm. Kubatura sięga 92 m sześc. ładownia mieści 33 europalety. Spawana konstrukcja bazuje na aluminium. Mechanizm napędowy ruchomej podłogi to sprawdzony system Cargo Floor. Podłoga (21 gładkich listew) ma 6, 8 lub 10 mm grubości. Do chłodzenia stosowane są agregaty: SLXe 300; Carrier Vector 1550 lub Thermo King.
VéDéCar
Właściciel marki VéDéCar , firma Van Dijck Merksplas jest największym producentem naczep chłodniczych w krajach Beneluksu. Naczepy VéDéCar produkowane są wyłącznie w Belgii. Zwraca uwagę m.in. wyjątkowo niski współczynnik przenikalności termicznej, k=0,29. Wysoką sztywność monolitycznej zabudowy gwarantuje kompozyt, który stanowi poszycie zabudowy. Panele budowane są z poliestru z włóknem szklanym. Poszczególne ściany składają się z jednej części. Do produkcji podłóg i dachów stosowane jest, bardzo lekkie, wyjątkowo trwałe oraz nie wchłaniające wody drewno z fińskiej brzozy. Standardowa naczepa VéDéCar ma 13,6 m długości, grubość ściany przedniej oraz dachu wynosi 100 mm, a podłogi 120 mm. Naczepy mogą występować w wersji dwupokładowej, pozwalającej na przewóz 66 europalet.
Tekst: Michał Jurczak
T&M nr 4/2018
Add comment