Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Wreszcie kształcimy

W zeszłym roku szkoły zawodowe wróciły do kształcenia w zawodzie kierowca mechanik. Pierwsi absolwenci ukończą je za dwa lata. Zawód ten nie istniał w naszym szkolnictwie od 30 lat!

 

Ponad 100 klas kształci przyszłych kierowców mechaników – taka informacja została podana  na konferencji prasowej w warszawskiej siedzibie Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). Jak przypomniał prezes Jan Buczek, prezes ZMPD, już w ubiegłym roku udało się zachęcić starostów, dyrektorów szkól zawodowych, aby uruchomili kształcenie w tym kierunku. Wielu młodych ludzi w Polsce, zwłaszcza z mniejszych ośrodków, marzy o zawodzie kierowcy. Zawód jest coraz lepiej płatny, a niektórzy kierowcy zostają z czasem przewoźnikami.

– W ubiegłym roku mieliśmy ponad 50 klas – informuje prezes Buczek. – Dziś mamy informację o tym, że zostaną uruchomione kolejne klasy, ponad 60. Jest to liczba niezamknięta, ministerstwo edukacji narodowej będzie dysponowało dokładnymi statystykami zapewne pod koniec września.  

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, zaznaczył przyrost ilości klas, rok do roku, o 120 proc. Powrót do kształcenia kierowców w szkołach, po 30 latach przerwy, był bardzo trafną decyzją i ma dobre perspektywy. Mimo wcześniejszych deklaracji, dopiero teraz, za obecnego rządu, szkolenie stało się rzeczywistością, podkreślił minister Adamczyk.

 

C koniecznie!

To warte pochwały osiągniecie, ale problemem jest fakt, że obecna podstawa programowa zakłada uzyskanie jazdy kategorii B, czyli na samochody dostawcze (nie wszystkie) i oczywiście osobowe. Nie ulega wątpliwości, że trzy lata w zawodówce powinny kończyć się „prawkiem” kategorii C, najlepiej C+E. Taka istotna zmiana może nastąpić w przyszłym roku szkolnym, 2018/19, ale to jeszcze nic pewnego. Tak czy inaczej, żaden świadomy pracodawca nie zatrudni od razu absolwenta szkoły zawodowej do samodzielnej jazdy w ruchu międzynarodowym, czy na dalekich trasach w kraju. Proces dokształcania musi jeszcze trwać w firmie.

Otwarta pozostaje sprawa finansowania prawa jazdy na ciężarówki, wszak koszt na rynku wynosi około 12 tys. zł. Prezes Jan Buczek na konferencji wysunął argument, że z pieniądze powinny się znaleźć, skoro transport drogowy zasila corocznie budżet 12 mld zł, z tytułu różnych podatków. Poza tym – co zawsze i słusznie powtarza prezes Buczek – branża rozwinęła się sama, bez odwoływania się do pomocy państwa.

 

100 tysięcy spoza Unii

Główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur zapewnił, że inspektorzy pojawią się w klasach. Po to, aby przybliżyć kwestie bezpieczeństwa, odpowiedzialności przewoźników i kierowców, sprawy związane z działalnością ITD.

– O deficycie kierowców świadczą liczby – dodaje Alvin Gajadhur. – Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydaje świadectwa dla kierowców z tzw. krajów trzecich, czyli spoza Unii Europejskiej. Zapotrzebowanie na te świadectwa jest ogromne. Polscy przewoźnicy zatrudniają coraz więcej kierowców zza wschodniej granicy, z Ukrainy, Białorusi, Rosji. W 2013 roku wydaliśmy około 5.000 świadectw, w 2014 ta liczba wzrosła już do 9.000. W 2015 roku wydaliśmy około 20.000 świadectw, rok temu ponad 41.000. Natomiast do dnia 21 sierpnia br. już około 40.000. Można szacować, że ponad 100.000 kierowców z krajów trzecich wykonuje pracę na rzecz polskich przewoźników.

 

T&M nr 9/2017

Tekst: jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE