loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Z konferencji DAF Trucks Polska

Są powody do zadowolenia. Przedstawiciele DAF Trucks Polska mogli się znowu pochwalić, na konferencji prasowej zorganizowanej niedawno w Ślęzy koło Wrocławia, pozycją lidera na polskim rynku.

 

W 2016 roku DAF uzyskał wzrost udziału o 0,9 % w segmencie 16-tonowym na rynku europejskim. Zbigniew Kołodziejek, Dyrektor marketingu DAF Trucks Polska, zwrócił uwagę, że europejski rynek ciężkich pojazdów rośnie z roku na rok po dołku w 2009 r. Gorzej jest z lżejszymi ciężarówkami (6-15,9 t DMC), na które wciąż nie ma popytu nawet zbliżonego do rekordowego roku 2006. W przypadku DAF-a sytuacja wygląda bardziej obiecująco, bo np. w ubiegłym roku zamówienia na model LF osiągnęły 10.462 sztuki, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu do roku 2015. Udział holenderskiej marki w tym segmencie europejskiego rynku wyniósł w 2016 r. 10,1 proc. Zamówienia na modele CF/XF osiągnęły poziom 47.106 sztuk, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. To dało marce DAF 15,3 proc. udział w tym segmencie europejskiego rynku.

 

Na pozycji lidera

W Polsce w segmencie ciężarówek 16 t DAF osiągnął w ubiegłym roku sprzedaż 24.434 sztuk, co zapewniło mu pozycję lidera, z 19,4 proc. udziałem w rynku (wzrost o 0,5 %). Jak zwrócił uwagę Z. Kołodziejek DAF jedenasty rok z rzędu jest liderem w Polsce pod względem sprzedaży 16-tonowych ciągników siodłowych – w ubiegłym roku uzyskał aż 20,4 proc. udział w tym segmencie rynku.

Holenderska marka znowu przoduje też w całym segmencie od 6 ton DMC, z 18,3 proc. udziałem w rynku.

Zbigniew Kołodziejek zwrócił też uwagę na ciekawe zjawisko na rynku ciężarówek po objęciu opłatami drogowymi w Niemczech pojazdów od 7,5 t DMC. Wzrosło zainteresowanie nabywców pojazdami typu CF/XF FA, w wersji dwuosiowej, sprzężonymi z jednoosiową przyczepą. Popytem cieszą duże ciężarówki z lekką kabiną, lekkim, a jednocześnie mocnym silnikiem. W 2015 roku sprzedano 50 pojazdów CF FA, a w 2016 roku 103 sztuki w tej wersji. W przypadku XF FA był to skok od jednego (sic!) pojazdu do 43.

Podsumowując osiągnięcia firmy w ubiegłym roku przedstawiciel DAF-a wymienił m.in. sukces marki na targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze, gdzie DAF sprzedał 827 ciężarówek. W Na tej imprezie targowej zaprezentowano system telematyczny DAF Connect, innowacyjne silniki PX-5 oraz PX-7 oraz  promowano DAF Transport Efficiency.

W 2016 r. obchodzono 20 lat marki DAF w Polsce. Godnym uczczeniem jubileuszu był tytuł „MASTER TRUCK OF THE YEAR 2016” w Polsce przyznany modelowi DAF XF 460 FT.

 

Popyt na kontrakty obsługowo-naprawcze

W minionym roku DAF zwiększył w Polsce sprzedaż części zamiennych. Obrotom na tym rynku sprzyjał program „Witamy w domu”, skierowany do właścicieli używanych samochodów ciężarowych DAF, którzy nabyli je i serwisowali we własnym zakresie. Celem promocyjnej oferty jest przyciągnięcie takich potencjalnych klientów do autoryzowanych serwisów. Program pilotażowo wprowadzono w Polsce i w Hiszpanii, a teraz mają dołączać do niego inne kraje.

Bardzo dobrze sprzedają się kontrakty obsługowo-naprawcze – w Polsce osiągnięto najwyższy w Europie wskaźnik: aż 49 proc. sprzedawanych pojazdów nabywcy odbierają z kontraktami. Z. Kołodziejek ujął to tak, że klienci w Polsce dojrzewają do tego, aby maksymalnie eliminować wszelkie ryzyko w działalności gospodarczej. Kontrakty gwarantują przewidywalność kosztów, nie ma tutaj miejsca na niespodzianki. Według przedstawiciela DAF-a zaletą pakietów obsługowo-naprawczych tej marki jest to, że objęte nimi pojazdy trafiają do niezależnych autoryzowanych serwisów (DAF nie ma własnej sieci). Te placówki, mając zagwarantowany zwrot kosztów ze strony DAF-a, nie starają się zaoszczędzić na kliencie, a wręcz przeciwnie, gotowe są, jak to się mówi, przychylić mu nieba. Firma jest mocno zainteresowana sprzedażą samochodów z pakietami obsługowo-naprawczymi, choćby z tego względu, że pojazdy są coraz mniej awaryjne. Dla przykładu, koszty gwarancji spadły w ciągu siedmiu lat trzykrotnie. To świadczy o zdecydowanej poprawie jakości samochodów.

 

Przybywa serwisów

W ubiegłym roku otwarto dwa nowe serwisy DAF-a: WTC Sosnowiec i TRP Suwałki. Obecnie sieć dealerska DAF-a w Polsce obejmuje 27 autoryzowanych placówek, w tym dziewięciu dealerów sprzedażowych i 18 partnerów serwisowych. Po otwarciu nowego sklepu z częściami TRP w Suwałkach w kraju jest już pięć takich placówek. W 2017 roku mają zostać oddane do użytku trzy nowe serwisy: TB Wolica, ESA Zgorzelec i Wanicki Kielce.

 

Szkolenia przynoszą efekty

 Powodzeniem wśród użytkowników DAF-ów cieszą się szkolenia kierowców DAF ECODRIVE TRAINING+. Oferowane w pakiecie z kupowanymi pojazdami darmowe szkolenia tzw. voucherowe przeszło w ubiegłym roku 1.303 kierowców. W płatnych szkoleniach zaawansowanych

uczestniczyło 268 kierowców. Ich skutkiem jest o 12-18% wyższa efektywność pracy kierowcy. Obliczono, że po szkoleniach kierowcy uzyskują o 1,4 % wyższą prędkość jazdy, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa o 3,85 l/100 km (oznacza to zmniejszenie spalania o 9,78 %). Roczne oszczędności przekraczają 3,8 tys. euro. Korzyści dotyczą też mniejszego zużycia pojazdu i jego elementów eksploatacyjnych, jak np. klocki hamulcowe, które wytrzymują przebiegi do 800 tys. km. Odnotowuje się tez mniej awarii (aż 50 %) oraz niższe koszty serwisu (do 30 %).

 

DAF CONNECT – krok w przyszłość

Wprowadzony właśnie do oferty nowy, innowacyjny system zarządzania flotą DAF Connect pozwala zoptymalizować wyniki floty pojazdów oraz pracy kierowców, a także zwiększyć efektywność logistyki. Zapewnia on połączenie między pojazdem a bazą w celu uzyskiwania informacji w czasie rzeczywistym przez całą dobę. Według życzenia użytkownika, informacje o stanie pojazdu mogą tez trafiać do serwisu. System pozwala na planowanie zadań i tras, zarządzanie flotą i cyklem życia. Jest to otwarta platforma, umożliwia integrację z innymi systemami zarządzania flotą. Zarządzający flotą uzyskuje m.in. informacje o zużyciu paliwa, przebiegu, czasie jazdy, przekroczeniach prędkości, lokalizację w czasie rzeczywistym itp. Komunikaty przekazywane są drogą elektroniczną lub SMS-em. Można uzyskać zbiorcze raporty na temat pracy każdego kierowcy. Korzyści dla klienta to zoptymalizowana logistyka, planowanie przeglądów, niskie koszty operacyjne i wyższa dostępność floty.

 

Nie osiadają na laurach

Jak zaznaczył Z. Kołodziejek, pojazdy DAF obecnie legitymują się najniższym zużyciem paliwa w historii i... w testach porównawczych. W analogicznych warunkach drogowych DAF XF Space Cab w 2016 roku zużywał p 13,6 % mniej paliwa niż XF Space Cab w 2001 r. Niemniej DAF inwestuje w rozwój. Najnowsze inwestycje to fabryczne laboratorium silnikowe, gdzie opracowywane są jednostki napędowe dla całego koncernu Paccar, fabryczne centrum dystrybucji części, fabryka samochodów w Brazylii i, będąca w trakcie budowy, lakiernia kabin w Westerlo w Belgii.

Przyszłe technologie mają dalej zmniejszać zużycie paliwa. Według ACEA do 2020 roku powinna nastąpić redukcja emisji CO2 o 20 %. Jak zauważył Zbigniew Kołodziejek, de facto oznacza to konieczność obniżenia zużycia paliwa właśnie o 20 %, ponieważ nie ma żadnych urządzeń, katalizatorów, czy filtrów, które mogłyby zmniejszać emisję CO2. Dlatego DAF pracuje nad technologiami mającymi zapewnić dalszą redukcję spalania. Należy do nich odzyskiwanie ciepła, hybrydyzacja i elektryfikacja pojazdów, zdalne sterowanie a nawet współkierowanie. Do najnowszych pomysłów należy też program EcoTwin, czyli np. dwa pojazdy jadące w zespole, z bardzo małym odstępem. Wśród przyszłościowych wizji pojawiają się też wyjątkowo aerodynamiczne zestawy.

 

W 2017 ma być nie gorzej

W 2017 roku DAF chce zwiększyć swój udział w europejskim rynku ciężkich pojazdów do 16,3%, a w lekkim segmencie planuje uzyskać 10,0 %. W Polsce, według założeń holenderskiego producenta, rok bieżący może przynieść zaledwie symboliczny wzrost – szacuje się, że DAF sprzeda 24.500 16-tonowych pojazdów, co ma dać marce 21 % udział w rynku i 1.900 ciężarówek o DMC 6-15,9 t, z 5,5 % udziałem w tym segmencie rynku. W jednym i drugim przypadku jest to poziom zbliżony do roku 2016.

Styczeń 2017 okazał się nieco lepszy od pierwszego miesiąca 2016 r. - DAF uzyskał aż 27,1 % udział w rynku pojazdów 16-tonowych. W lutym holenderska firma uzyskała wyniki na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu poprzedniego roku.

 

Dealer Roku DAF 2017

3 marca 2017 roku w Ślęzy odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród najlepszemu dealerowi DAF. Dealerem Roku 2017 została firma ESA Trucks Polska oddział Iłowa. 2. miejsce zajął warszawski oddział firmy TB Truck & Trailer Serwis w Wolicy. Na 3. miejscu uplasował się serwis autoryzowanego dealera DAF firma WTC w Wrocławiu.   

ESA Trucks Polska, jako autoryzowany dealer sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych marki DAF, działa na terenie województw wielkopolskiego i lubuskiego od 2006 roku i należy do holenderskiej Grupy ESA. W Polsce firma posiada cztery autoryzowane punkty serwisowe DAF.

DAF Trucks Polska po raz szósty zorganizowała konkurs na najlepszego dealera. W konkursie udział wzięli wszyscy autoryzowani dealerzy DAF w Polsce. Pod uwagę brane były aspekty działania dealera, które bezpośrednio przekładają się na satysfakcję klienta tj. dostępność i sprzedaż części, realizacja celów dotyczących kluczowych klientów, produktów oraz akcji specjalnych, poprawność wykonania usługi za pierwszym razem, szybkość reakcji na zażalenia klienta, wydajność obsługi w ramach serwisu ITS/PTS, sprzedaż kontraktów obsługowo-naprawczych DAF Multisupport, realizacja planów sprzedaży nowych i używanych pojazdów, jakościowe szkolenia z ekonomicznej jazdy oraz usługi finansowe Paccar Financial.

Zwycięzca konkursu, firma ESA, po raz kolejny udowodniła, że usługi serwisowe i sprzedażowe, jakie świadczy w swoich punktach są oferowane na najwyższym i profesjonalnym poziomie. W ubiegłym roku pierwsze miejsce zajęła również firma ESA, odział w Koninie. W całej historii konkursów Dealer Roku DAF firma ESA zwyciężyła już 3-krotnie. 

T&M nr 3/207

Tekst: Zbigniew Majerowski

Add comment

Security code Refresh