W pełni elektryczny, nowy Fuso eCanter
Fuso Canter E-CELL zmienił się w Fuso eCantera: nowa nazwa oznacza trzecią generację pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem czysto elektrycznym i stanowi w krótkiej serii ważny krok na drodze ku produkcji seryjnej.
Zmodernizowany pojazd miał światową premierę podczas jesiennych targów IAA. eCanter różni się technicznie w dużym stopniu od poprzednika i korzysta z bogatych doświadczeń zdobytych podczas testów pojazdów drugiej generacji prowadzonych z udziałem klientów, a także z obniżonych kosztów technologicznych akumulatorów i podzespołów.
Z ponad 100 km zasięgiem
Elektryczna ciężarówka oferowana w sieci Daimler Trucks ze swoim lokalnie bezemisyjnym napędem, według producenta, nie tylko odciąży centra miast od emisji spalin i hałasu, ale także będzie ekonomicznie atrakcyjną alternatywą dla silnika wysokoprężnego. Ze względu na obniżone koszty technologiczne, eCanter w momencie wprowadzenia na rynek będzie mógł być oferowany w konkurencyjnej cenie, która dzięki niższym kosztom eksploatacji w stosunku do porównywalnego silnika wysokoprężnego umożliwi klientom amortyzację w ciągu mniej niż trzech lat.
W nowym modelu eCanter zastosowanie znajduje nowy, synchroniczny silnik elektryczny z magnesami stałymi o mocy 185 kW i momencie obrotowym 380 Nm. Moc przenoszona jest na oś tylną w sprawdzony sposób za pomocą jednostopniowej skrzyni biegów.
Samochód wyróżnia się pojemnością akumulatorów wynoszącą 70 kWh. W zależności od zabudowy, załadunku i profilu zastosowania, jego zasięg wynosi ponad 100 km bez stacjonarnego ładowania. Akumulatory dzielą się na pięć pakietów: jeden pośrodku ramy bezpośrednio za kabiną oraz po dwa kolejne z lewej i prawej strony ramy. Są to chłodzone wodą akumulatory litowo-jonowe. Jak zapewnia producent, w parze z nimi idą wysoka trwałość, duża wydajność (przede wszystkim przy wysokich temperaturach zewnętrznych) oraz kompaktowa konstrukcja pakietów. Na uwagę zasługuje bilans masowy modelu eCanter: nośność podwozia 7,49-tonowej ciężarówki wynosi 4,63 t na zabudowę i ładunek.
Na krótsze i dłuższe dystanse
Dla planowanej małej serii przewidziane są indywidualne pakiety od trzech do sześciu zestawów akumulatorów po 14 kWh. Umożliwia to dopasowanie Fuso eCantera do poszczególnych wymagań klientów w zakresie zasięgu, ceny i masy. Koncepcja ta opiera się na założeniu poczynionym podczas testów z udziałem klientów - niektórzy z nich potrzebują mniejszego zasięgu, a za to większej ładowności, podczas gdy inni mogą zrezygnować z dużej ładowności na rzecz większego zasięgu (więcej zestawów akumulatorów).
Równie zindywidualizowane są możliwości ładowania: 80 procent pojemności w ciągu jednej godziny z użyciem prądu stałego i stacji szybkiego ładowania lub alternatywnie 100 procent w ciągu siedmiu godzin z użyciem prądu zmiennego. W przyszłości będzie możliwe szybkie ładowanie z mocą 170 kW, co oznacza 80 procent pojemności akumulatora w ciągu pół godziny. Ładowanie odbywa się za pomocą znormalizowanej wtyczki Combo 2 (zwanej także wtyczką CCS).
Oszczędność 1000 euro na 10 tys. km
Wyniki rocznych testów praktycznych z udziałem elektrycznego Cantera drugiej generacji pokazują, że można zaoszczędzić eksploatując taki pojazd około 1000 euro na 10 tys. km w porównaniu do ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. Dodatkowym atutem są niższe o około 30 procent koszty serwisowania, czyniące Fuso ekonomicznym rozwiązaniem dla klientów: amortyzacja dodatkowych kosztów zakupu ma być możliwa w ciągu mniej niż trzech lat. Dzięki temu pojazdy te sprawdzają się w codziennej eksploatacji w krótkodystansowym transporcie dostawczym oraz w transporcie śródmiejskim.
Mała seria takich pojazdów będzie dostępna dla klientów w Europie, USA i Japonii już w tym roku. Premierowy pojazd wyróżnia atrakcyjnie zindywidualizowany design, reflektory LED oraz specjalnie skonstruowana osłona przednia i zderzak, a także nowo zaprojektowane wnętrze z centralnym, wyjmowanym tabletem z funkcjami „connectivity”. Kabina - w kolorze niebieski metalik, podobnie jak pełne osłony boczne. Podczas gdy powyższe elementy designu ukazują przyszłość Fuso eCantera, zastosowane w nim rozwiązania techniczne odpowiadają już modelowi z małej serii. (AG)
Tekst: Antoni Gostyński
T&M nr 1/2017
Add comment