Rozwiązania Boscha
Studium koncepcyjne VisionX i koncepcja platooningu. Bosch pracuje nad technologiami, które odciążą kierowców samochodów ciężarowych.
w kolejkach i setkami kilometrów pokonywanych za kierownicą.
– Nasze rozwiązania, które bazują na dostępie do sieci, są jak dobry drugi pilot” – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Robert Bosch GmbH odpowiedzialny za dział pojazdów użytkowych.
Na targach IAA 2016 Bosch zaprezentował studium koncepcyjne VisionX, które daje pewne wyobrażenie o tym, jak w przyszłości może wyglądać praca za kierownicą ciężarówki. Studium pokazuje, jak łączność internetowa w połączeniu z nowoczesnym wyświetlaczem i elementami obsługowymi może stanowić podstawę do inteligentnego zarządzania ładunkiem i planowania trasy, a także do automatyzacji jazdy. W Hanowerze Bosch przedstawił również koncepcję tzw. platooningu, czyli jazdy ciężarówek w konwoju, która w przyszłości ułatwi kierowcom pokonywanie dużych odległości.
Inteligentne wyświetlacze zapewnią lepszy widok
Wysiłki zmierzające do poprawy warunków pracy kierowców zaczynają się już w kabinie.
Chcemy stworzyć interfejs użytkownika, który będzie tak łatwy w obsłudze, jak nowoczesny smartfon – mówi Heyn.
Jednym ze sposobów poprawy warunków pracy jest wprowadzenie jasnych, hierarchicznych struktur obsługi dla rzadko używanych funkcji oraz wyświetlanie na ekranie obrazów dostosowanych do konkretnych sytuacji, takich jak np. jazda w konwoju. Takie podejście wymaga elektronicznego menedżera zasobów, który działa w tle. Zmniejsza on do rozsądnego minimum liczbę wyświetlanych kierowcy informacji i wskazówek, pozwalając mu skupić uwagę na drodze. Kabina przyszłości zostanie wzbogacona o system wyświetlaczy i kamer, które będą monitorować ruch z tyłu pojazdu, skutecznie zastępując lusterka wsteczne. To nie tylko zapewni lepszą widoczność podczas zmiany pasa ruchu, ale również rozwiąże problem martwego pola. Co więcej, dodanie trybu nocnego poprawi obserwowanie drogi w ciemności.
Platooning ułatwi w przyszłości pracę kierowców na długich trasach
– Zautomatyzowane ciężarówki są przyszłością transportu kołowego, a my będziemy odgrywać ważną rolę w ich rozwoju – dodaje Heyn. – W sektorze pojazdów użytkowych Bosch skupia się obecnie na zautomatyzowanej jeździe po autostradach. Koncentrujemy się na realnych przypadkach, w których automatyzacja jazdy daje największe korzyści.
Do nich należy tzw. platooning, który polega na jeździe kilku ciężarówek z zachowaniem odstępów 10 do 15 metrów za poprzedzającym pojazdem, do którego są one elektronicznie podłączone siecią wzdłuż wirtualnej osi wzdłużnej. Wszystkie pojazdy w konwoju synchronicznie przyspieszają, hamują i skręcają. Zautomatyzowana jazda ciężarówek w konwoju zmniejsza zużycie paliwa nawet o 10 procent, a także sprawia, że praca kierowcy staje się łatwiejsza i poprawia się bezpieczeństwo. Gdy pojazd wjedzie na autostradę, to jest początkowo kierowany przez kierowcę, dopóki nie otrzyma danych identyfikujących odpowiedni konwój. To samo dotyczy sytuacji, gdy pojazd opuszcza konwój, aby zjechać z autostrady. W zależności od tego, jak jest skonfigurowany system, może potrwać co najmniej kolejnych 5 do 10 lat, aż zautomatyzowany platooning osiągnie dojrzałość do produkcji seryjnej. Do tej pory lukę wypełnią systemy wspomagania Boscha, które pomagają kierowcom ciężarówek w radzeniu sobie z korkami, zmianą i utrzymaniem pasa ruchu czy skręcaniem. Badania firmy Bosch nad wypadkami wskazują, że można zapobiec 90 procentom kolizji połączonych z obrażeniami ciała, które są powodowane przez ciężarówki.
Łączność internetowa pomaga znaleźć miejsca parkingowe
Nie tylko wysokie natężenie ruchu, ale również brak odpowiednich parkingów wzdłuż głównych dróg, powodują stres u kierowców. Według szacunków w samych Niemczech brakuje ponad 21 000 miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych. Co więcej, istniejące parkingi nie są obecnie wykorzystywane efektywnie. Jest to kolejny obszar, w którym może pomóc technologia Bosch.
– Secure Truck Parking (bezpieczny parking dla ciężarówek) jest rozwiązaniem Boscha, które bazuje na łączności internetowej i ma przeciwdziałać niedoborowi miejsc parkingowych – mówi dr Johannes-Jörg Rüger, prezes Commercial Vehicle and Off-Road w firmie Bosch. – Usługa ta będzie dostępna od jesieni.
Kierowcy będą z chmury Bosch Iot Cloud otrzymywać informacje, gdzie są wolne miejsca parkingowe, pozwalając im zarezerwować z wyprzedzeniem miejsce w strefie przy autostradzie. Parkingi wyposażone w bariery, kamery oraz systemy kontroli wjazdu chronią pojazdy przed kradzieżą i uszkodzeniem, kiedy kierowcy zatrzymują się na odpoczynek lub nocleg.
Digitalizacja procesów logistycznych
Chociaż schowek na dokumenty przewozowe jest nadal wszechobecny w biurach wielu spedytorów, to jego dni są policzone. Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, również tutaj przyszłością jest digitalizacja. Dzięki postępującej łączności z internetem, osoby zaangażowane w proces zarządzania cargo będą mogły łatwo i w pełni elektronicznie korzystać z aplikacji do bezpiecznej wymiany danych wyłącznie między sobą. Wyeliminuje to dużo papierkowej roboty w firmach spedycyjnych, u klientów i kierowców. Centra usług będą stale monitorować ładunek pojazdu podłączonego do sieci, chroniąc go przed kradzieżą, a tym samym również kierowców przed atakami.
Predictive Maintenance zapobiega nieplanowanym przestojom
Innym sposobem na odciążenie kierowców jest zminimalizowanie czasu poświęconego na myślenie o przeglądach technicznych pojazdu. W przyszłości Predictive Maintenance firmy Bosch zapewni im spokój, którego potrzebują. W tym celu wszystkie dane dotyczące naprawy i serwisowania zostają przesłane w postaci zaszyfrowanej z ciężarówki do centrum komputerowego. Następnie centrum wykorzysta te dane do sporządzenia raportu o stanie pojazdu i wyśle je do firmy spedycyjnej, która może ustalić harmonogram wizyt w warsztacie. Korzyścią dla kierowcy jest to, że może skupić się wyłącznie na jeździe, wiedząc, że żadne prace serwisowe nie zostały zaplanowane w czasie jego zmiany.
– Predictive Maintenance jest fantastycznym przykładem tego, jak z innowacyjnej technologii Boscha mogą korzystać zarówno kierowcy jak i spedytorzy – zauważa Rüger. (ZM)
Tekst: Zbigniew Majerowski
T&M nr 11/2016
Add comment