Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Continental

Ogumienie mocno wpływa na koszty. Ogumienie jest coraz ważniejsze w strukturze kosztów firmy transportowej.

 

Sam zakup nie stanowi bardzo dużego wydatku, ale jego wpływ na inne czynniki, jak na przykład zużycie paliwa, staje się niebagatelny.         

 

         Eksperci z Continental Opony Polska na jesiennej konferencji prasowej w stolicy mówili o rynku opon ciężarowych w Polsce i Europie oraz o kierunkach jego rozwoju. Według badań międzynarodowych i własnych Continentala, same opony odpowiadają za nieduży, 5-procentowy fragment kosztów przewoźników, ale to dopiero początek – olej napędowy to 30 proc., a bywa że więcej. Naprawy i obsługa, również opon, dokładają następne 5 proc. Mamy więc 40 proc. wydatków, a jeśli weźmiemy pod uwagę również zarządzanie i administrację (zawansowane kontrakty kilometrowe zamiast sprzedaży czy leasingu), otrzymamy 53 proc. Poza tym z oponami może być związana sfera ubezpieczeń. Ubezpieczyciele mogą wpisywać klauzule dotyczące ogumienia np. przy przewozach materiałów niebezpiecznych.     

 

Jest nieźle

Tak można streścić dane z oponiarskiego rynku w krajach UE i Polsce za styczeń-sierpień, bo takimi dysponowano na konferencji. Rynek europejski wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 1,4 proc., a w naszym kraju o 0,3 proc. W obu przypadkach na pozytywny wynik „zapracowały” przede wszystkim opony na oś napędową  (w Europie również na naczepową). Trzy napopularniejsze rozmiary w Polsce i na kontynencie są takie same, 22,5-calowe: 385/65, 315/70, 315/80. Jak zaznaczył Grzegorz Jeziak, dyrektor handlowy działu opon użytkowych, w Europie te trzy rozmiary tworzą 53 proc. sprzedaży, w Polsce 61 proc.

Zarówno w Europie jak i u nas dynamika rynku opon okazała się słabsza od przyspieszenia na rynku ciężarówek. Przykładowo w Polsce od stycznia do sierpnia rejestracje nowych ciężarówek powyżej 16 t DMC podskoczyły aż o 29,2 proc.

Sprzedaż ogumienia bieżnikowanego w Europie spadła o 4,9 proc., natomiast w Polsce zwiększyła się o 2,9 proc. Warto wspomnieć o imporcie opon z Chin, który w pierwszym półroczu wzrósł w Europie o 11,2 proc., w przypadku naszego kraju aż o 32,3 proc. W tym imporcie znajdują się również opony światowych marek wytwarzane w Chińskiej Republice Ludowej.   

 

Na przyszłość

Ponieważ diesle dochodzą do kresu możliwości technologicznych, czekają nas zmiany. Zwiększenie wydajności pojazdów będzie realizowane poprzez optymalizację komponentów stawiających opór: aerodynamiczny, wewnętrzny, toczenia. Opony staną się jednym z kluczowych aspektów tej ewolucji. Będziemy świadkami odchodzenia od tradycyjnych paliw. Napęd elektryczny zostanie w pierwszym rzędzie rozpowszechniony w autobusach miejskich. Ogumienie do pojazdów użytkowych będzie musiało być przystosowane do pracy elektrycznego silnika rozwijającego stały, maksymalny moment obrotowy od ruszenia. Sposób przyspieszania i wytracania prędkości jest z tego powodu inny niż w dieslach. Akumulatory, ich masę i rozmieszczenie, również trzeba będzie wziąć pod uwagę.Przyszłością jest również opona z wykorzystaniem surowca z mniszka lekarskiego, na razie prototypowa.  

 

Kompromisy

 

Zanim dojdzie do tych przemian, Continental wprowadza na pierwsze, fabryczne wyposażenie autobusów model EfficientPro na oś prowadzącą i napędową. Pojawi się on także w nowych ciężarowych MAN-ach i Mercedesach, obecnie trwa homologacja. EfficientPro powinien rocznie zaoszczędzić 750 l paliwa – w porównaniu z Conti EcoPlus, zestaw 40 ton, roczny przebieg 120 tys. km. Ale niższe spalanie i emisja dwutlenku węgla zostały okupione nieco mniejszym przebiegiem. 

Większe kompromisy dotyczą kolejnej nowości, LightPro. To opona na wszystkie osie, pozwalająca zwiększyć ładowność przy transporcie płynów (dobry przykład na specjalizację ogumienia) i zredukować spalanie. Jednak osiąga niższy przebieg i nie można jej pogłębiać.

 Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 10/2016

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE