Kierunek aluminium
Kierunek aluminium. Meiller Kipper stawia na naczepy wywrotki z aluminiowymi skrzyniami. Z montowni w podkrakowskich Niepołomicach będzie wyjeżdżało około 200 sztuk takich pojazdów rocznie.
Polski rynek naczep wywrotek rozwija się pomyślnie. Po dołku z roku 2013 nadeszły czasy wzrostu. Jak podał Meiller Polska na konferencji prasowej w swojej siedzibie w Niepołomicach (małopolskie), przed dwoma laty zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy 2.093 nowe egzemplarze, przed rokiem już 2.646. Pierwszy kwartał skończył się rezultatem 669, więc gdyby sprzedaż szła tak dalej, na Sylwestra można oczekiwać wyniku na poziomie zeszłorocznego. Liderem naszego rynku pozostaje Wielton. Meiller Kipper plasuje się pod względem jakości i ceny na poziomie innych niemieckich producentów, Schmitza i Kempfa.
Krzysztof Adamiuk, prezes Meiller Polska podkreśla, że w naczepach stalowych Meiller ma silną pozycję. Praktycznie co druga stalowa wywrotka sprzedana w Polsce nosi logo Meillera. Szkopuł w tym, że na rynku wyraźnie dominują konstrukcje z lżejszymi, aluminiowymi muldami i właśnie w tym segmencie Meiller chce zaistnieć zdecydowanie mocniej. Zakład montażowy w Niepołomicach jest w stanie wypuścić dodatkowe 200 sztuk aluminiowych. Bez dużych inwestycji i bez zmniejszania ilości innych pojazdów.
– Jakość, wytrzymałość, efektywność, cena przy odsprzedaży to główne zalety naszych produktów – wylicza prezes Krzysztof Adamiuk. – Naszymi aluminiowymi wywrotek chcemy zainteresować dotychczasowych nabywców Wieltonu, Kempfa, Schmitza. Liczymy na klientów świadomych kosztów i jakości. Nie ukrywam, że na początku będziemy zdobywali rynek również ceną, chociaż generalnie nie mamy „filozofii ceny”.
W Niepołomicach jest stok fabryczny, czyli pojazdy przystosowane do odbioru od ręki, w specyfikacjach mogących wzbudzić największe zainteresowanie nabywców. Na tym stoku będą ciągle obecne także naczepy aluminiowe.
Cztery warianty
Naczepy aluminiowe są przeznaczone do transportu materiałów sypkich o niewielkiej ścieralności. Trzeba o tym pamiętać, do przewożenia kamieni czy asfaltu powinny być stosowane inne, stalowe konstrukcje. Meiller proponuje cztery wzory aluminiowych wywrotek, z serii 43. Najmniejszy ma pojemność 27 m sześc., kolejne 31, 38 i 40, zastosowano dwa warianty długości ramy. Każda naczepa gwarantuje stabilność dzięki maksymalnemu rozstawowi osi i kół, to ważna cecha produktów Meillera.
We wszystkich naczepach grubość podłogi wynosi 7 mm. Zdaniem przedstawicieli Meillera to optymalna wartość, bo 5 mm może okazać się zbyt mało przy transporcie takich towarów jak przykładowo zmrożone buraki. W opcji można zamówić jedną trzecią podłogi z tyłu o grubości 10 mm. Profil ściany również pozostaje identyczny, 4/2 mm, tak samo ściana przednia 5 mm.
Mimo stosowania 7-milimetrowej podłogi masa własna naczep została utrzymana na dobrym poziomie. Najmniejsza i najlżejsza waży 5.520 kg, następne 5.600 kg, 6.060 kg i 6.440 kg. Największy wariant posiada z tyłu klapo-drzwi.
Własna hydraulika
W przypadku tylnozsypowych naczep wywrotek trudno o rewolucyjne rozwiązania, zresztą klienci oczekują sprawdzonych konstrukcji. Meiller może pochwalić się własną hydrauliką. Siłowniki odznaczają się wysoką odpornością na wyboczenie i rozszczelnienie, dzięki innowacyjnym wewnętrznym powierzchniom ślizgowym i długim metalowym prowadnicom. Zestaw hydrauliki Meillera daje również korzyści w postaci krótkich czasów podnoszenia i opuszczania.
Niesymetryczne panele boczne 4/2 mm są spawane po całej długości. Dzięki konstrukcji i osadzeniu łożysk wywrotu oś wywrotu jest obniżona. Stosowane są osie dwóch marek, SAF z hamulcami tarczowymi i BPW z bębnowymi. Zaletą wyrobów z Niepołomic jest bardzo dobre lakierowanie, z zastosowaniem tradycyjnych lakierów.
Od dziewięciu lat
W Niepołomicach nie ma produkcji, odbywa się tu zaawansowany montaż. Zakład o powierzchni 3.000 mkw. powstał na terenie strefy ekonomicznej w 2007 r., zaczął działać w 2008. Po załamaniu rosyjskiego rynku potrzebna była w 2010 r. restrukturyzacja. Obecnie firma zatrudnia około 30 osób, poza naczepami wywrotkami zajmuje się hakowcami, bram owcami, zabudowuje podwozia ciężarówek, prowadzi centralny magazyn części zamiennych Meillera na Polskę.
Tekst: Jacek Dobkowski
T&M nr 5/2016
Add comment