Sektor budowlany i rolniczy
Współcześnie zarówno sektor budowlany jak i sektor rolniczy opiera się w dużej mierze na wykorzystaniu nowoczesnych maszyn.
Aby jednak funkcjonowały one przez lata, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich środków smarowych. Warunki doboru oraz okres wymiany oleju silnikowego, przekładniowego czy hydraulicznego definiowany jest przez producentów danego sprzętu. Dobór środków smarowych, a także ich eksploatacja zgodnie z zaleceniami gwarantują skuteczną ochronę poszczególnych elementów silnika i przekładni, zapewniając trwały film smarowy w każdych warunkach. Stosowanie środków smarowych o nieodpowiedniej klasie lepkości i jakości może przyczynić się do nieprawidłowej pracy silnika, trudności w jego uruchomieniu w warunkach ujemnych temperatur, zwiększonego spalania, a nawet do jego awarii.
Maszyny i urządzenia stosowane w sektorze budowlanym są zaliczane do tzw. segmentu non-road, lub często określanego jako off-road. Biorąc pod uwagę szerokie spektrum zastosowań z punktu widzenia warunków środowiskowych, obciążenia czy warunków pracy, segment ten znacznie różni się od samochodów ciężarowych i osobowych. Maszyny budowlane i rolnicze charakteryzują się wysokowydajną pracą hydrauliki zewnętrznej oraz mechanicznie sterowanymi podnośnikami o dużym udźwigu, dlatego tak ważne jest inwestowanie zarówno wysokojakościowe oleje hydrauliczne, silnikowe oraz przekładniowe. Tego typu oleje powinny przede wszystkim zapewniać trwały film smarowy nawet w najcięższych warunkach eksploatacji, wysoką odporność na utlenianie i korozję, kompatybilność z uszczelnieniami, tłumienie drgań, a także dobrze odprowadzać ciepło z układu oraz zapewniać wydłużone okresy eksploatacji.
Pomimo, iż nowoczesne maszyny budowlane wymagają zastosowania równie nowoczesnych olejów silnikowych, przekładniowych czy tez płynów eksploatacyjnych, to z uwagi na nadal bardzo dużą ilość starszych maszyn czy pojazdów w segmencie tzw. typu off-road oleje wielofunkcyjne typu UTTO, PTF (przekładniowo-hydrauliczne) oraz STOU (silnikowo-przekładniowo-hydrauliczne) ciągle cieszą się dużą popularnością.
W ofercie ORLEN OIL, w segmencie wielofunkcyjnych olejów dostępne są zarówno oleje hydrauliczno-przekładniowe UTTO, jak i oleje silnikowo-przekładniowo-hydrauliczne typu STOU. Warto również zwrócić uwagę na serię olejów wielofunkcyjnych dla układów przekładniowo-hydraulicznych PTF, która obejmuje cztery oleje jednosezonowe: ORLEN OIL Multi PTF 10W, ORLEN OIL Multi PTF M 10W, ORLEN OIL MULTI PTF 30 i ORLEN OIL Multi PTF 50. Unikatowa kompozycja tych olejów, oparta na starannie dobranych bazach mineralnnych i dodatkach uszlachetniających, umożliwia spełnienie wymagań konstrukcyjnych producentów nowoczesnego sprzętu budowlanego.
Gabriela Radwańska
Specjalista w Biurze Rozwoju i Technologii ORLEN OIL
T&M nr 12/2024
Add comment