Widoczność jesienią
Rynek pojazdów ciężarowych ma swoje specyficzne potrzeby i cechy, które różnią się od rynku aut osobowych.
Oświetlenie odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpiecznego transportu towarów, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych, które nierzadko występują jesienią i zimą.
Pojazdy ciężarowe pracują na okrągło, często w długich trasach, niezależnie od pory roku czy pogody. Z tego względu ich oświetlenie jest bardziej narażone na awarie, co oznacza, że wymiana żarówek, reflektorów i innych elementów oświetleniowych bywa częstsza niż w osobowych. A koniec każdego roku oznacza zwiekszoną sprzedaż oświetlenia, floty transportowe przygotowują się na trudniejsze warunki. Jak argumentuje Natalia Przegalińska, product specialists Europe Middle East w Bosch, dla właścicieli flot sezonowe wzmożenie prac serwisowych, w tym wymiany oświetlenia, jest rutyną, która minimalizuje ryzyko awarii na trasie. Managerowie często planują przeglądy pojazdów na początku jesieni, aby uniknąć problemów związanych z niesprawnym oświetleniem w najbardziej wymagającym okresie. Druga sprawa wywołująca sezonowość związaną z oświetleniem to magazynowanie części. Serwisy obsługujące ciężarowe floty często gromadzą zapasy żarówek, reflektorów i innych elementów na sezon jesienno-zimowy, aby móc szybko reagować na potrzeby napraw i wymian. Poza tym dystrybutorzy oświetlenia często organizują specjalne oferty dla firm posiadających transport, oferując zniżki na większe zamówienia lub usługi serwisowe. W ten sposób firmy mogą ograniczyć koszty i zoptymalizować zasoby. W sezonie jesienno-zimowym wzrasta ryzyko kontroli drogowych, zwłaszcza dotyczących sprawności technicznej pojazdów. Nieprawidłowe oświetlenie może skutkować mandatami i przestojami w trasie.
– Tak, można zaobserwować sezonować w sprzedaży oświetlenia – mówi Tomasz Hajduk, wspólnik w firmie Wesem. – Krótsze dni powodują, ze wszelkie braki w oświetleniu są dla użytkowników dużo bardziej widoczne. Tym samym próbują je zniwelować, modernizując lub uzupełniając lampy.
Grzegorz Brysiak z Helli zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt, związany z kolizjami i wypadkami drogowymi. Jesienią i zimą wzrasta liczba takich zdarzeń. Przyczyniają się do tego gorsze warunki pogodowe typu deszcz, śnieg, oblodzenie, słaba widoczność. W takich sytuacjach uszkodzenia samochodowych świateł (reflektorów, lamp tylnych) są częste, co wymusza naprawy lub wymianę części oświetlenia. To z kolei powoduje zwiększone zapotrzebowanie na produkty z kategorii oświetlenia dedykowanego.
Co na mgłę?
Zapytaliśmy również, co jest najlepsze na mgłę, nieodłącznie kojarzącą się z jesienią. Zdaniem Grzegorza Brysiaka oczywiście najlepsze są specjalnie w tym celu zaprojektowane światła przeciwmgielne. Są one specjalnie stworzone z myślą o poprawie widoczności w trudnych warunkach, takich jak mgła, deszcz czy śnieg. Umieszczone na ogół nisko w zderzaku, co pozwala im oświetlać drogę tuż przed pojazdem, od spodu, zmniejszając odbicie światła od kropel mgły i zapobiegając oślepianiu.
Mogą występować z różnymi źródłami światła (halogen, ksenon, LED) jako fabrycznie zamontowane przez producenta pojazdu wkomponowane w zderzak, albo jako dodatkowe światła montowane po zakupie pojazdu przez osoby chcące poprawić oświetlenie. Mogą być też w głównych reflektorach, które łączą kilka funkcji w tym światła mijania, drogowe, do jazdy dziennej oraz przeciwmgłowe.
– W każdym z tych przypadków spełniają swoje zadanie i wspomagają jazdę we mgle – komentuje Grzegorz Brysiak. – Jednak należy pamiętać, że w takich warunkach widoczność jest w dalszym ciągu mocno ograniczona i zawsze należy zachować zdrowy rozsądek i szczególną uwagę w celu zapewnienia bezpieczeństwa sobie i innym użytkownikom dróg.
Tomasz Hajduk (Wesem) stawia sprawę tak – optymalnym rozwiązaniem są dobre i sprawne reflektory główne w połączeniu z dobrymi światłami przeciwmgłowymi, przy czym „dobre” niekoniecznie znaczy „fabryczne”. Należy pamiętać, że reflektory przeciwmgłowe montuje się możliwie nisko. Dodatkowo należy zwracać uwagę, że podczas jazdy we mgle bardzo duże znaczenie ma stan posiadanego oświetlenia. Po drogach porusza się wiele pojazdów z matowymi (zdegradowanymi) szybami reflektorów. Takie reflektory emitują dużo światła rozproszonego, które podczas jazdy we mgle tworzy zjawisko białej ściany przed samochodem, co zaburza kierowcy prawidłową widoczność na drodze.
Wesem EGV1
Nowoczesny reflektor główny EGV1 od Wesem, w całości wykonany w technologii LED, ma funkcje światła: mijania, drogowe, pozycyjne, kierunkowskaz. Występuje na pierwszym, fabrycznym montażu oraz jest sprzedawany na rynku wtórnym. Wersja dla rynku wtórnego jest uniwersalna, doposażona w dwa rodzaje uchwytów umożliwiających montaż na powierzchni pionowej lub poziomej. EGV1 charakteryzuje się wysoką trwałością, odpornością na wstrząsy, jest pyłoszczelny i wodoszczelny (IP67, IP69K), a tym samym sprawdza się w trudnych warunkach, takich jak budowy czy prace wydobywcze. Reflektor znajduje zastosowanie na pojazdach przemysłowych i komunalnych (np. do zimowego utrzymania dróg), maszynach drogowych, koparko-ładowarkach, ładowarkach teleskopowych, terenowych wózkach widłowych, kombajnach rolniczych.
Cechami godnymi uwagi są też innowacyjność, pionierski wygląd oraz precyzja zaprojektowania i wykonania – w Polsce. Każda faza produkcji jest kontrolowana zgodnie z obowiązującym w firmie systemem jakości ISO 9001:2015. Warto zaznaczyć, że najczęściej używane światło mijania ma moc jedynie 11 W. Dla porównania żarówka H4 w tradycyjnych reflektorach potrzebuje aż 55 W. W parze z jakością idzie cena, bardzo konkurencyjna w tym segmencie produktów.
W najbliższej przyszłości polski producent Wesem wypuści lampy typu LED bar, które bardzo dobrze oświetlą drogę przed ciężarówką. Pierwsze testy pokazują, że lampa odznacza się znakomitymi parametrami.
Hella Valuefit Blade
Reflektory dodatkowe Hella Valuefit Blade, w technologii LED, mają wbudowane światło pozycyjne Blade. Nowa seria bardzo dobrze oświetla drogi, a dzięki stylowemu i efektownemu wzornictwu rzuca się w oczy na każdym pojeździe – czy to jako światło drogowe, czy też jako światło pozycyjne. Nowa gama dostępna jest w 18 wersjach, więc wyróżnia się maksymalną elastycznością, pasuje do każdego pojazdu.
Okrągłe odmiany w dwóch rozmiarach 7" i 9" są dostępne z chromowaną lub czarną obudową. To jednak nie wszystko, bo pierwszy raz Hella wprowadza na rynek bursztynowe światło pozycyjne do użytku w terenie. Wszystkie okrągłe modele są dostępne również w wariancie biało-bursztynowym. Podczas montażu to użytkownik decyduje, jaki będzie kolor światła. Prostokątna wersja 9", z chromowanym pierścieniem ozdobnym, jest również oferowana z białym lub bursztynowym światłem pozycyjnym.
Valuefit Blade mają solidne, aluminiowe obudowy. Po zamontowaniu pozostają pewnie na swoim miejscu dzięki czarnym, stylowym śrubom. Niemal nic nie pokona uchwytów mocujących z włókna szklanego. Są one mocowane w pozycji stojącej, z jednym małym wyjątkiem. Otóż prostokątny wariant Valuefit Chrome Blade RE 9" może być użytkowany zarówno w pozycji stojącej, jak i wiszącej. Dodatkowo, z myślą o jeździe w terenie stworzono efektowne osłony – matowe, czarne, łatwe do zamocowania, bezpieczne. Wyróżniają się za sprawą logo Helli i ekstrawaganckiego designu światła pozycyjnego.
Bosch – żarówki, ksenony
Diody LED zdobywają rynek oświetlenia pojazdów użytkowych, ale wciąż w użyciu są starsze źródła światła, klasyczne żarówki i ksenony. Program żarówek Bosch 24 V został stworzony dla tych wszystkich, którzy chcą efektywnie i zarazem ekonomicznie eksploatować flotę pojazdów użytkowych, jednocześnie zapewniając kierowcom wyższy standard bezpieczeństwa. Kompleksowy program żarówek głównego oświetlenia do samochodów użytkowych obejmuje cztery linie w technologii halogenowej i ksenonowej: Trucklight Maxlife, Trucklight, Xenon HID, Xenon White HID.
Żarówki Trucklight odznaczają się wieloma zaletami. Zwiększone ciśnienie i polepszona struktura gazu wypełniającego żarówkę poprawia jasność światła, tudzież spowalnia zużywanie się żarnika. Trwałość żarnika została również podniesiona dzięki wysokotemperaturowej optymalizacji powierzchni wolframowego drutu. Żarnik wykonany w technologii podwójnej skrętki oraz dodatkowe punkty jego mocowania zapewniają zwiększoną odporność na wstrząsy i drgania. Dodajmy, że warto mieć w pojeździe zapasowe żarówki. Zwiększa to bezpieczeństwo przewoźnika, pojazdu i ładunku, a jednocześnie zapewnia zgodność z przepisami prawa.
Linia lamp wyładowczych Xenon White HID ma lepszą temperaturę barwową światła, ok. 5500 K oraz aż o 20 proc. wyższą moc świetlną niż standardowe żarniki. W porównaniu z tradycyjnymi żarówkami ksenony Boscha przejawiają istotne cechy: niższe zużycie energii, dłuższą żywotność, białe światło zbliżone do dziennego mniej męczące oczy kierowcy.
T&M nr 10/2024
Tekst: Leon Bilski
Add comment