Siła nowości w DAF
Zoptymalizowane układy napędowe, aerodynamika oraz specyfikacje zapewniające najlepszą w branży, jak zapewnia producent, wydajność.
DAF wprowadza pakiet innowacji do pojazdów nowej generacji, zgodnie z filozofią DAF Transport Efficiency. Jak deklaruje holenderski producent, optymalizacja układu napędowego i aerodynamiki pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3 proc. ponad wartość 10 proc. osiągniętą przez modele tej marki zaprezentowane w 2021 i 2022 roku.
Jeszcze bogatsza specyfikacja i nowy system zarządzania flotą PACCAR Connect oznaczają dodatkowe możliwości zwiększenia wydajności operacyjnej. Klienci mogą już zamawiać zmodernizowane pojazdy.
Siła wydajności
Wszystkie pojazdy ciężarowe nowej generacji DAF charakteryzują się pożądaną aerodynamiką i są wyposażone w silniki PACCAR MX-11 i MX-13 (o mocy od 270 kW/370 KM do 390 kW/530 KM) oraz szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, co przekłada się na imponującą redukcję spalania – nawet o 10 proc. względem pojazdów starej generacji. Dzięki właśnie wprowadzonym udoskonaleniom układu napędowego i aerodynamiki można uzyskać kolejne 3 proc. oszczędności.
Wybrane modele spełniają wymagania klasy 3 systemu Maut, co może rocznie przynieść tysiące euro oszczędności z tytułu niemieckich opłat drogowych. Większa wydajność układów napędowych DAF XD, XF, XG i XG+ została osiągnięta m.in. dzięki zmianie faz rozrządu silnika zgodnie z zasadą cyklu Millera. Oprócz tego zastosowano pompę płynu chłodzącego z podwójnym napędem – elektrycznym, działającym przy niskich obciążeniach oraz pasowym, gdy wymagana jest wysoka wydajność chłodzenia. Aby zapewnić najwyższą wydajność, zamontowano dwucylindrową sprężarkę ze sprzęgłem. Turbosprężarki i zawór recyrkulacji spalin (EGR) zostały zmodernizowane, aby bezproblemowo działały po zmianie faz rozrządu. Za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji.
Innowacje w osiach
DAF wprowadza również kilka innowacji w zakresie tylnych osi SR1344. Nowa konstrukcja zębnika zapewnia większą wytrzymałość i trwałość, także w połączeniu z najmocniejszym wariantem silnika PACCAR MX-13 (390 kW/530 KM). Ponadto zmodyfikowana oś umożliwia redukcję prędkości obrotowej we wszystkich silnikach PACCAR MX, zgodnie z filozofią marki DAF w zakresie zmniejszania liczby obrotów wału korbowego.
Nowa strategia zmiany przełożeń i optymalizacja silnika umożliwiają zastosowanie przełożenia osi tylnej wynoszącego 2,05:1, co w połączeniu z najpopularniejszym rozmiarem opon 315/70R22.5 zapewnia dużą oszczędność paliwa we wszystkich silnikach ciągników 4x2. Jazda z prędkością 85 km/h oznacza obroty niższe nawet o 7 proc. (950 zamiast 1.030). Ponadto program osi SR1344 został uzupełniony przełożeniem 2,64:1 ze szlifowaną konstrukcją przekładni, zapewniającą najwyższą wydajność.
Aby zoptymalizować efektywność pojazdów nowej generacji, w standardowych konfiguracjach wersji 4x2 i 6x2 (w zależności od rynku i zastosowania) wprowadzono system kamer DAF Digital Vision (zastępujący konwencjonalne lusterka), tempomat przewidujący oraz opony o niskich oporach toczenia, co zapewnia dodatkowe 6 proc. oszczędności paliwa. W przypadku klientów, którzy wcześniej nie zamówili tych opcji, całkowite oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji CO2 wyniosą do 9 proc. W codziennej praktyce redukcja spalania może być jeszcze większa, ponieważ w standardzie dostępny jest również pakiet aerodynamiczny.
Z kolei w ciągnikach pod naczepy typu mega (lowdeck) dostępne są teraz fartuchy boczne, które poprawiają aerodynamikę, co przekłada się na zwiększenie wydajności pojazdu.
PACCAR Connect na 10 lat
Wszystkie pojazdy ciężarowe DAF nowej generacji są objęte 10-letnią subskrypcją PACCAR Connect. Ta nowa internetowa platforma zarządzania flotą dostarcza w czasie rzeczywistym informacji na temat osiągów całej floty, poszczególnych pojazdów, a także kierowców, pomagając w ten sposób przedsiębiorcom zoptymalizować wydajność i rentowność. Platforma umożliwia również bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdów.
Główną zaletą PACCAR Connect jest łatwa integracja z rozwiązaniami telematycznymi innych producentów. Ułatwia to monitorowanie wszystkich procesów logistycznych z jednego urządzenia, zwiększając komfort kierowców. Aby osiągnąć maksymalną wydajność, PACCAR Connect wykorzystuje również usługę „geofencing”, dzięki której użytkownik jest powiadamiany np. o tym, że pojazd zbliża się do określonego obszaru, przykładowo miejsca dostawy.
Biodiesel B100 FAME
Od początku 2025 r. dostępne będą wersje silników PACCAR MX, które można zasilać biodieslem B100 FAME.
Siła bezpieczeństwa
DAF ma też ambicje wyznaczania nowych standardów przez pojazdy ciężarowe nowej generacji w zakresie bezpośredniej i pośredniej widoczności, między innymi dzięki nisko poprowadzonym dolnym krawędziom szyb, drzwiom z oknem krawężnikowym oraz zaawansowanym kamerom cyfrowym. Niezwykle wytrzymała struktura nadwozia, opatentowany system zaprogramowanego przemieszczenia kabiny (ProCaDis) oraz układ kontrolowanego odkształcenia kolumny kierownicy (CoDeS) sprawiają, że modele XD, XF, XG i XG+ przodują także w zakresie bezpieczeństwa biernego. Pełna gama fabrycznie montowanych zaawansowanych układów wspomagających kierowcę (ADAS) wspiera bezpieczeństwo aktywne.
Zaawansowany układ hamowania awaryjnego (Advanced Emergency Braking System) najnowszej generacji jest wyposażony w czujniki radarowe (dwa dalekiego i jeden krótkiego zasięgu) oraz kamerę, zapewniając w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne w celu uniknięcia kolizji z niechronionymi użytkownikami dróg znajdującymi się przed pojazdem. Dodatkowy radar odpowiada za nową funkcję Drive-off Assist, która wykrywa szczególnie narażonych uczestników ruchu (np. pieszych czy rowerzystów) i ostrzega kierowcę o ich bliskości, gdy pojazd stoi lub rusza. Z kolei układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia o hamowaniu z wykorzystaniem układu AEBS, a układ DAF Side & Turn Assist ostrzega kierowcę, gdy piesi, rowerzyści lub inne pojazdy znajdują się w martwych polach występujących na całej długości zestawu – aż do tylnej krawędzi naczepy lub przyczepy.
Ponadto każdy pojazd DAF nowej generacji będzie wyposażony w system Speed Limit Recognition, który informuje kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości i ostrzega go w przypadku ich przekroczenia. Z kolei Lane Departure Warning System pomaga uniknąć niebezpiecznych sytuacji, alarmując kierowcę o potencjalnie niezamierzonych zmianach pasa ruchu.
Nowa kamera cofania pokazuje na wyświetlaczu w kabinie, co dzieje się z tyłu pojazdu. Asystent świateł drogowych High Beam Assist (opcjonalny) automatycznie wyłącza światła drogowe, gdy inne pojazdy nadjeżdżają z przeciwnej strony lub jadą z przodu. Z kolei funkcja sygnału zatrzymania awaryjnego Emergency Stop Signal, zastosowana już w poprzednich pojazdach ciężarowych tej marki, przestrzega innych użytkowników dróg poprzez miganie świateł awaryjnych o gwałtownym obniżeniu prędkości pojazdu.
Ponadto standardem stają się nowe funkcje, które dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo kierowcy. Nowa funkcja DAF Drowsiness Detection ocenia czujność kierowcy i alarmuje go, gdy wymagana jest przerwa. Dostępne jest też przygotowanie pod blokadę alkoholową (Alcohol Interlock), które ułatwia montaż urządzenia umożliwiającego uruchomienie silnika dopiero po uzyskaniu negatywnego wyniku badania na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu.
Siła komfortu
Kierowcy powinni docenić DAF-y XD, XF, XG i XG+ za komfort jazdy, a także odpoczynku. Najnowsze modernizacje układu napędowego, obniżające prędkość obrotową silnika, oznaczają, że w kabinie jest ciszej podczas jazdy. Modyfikacje wprowadzone w silnikach, w połączeniu z nową strategią zmiany biegów, poprawiają właściwości jezdne, dzięki jeszcze płynniejszej zmianie przełożeń.
Nowa internetowa platforma zarządzania flotą PACCAR Connect umożliwia korzystanie ze skomunikowanej nawigacji pojazdów ciężarowych oraz przesyłanie całej zaplanowanej trasy bezpośrednio na ekran dodatkowy pojazdu, co poprawia warunki pracy kierowcy. Funkcja „Wyznaczanie trasy dla ostatniej/pierwszej mili” zwiększa zarówno wydajność jazdy, jak i komfort kierowcy. Rozwiązanie to pozwala wyeliminować często występujący problem braku możliwości dotarcia do określonej lokalizacji ze względu na ograniczenia ruchu w obszarze załadunku lub rozładunku.
T&M nr 10/2024
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment