Światowa premiera MAN-a eTGL
Nowy, 12-tonowy elektryczny samochód ciężarowy do lekkiego transportu dystrybucyjnego.
MAN Truck & Bus zaprezentował na targach IAA 2024 nowy model: eTGL. Elektrycznie napędzany 12-tonowy samochód ciężarowy do lekkiego transportu dystrybucyjnego, uzupełnia ofertę elektrycznych samochodów ciężarowych niemieckiego producenta. Pojazd o zasięgu do 235 kilometrów, z szybkim ładowaniem w ciągu około 30 minut i ładowności do 6,6 tony, w zależności od nadwozia, polecany jest do cichego, lokalnego transportu bez emisji CO2 w miejskiej logistyce towarów dla sieci spożywczych, sprzedawców detalicznych lub branży gastronomicznej.
Elektryczne od 12 do 42 ton
Wraz z eTGS i eTGX, MAN oferuje teraz całe portfolio elektrycznych pojazdów o DMC od 12 do 42 ton. Jak wskazują przedstawiciele MAN, miejski transport dystrybucyjny jest ważnym segmentem początkowym dla przejścia na elektromobilność.
– Dzięki nowemu eTGL firma MAN staje się prawdziwym dostawcą pełnego zakresu w dziedzinie elektromobilności – powiedział Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus, podczas prezentacji nowego lekkiego elektrycznego samochodu ciężarowego do dystrybucji. – Od nocnych dostaw do supermarketów po ciężki transport dalekobieżny, MAN oferuje firmom transportowym napędy bezemisyjne z jednego źródła. Około 2.000 zamówień i zapytań o zamówienia na nasze eTGX i eTGS pokazuje już, że nasza modułowa koncepcja baterii do indywidualnego wdrożenia, nadwozia i oferowany zasięg spełniają potrzeby naszych klientów. Dzięki dużej ładowności, krótkim czasom ładowania i optymalnemu zasięgowi dla logistyki miejskiej, eTGL doskonale uzupełnia nasze portfolio eTruck.
Nowy MAN eTGL bazuje na sprawdzonym 12-tonowym modelu napędzanym silnikiem wysokoprężnym i wykorzystuje te same komponenty techniczne, co jego bracia eTGS i eTGX: dwa pakiety akumulatorów opracowane przez MAN specjalnie do użytku w pojazdach użytkowych i produkowane w fabryce w Norymberdze są zamontowane po lewej i prawej stronie ramy i zapewniają użyteczną pojemność 160 kWh. Ładowanie odbywa się za pośrednictwem połączenia CCS o mocy do 250 kW w ciągu około 30 minut, jest zatem wydajne i sprawdzi się podczas przerw w jeździe.
Jednostka napędowa, składająca się z silnika elektrycznego i dwubiegowej skrzyni biegów, jest umieszczona centralnie w ramie i przekazuje moc napędową 285 KM (210 kW) na oś tylną za pośrednictwem wału Cardana. Rozstaw osi 4.500 mm, zaprojektowany z myślą o zwrotności w mieście, można łączyć z długościami nadwozia od 6.200 do 7.300 mm, które są typowe dla lekkich nadwozi plandekowych i przyczep do transportu suchych ładunków.
Kabina dzienna zapewnia taki sam komfort jazdy, jak jej odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym: szczególnie niskie wejście jest ergonomicznie zaprojektowane, aby umożliwić częste wchodzenie i wychodzenie. W szoferce przewidziano liczne łatwo dostępne schowki i gniazdka do ładowania np. telefonu komórkowego. Centralny, w pełni cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala dostarcza kompleksowych informacji o stanie naładowania akumulatora, zasięgu, aktualnym zapotrzebowaniu na energię i rekuperacji, oprócz zwykłych danych dotyczących jazdy.
Kompleksowe doradztwo i usługi w zakresie eMobilności
Podobnie jak w przypadku modeli eTGX i TGS, nabywcy eTGL mogą skorzystać z 360-stopniowego doradztwa w zakresie e-mobilności: porady dotyczące przejścia na elektromobilność obejmują analizy dotyczące wdrożenia pojazdów i wymagań infrastruktury ładowania, dostosowane do potrzeb klienta. Same stacje ładowania są również częścią oferty MAN poprzez partnerstwa z dostawcami infrastruktury ładowania. Ponadto dostępne są umowy serwisowe i rozwiązania finansowe specjalnie dostosowane do elektromobilności i potrzeb logistyki dystrybucji miejskiej, a także liczne usługi cyfrowe do korzystania z nowego małego elektrycznego lwa. Należą do nich MAN eReadyCheck, którego klienci mogą użyć, aby sprawdzić, w jaki sposób ich trasy dostaw mogą być pokonywane wyłącznie elektrycznie, inteligentny system planowania tras MAN SmartRoute oraz usługa MAN Charge&Go do korzystania z publicznych punktów ładowania.
T&M nr 9/2024
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment