Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Czas nowej generacji

Podczas konferencji organizowanej w ramach IAA Transportation w Hanowerze, szef firmy DAF Trucks - Harald Seidel zapowiedział prawdziwą ekspansję rynkową marki.

Prezentując auta XD, XF i XG nowej generacji zapewniał jednocześnie, że DAF jest już gotowy na elektromobilność.

W ubiegłym roku firma DAF Trucks wyprodukowała w Eindhoven i Leyland łącznie niemal 70 tys. pojazdów, co – jak podkreślał szef firmy stanowi rekord. W roku bieżącym ma być jeszcze lepiej. Wyniki pierwszego półrocza wskazują, że przyrosty sprzedaży notowane będą na większości rynków, na których oferowane są pojazdy tej marki.

 

W roli głównej – efektywność

Oszczędności paliwa, bezpieczeństwo i komfort kierowcy, to główne cechy aut nowej generacji – modeli XD, XF, XG. Zdecydowany postęp w stosunku do poprzedników ma wynikać m.in. z szeregu zastosowanych innowacji. Jeroen van der Otelaar, główny inżynier DAF Trucks podkreśla, że optymalizacji wydajności układu napędowego dokonano dzięki nowym fazom rozrządu (cykl Millera), pompie płynu chłodzącego z podwójnym napędem i dwucylindrowej sprężarce powietrza ze sprzęgłem. To tymi modyfikacjami objęto silniki PACCAR MX-11 oraz PACCAR MX-13. Zmodyfikowano również turbosprężarki i zawór EGR. Za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji. Korzyści eksploatacyjne pojazdów wynikać mają również ze zmian w tylnej osi (nowa konstrukcja zębnika, jak również nowe przełożenia).

- Innowacyjne rozwiązania zastosowane w SR1344 – najchętniej wybieranej tylnej osi firmy DAF obejmują nową konstrukcję zębnika, która zapewnia zwiększoną wytrzymałość i trwałość, a także pozwala na optymalne wykorzystanie najwyższej mocy jednostki PACCAR MX-13 (390 kW/530 KM) do obniżenia prędkości obrotowej z jaką pracuje silnik. W zależności od konfiguracji, nowa strategia zmiany biegów i optymalizacje silnika skutkują nawet o 7 proc. niższymi obrotami wału korbowego przy prędkości przelotowej (950 obr./min zamiast 1030) – tłumaczyli inżynierowie DAF Trucks. Zwracali uwagę również na poprawę aerodynamiki aut (średnio o ok. 20 proc.) co wraz z innymi nowinkami technicznymi skutkuje nawet 10-procentowym ograniczeniem zużycia paliwa.

Aby zoptymalizować wydajność pojazdów DAF nowej generacji, w standardowych konfiguracjach wersji 4x2 i 6x2 wprowadzono również system kamer DAF Digital Vision (zastępujący konwencjonalne lusterka), tempomat przewidujący oraz zastosowano opony o niskich oporach toczenia.

Poinformowano również, o objęciu wszystkich pojazdów ciężarowych marki DAF nowej generacji dziesięcioletnią subskrypcją platformy PACCAR Connect. To internetowe narzędzie do zarządzania flotą, które dostarcza w czasie rzeczywistym informacji na temat wyników całej floty, poszczególnych pojazdów, a także kierowców. Wszystko to pomagać ma operatorom w zoptymalizowaniu wydajności i rentowności. Jedną z kluczowych zalet PACCAR Connect jest łatwa integracja z istniejącymi aplikacjami logistycznymi autorstwa innych firm. Platforma umożliwia również sprawne bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdów.

Jeśli chodzi o kwestie systemów bezpieczeństwa, to w całej gamie DAF-ów nowej generacji zastosowano seryjnie kompleksową gamę zaawansowanych układów wspomagających kierowcę (ADAS). Są wśród nich takie rozwiązania, jak układ hamowania awaryjnego (AEBS), Drive-off Assist, DAF Side & Turn Assist, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu (LDW) i rozpoznawanie ograniczeń prędkości. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, układ Event Data Recorder zapisuje obrazy i dane po interwencji układu AEBS, a nowy system DAF Drowsiness Detection wykrywa senność kierowcy. W zakresie bezpieczeństwa biernego, we wszystkich pojazdach DAF nowej generacji zastosowano wzmocnienia kabiny, chroniące kierowcę oraz pasażera przed uderzeniami ze wszystkich stron. W karoserię wbudowano profile pochłaniające energię. Tylne strefy zgniotu są zintegrowane z tyłem kabiny, chroniąc ją przed przesuwającym się ładunkiem. Dodatkowo deska rozdzielcza ma strefy pochłaniania energii zderzenia chroniące kolana kierowcy. Innowacyjny jest system zaprogramowanego przemieszczania kabiny (ProCaDis). Pozwala na przesunięcie kabiny na podwoziu do 40 cm w czasie wypadku, jednocześnie zapobiegając oderwaniu się jej od podwozia. W rezultacie chroni konstrukcję kabiny.

 

Czas „elektryków”

Szefowie DAF Trucks nie mają wątpliwości, że przyszłość transportu należy do pojazdów zeroemisyjnych. Przypomniano, że DAF był pierwszym europejskim producentem, który wprowadził na rynek w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe, a w ubr. producent otworzył w Eindhoven nowy zakład do produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych.

Zapewniono, że DAF ma w swej ofercie kompletną gamę pojazdów elektrycznych przeznaczonych do transportu miejskiego, regionalnego i długodystansowego, wraz z niezbędnym „oprzyrządowaniem”, a zatem stacjami ładowania i systemami magazynowania energii. W czasie IAA Transportation 2024 rekomendowano gamę pojazdów XB, XD i XF Electric, do tego rodzaju zastosowań. Podkreślano, że są to bardzo innowacyjne ciężarówki, a wydajne układy napędowe i modułowe akumulatory umożliwiają pokonywanie nawet 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Zaznaczano, iż wszystkie elektryczne pojazdy ciężarowe DAF wyposażone są w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o dużej gęstości energii akcentując, iż jest to bardzo korzystne rozwiązanie zarówno pod względem bezpieczeństwa termicznego, żywotności, jak i liczby cykli ładowania. Wśród walorów akumulatorów LFP wymienia się m.in. brak kobaltu, jak również wyjątkową stabilność termiczną i długą trwałość.

Nowatorskim rozwiązaniem jest ponadto e-oś (e-axle), podzespół, w którym zintegrowano elementy napędu elektrycznego – silnik, przekładnię i sterownik.

PACCAR Power Solutions (w skład grupy PACCAR wchodzi DAF) ma nie tylko własne silniki elektryczne (np. elektryczny XF będzie zasilany jednostkami o mocy do 480 KM), ale również własne ładowarki i systemy magazynowania energii. Podkreślano również, że silniki PACCAR MX są w pełni przygotowane do pracy z tzw. paliwami alternatywnymi, a konkretnie biodieslem HVO, który zmniejsza emisję CO2 o ponad 90 proc. Z kolei wersje, które pracują na paliwie B100 Fame, mają być dostępne na rynku na początku przyszłego roku.

Do napędu pojazdów marki DAF przygotowywana jest także technologia ogniw paliwowych PACCAR, w opracowaniu jest ponadto wodorowy silnik spalinowy PACCAR MX, który ma być gotowy w ciągu kilku najbliższych lat.

T&M nr 9/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE