Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Zamieniać i obracać

Żeby zrównoważyć zużycie ogumienia w naczepie, należy regularnie zamieniać opony miejscami oraz obracać je na obręczy.

Zamiana gum na poszczególnych osiach pozwala w pełni wykorzystać ich potencjał związany z przebiegiem.

Przebieg opon zależy od różnych czynników, ale kluczowe znaczenie wciąż ma prawidłowe ciśnienie oraz właściwa eksploatacja, co podkreśla Janusz Krupa, menadżer Goodyeara ds. marketingu opon użytkowych w regionie Polska, Ukraina i Kraje Bałtyckie. Opony na osiach wleczonych powinny być szczególnie monitorowane, aby maksymalizować wykorzystanie ogumienia, przebieg i oszczędność paliwa. Ze względu na występowanie znacznego poślizgu bocznego stopień zużycia opon na trzech osiach naczepy nie jest identyczny. Trzecia oś jest najbardziej narażona na poślizgi boczne, co powoduje najszybsze zużywanie się tam zamontowanego ogumienia. Druga oś nie jest poddawana żadnym naprężeniom (brak poślizgu bocznego), więc opony na tej pozycji ścierają się najwolniej. Natomiast opony pierwszej osi są poddawane poślizgowi bocznemu w mniejszym stopniu niż opony na trzeciej osi, dlatego ich zużycie mieści się pomiędzy zużyciem opon osi drugiej i trzeciej.

Dlatego, aby równomiernie zrównoważyć eksploatację opon, należy regularnie zamieniać je miejscami oraz obracać na obręczy. Opony na osiach wleczonych odpowiadają za 50 proc. oporów toczenia zestawu. Rotacja opon na osiach pozwala na ich prawidłową eksploatację, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa.

 

Wyłącznie FRT

Ciężarowe opony, w tym na osie wleczone, są kluczowym elementem każdego pojazdu użytkowego, który wpływa na jego wydajność, bezpieczeństwo i ekonomię eksploatacji. W transporcie drogowym czas i efektywność są niezwykle ważne, dlatego wybór odpowiednich opon jest kluczowy.

Na osie wleczone pojazdu zakładamy wyłącznie opony przeznaczone do tego celu (oznaczenie FRT, Free Rolling Tyre). – To pierwszy i najważniejszy krok w całym procesie eksploatacji opon – zaznacza Janusz Krupa, menadżer Goodyeara. – Kolejnym, istotnym aspektem jest niezawodność, dlatego warto zwrócić uwagę na układ żeber, aby zapewniały równomierny rozkład nacisku oraz na lamele, które powinny tworzyć dodatkowe wsparcie łączące oponę z nawierzchnią drogi. Warto również zwrócić uwagę na głębokość rowków bieżnika, nośność opony (czy posiada oznaczenie zwiększonej nośności HL) oraz oznaczenie 3PMSF, które informuje o dobrej pracy w warunkach zimowych – wylicza Janusz Krupa z Goodyeara.

Jak dodaje Marcin Kochaniak, prezes Magna Tyres Poland, opona naczepowa powinna zapewnić odporność na przenoszenie zwiększonych obciążeń, na przegrzanie, poza tym dobre odprowadzenie wody, trwałość, możliwość ponownego bieżnikowania.

– Mam ufność, że opony Magna zapewniają realizację tych wszystkich potrzeb klienta w wysokim stopniu – uważa Marcin Kochaniak. – Są produkowane w bardzo nowoczesnej i zautomatyzowanej fabryce, spełniają najbardziej wymagające normy dla opon w Europie, w tym M+S i 3PMSF. W porównaniu z innymi, podobnymi produktami konkurencyjnymi są cięższe, to znaczy do ich wytworzenia zużyto więcej materiału. Oznacza to, że w naszym przypadku nie ma mowy o półśrodkach i drodze na skróty. Stale pracujemy nad rozwojem naszych opon i ich jakość może się tylko polepszać. Zresztą, to raczej naturalne w przypadku producenta, który w tej gamie produktowej dopiero wchodzi na rynek.

 

Parę przykładów

Magna M-Truck CO30 to całoroczna opona, przeznaczona do montażu na osiach naczep użytkowanych w różnych zastosowaniach typu on-road i off-road. Nadaje się także na oś kierowaną. Z powodu wewnętrznej, wzmocnionej konstrukcji i większej nośności (dzięki stalowym opasaniom) ma zwiększoną wytrzymałość. Szerokie rowki odprowadzają wodę i błoto pośniegowe z bieżnika, zapobiegając aquaplaningowi. Wzmocniona sztywność osnowy przekłada się na zwiększoną wytrzymałość na obciążenia – dłuższa żywotność i równomierny rozkład nacisku zapobiegają nierównomiernemu zużyciu bieżnika.

Magna M-Truck RG31 – całoroczna opona drogowa do naczep i na osie kierowane. Łączy dużą ładowność z dużym przebiegiem, niskim poziomem hałasu i niskim zużyciem paliwa. Połączenie mieszanki całorocznej i żebrowanej konstrukcji bieżnika zapewnia stały kontakt z nawierzchnią oraz poprawia kierowalność, zwrotność, stabilność jazdy. Szerokie rowki obwodowe kierują wodę i błoto pośniegowe z dala od bieżnika, co zapobiega aquaplaningowi. Wzmocniona sztywność osnowy skutkuje zwiększoną zdolnością do przewożenia ładunku – dłuższą żywotnością. Na oba modele i w ogóle na wszystkie opony wytworzone po 1 lipca ub.r. Magna udziela 5-letniej gwarancji od daty produkcji.

Dunlop SP247 charakteryzuje się solidną konstrukcją z pięcioma albo sześcioma żebrami. Najnowsze rozwiązania technologiczne obejmują mocną, trwałą konstrukcję karkasu, głębokie lamele oraz efektywną paliwowo mieszankę bieżnika, która jest bardzo odporna na ścieranie. Zoptymalizowany układ żeber zapewnia równomierny rozkład nacisku i wytrzymałość barku. Lamele w profilu bieżnika sięgają do 2/3 pełnej głębokości. Tworzą dodatkowe krawędzie wgryzające, zazębiają się z nawierzchnią drogi, zapewniając zoptymalizowaną przyczepność, która utrzymuje się do późnego etapu eksploatacji opony. Skład chemiczny oraz sieć polimerów w mieszance bieżnika redukują opory toczenia, co przyczynia się do zmniejszenia spalania oleju napędowego.

Goodyear Kmax T Gen-2 jest przeznaczony przede wszystkim dla flot regionalnych, a wśród jego największych zalet (w porównaniu do Kmax T) można wskazać dłuższe przebiegi i eksploatację, pełną zgodność z unijnymi wymogami dla opon zimowych oraz łączność RFID. To jeden z najbardziej wszechstronnych asortymentów opon do naczep z oznaczeniem 3PMSF, obejmujący jeden rozmiar na obręcze 19.5’’ i cztery na 22.5’’, w tym wersję 385/65 R22.5 High Load. Bieżnik ma pięć-siedem żeber, w zależności od rozmiaru, co zapewnia odporność na uszkodzenia i zużycie, gwarantując długi przebieg i żywotność w trudnych warunkach. Ma głębokie lamele, które są widoczne nawet przy 75 proc. zużycia i zapewniają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Sava Cargo 5, ten model został zaprojektowany, aby poradził sobie zarówno na długich trasach, jak i podczas wymagających zastosowań miejskich, niezależnie od pogody. Cargo 5 odznacza się głębokim bieżnikiem, zoptymalizowaną mieszanką lameli (sięgają do 2/3 pełnej głębokości bieżnika) i wytrzymałych klocków oraz niekierunkowym wzorem bieżnika. Dzięki temu opony te są bardzo uniwersalne i bardzo dobre dla operatorów, którzy muszą pracować w różnych warunkach pogodowych i na różnych rodzajach dróg. Dzięki innowacyjnej konstrukcji Cargo 5 charakteryzuje się również niskimi oporami toczenia, co przekłada się na oszczędność paliwa.

Continental Conti Hybrid HT3, to bardzo dobry wybór dla ciężkiego transportu, wysokie przebiegi, jeszcze lepsza efektywność paliwowa. Dostępne rozmiary: 445/45 R19.5 i 435/50 R19.5. Polimerowa mieszanka gumowa wykorzystana w bieżniku została opracowana pod kątem wydłużenia eksploatacji, natomiast udoskonalona mieszanka użyta w ścianach bocznych poprawia wydajność paliwową. Opona wyróżnia się niskim poziomem tarcia wewnętrznego, co prowadzi do obniżenia oporów toczenia.

 

T&M nr 7-8/2024

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE