Kontenerowi siłacze
Naczepy przeznaczone do przewozu kontenerów stanowią dość niewielką, jednak istotną część rynku.
Rocznie nabywców znajduje w Polsce średnio 250-350 pojazdów tego rodzaju. Popularne podkontenerówki występują w wersji stałej oraz z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru (20-, 30- i 40-stopowe, a w niektórych przypadkach również 45-stopowe).
Popularne w transporcie lądowym są szczególnie kontenery o długości 20 stóp (ok. 6 m) oraz 40 stóp (ok. 12 m). Producenci podwozi starają się znaleźć sposób, aby przy pomocy jednego środka transportu obsłużyć każdy z nich. Dla przewoźnika oznacza to obniżenie kosztów. Naczepy podkontenerowe muszą odpowiadać ściśle określonym przepisom. Dotyczą one np. instalacji elektrycznej: zespolenia świateł tylnych ze światłem cofania, przeciwmgielnym, kierunkowskazami oraz trójkątami odblaskowymi. Muszą też posiadać oświetlenie boczne.
- Podwozia kontenerowe muszą wytrzymać najcięższe warunki, a korzystający z nich przewoźnicy pracują pod ogromną presją czasu. Dlatego te naczepy muszą być odporne na często dość brutalne traktowanie przez obsługę. Oprócz efektywności kosztowej, głównym priorytetem jest zapewnienie kierowcy maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu pracy – tłumczą konstruktorzy naczep marki Fliegl.
CIMC
Wśród naczep marki CIMC Vehicles jest SC03_40R z rozsuwem tylnym. Ramę 12,8-metrowej naczepy stanowi spawana konstrukcja podłużnicowa z poprzecznymi profilami oraz zamkami kontenerowymi i sworznien królewskim (demontowany, jednopozycyjny). Naczepa waży nieco ponad 5 t, ma tył wysuwany i blokowany pneumatycznie z centralnie osadzonym siłownikiem. Odbój rampowy stalowy zintegrowano w tylnej belce ramy. Zastosowano osie SAF INTRADISC z zawieszeniem pneumatycznym i hamulcami tarczowymi. Pierwsza oś jest podnoszona pneumatycznie, z funkcją ułatwiania ruszania (w pełni automatyczna). Zawór pneumatyczny regulacji podnoszenia do rampy z funkcją automatycznego powrotu do wysokości jazdy. Naczepą można przewozić kontenery: 40’ HiCube; 40’ ISO; 30’; 20’w pozycji centralnej (do 30t) i 20’ w pozycji tylnej; 2x20’. Nie ma możliwości przewozu tankkontenerów.
Alternatywę stanowi podkontenerowa naczepa CIMC SC03_45MLW z rozsuwem przednim. Rozsunięta mierzy niecałe 13,9 m, a waży o ok. 0,5 t mniej od poprzedniczki. Trzecia oś jest podnoszona pneumatycznie (w pełni automatyczna). Element wyposażena stanowi układ wspomagania ruszania poprzez zmniejszenie ciśnienia w miechach zawieszenia pierwszej osi do 30 km/h. Naczepą można przewozić kontenery: 45’HiCube; 45’Euro; 40’ HiCube; 20’w pozycji tylnej; 2x20’. Brak możliwości przewozu tankkontenerów i kontenerów ISO. Podłoga stalowa przykręcana w tylnej części umożliwiająca rozładunek centralnie umieszczonego kontenera 20’. Przedni rozsuw umożliwiający przewóz kontenerów 45`. Walory obu wymienionych łączy podkontenerowa naczepa ciężarowa CIMC Vehicles SC03_45FR z rozsuwem przednim i tylnym. Mierzy niecałe 13,7 m. Przystosowanie do przewozu kontenerów: 45’HiCube (przekroczona długość całkowita pojazdu); 45’ISO (przekroczona długość całkowita pojazdu); 40’ HiCube; 40’ ISO; 30’; 20’w pozycji centralnej (do 30t) i 20’ w pozycji tylnej; 2x20’. Tył jest wysuwany i blokowany pneumatycznie z centralnie osadzonym siłownikiem.
Ofertę CIMC Vehicles uzupełnia utralekka (masa ok. 3,9 t) naczepa SC03_45 FLW. Przedni rozsuw, sterowany manualnie umożliwia przewóz kontenerów 45’ bez przekroczenia całkowitej długości zestawu. Trzecia oś jest podnoszona pneumatycznie, w pełni automatycznie. Możliwe jest dodatkowe sterowanie z kabiny ciągnika siodłowego. Dostawca zwraca uwagę na to, iż ramę zabezpieczono antykorozyjnie przez proces KTL i pomalowano proszkowo (10 lat gwarancji na korozję perforacyjna ramy).
Fliegl
Fliegl ma w ofercie naczepę podkontenerową Vario V3, wykorzystywaną m.in. do przewozów pełnokontenerowych w transporcie kombinowanym. Można nią przewieźć wszystkie najpopularniejsze wersje kontenerów morskich, od 20 -, przez 30- i 40-stopowe, po 45-stopowe. Masa własna pojazdów tej serii ropoczyna się od 4,7 t. Vario V3 ma wyjątkowo krótki zwis tylny, co zapewnia praktyczną zaletę w postaci o 25 proc. większego obciążenia na siodło ciągnika i możliwość podjechania z kontenerem bezpośrednio do rampy magazynowej. Naczepa ma przednie, środkowe i tylne przedłużenie, które jest ocynkowane. Dzięki wysuwowi z przodu i z tyłu oraz centralnemu teleskopowemu systemowi rozsuwania środkowej części podwozia, można łatwo dostosować ją do przewozu kontenerów o różnej długości. Wysuw przedni i tylny poruszają się na rolkach i są obsługiwane mechanicznie. Środkowy system rozsuwania zaprojektowano jako centralną belkę teleskopową o prostokątnym przekroju, która jest wyposażona w zamek ryglujący. Producent zwraca również uwagę na nowej generacji zderzak, z dodatkowym oświetleniem typu full LED.
Kolejnym atutem pojazdu jest relatywnie niewielka wysokość szyi ramy (gooseneck) wynosząca 130 mm. Odpowiada ona wysokości tunelu kontenera. Dzięki temu V3 można prowadzić z niskim siodłem, spełnia wtedy obowiązujące ograniczenia wysokości, co oznacza, że pojazd może być używany również w transporcie transgranicznym i na terenie Szwajcarii. Agregat jezdny stanowią trzy osie marki SAF. Pierwsza jest automatycznie podnoszona (z wymuszonym opuszczaniem). Oś można podnosić również pod obciążeniem do nacisku na oś nie przekraczającym 30 proc. i maksymalnej prędkości 25 km/h. Większy nacisk na płytę siodła zapewnia lepszą przyczepność kół osi napędowej ciągnika na mokrych, śliskich nawierzchniach. Od prędkości 25 km/h oś opuszcza się automatycznie. Odciążenie i dociążenie osi nadzoruje system Tele Control. Dwa reflektory LED z tyłu oświetlają obszar roboczy.
Kässbohrer
Kässbohrer ma w ofercie m.in. innowacyjną, nagradzaną serię nadwozi wymiennych, w tym także opatentowaną, nowo wprowadzoną innowację Octagon-on. Pojazdy służą do transportu kontenerów od 20 stóp do 45 stóp HC, kontenerów cystern 20-30 stóp i cystern wymiennych do 7,82 m, a także nadwozi wymiennych 45 stóp. Produnent rekomenduje m.in. 20-stopowe podwozie kontenerowe K.SHF T / 20 - 12 / 27 do transportu zarówno 20-stopowych kontenerów zbiornikowych, jak i zbiorników wymiennych do 7,82 m przy maksymalnym współczynniku obciążenia. Spełnia wymogi transportu chemikaliów, towarów proszkowych, asfaltu, gazu i żywności. Jest też podwozie kontenerowe K.SHF T / 30 - 12 / 27 do transportu kontenerów cystern 20 ft i 30 ft oraz cystern wymiennych do 7,82 m (chemikalia, towary proszkowe, bitum, gaz i żywność).
Konstruktorzy podkreślają, iż standardowe pojazdy stacjonarne nowej generacji wyposażono w opatentowaną, ośmiokątną ramę podwozia. Dostępne są liczne opcje, takie jak: podwójna pozycja sworznia królewskiego, osie samokierujące i platforma ładunkowa. Oferta obejmuje standardowe podwozie kontenerowe Octagon-on na gęsiej szyi, standardowe podwozie kontenerowe SHG.S i Octagon-on na gęsiej szyi standardowe lekkie podwozie kontenerowe SHG.L. Stała gama Kässbohrer obejmuje również lekkie podwozie kontenerowe na gęsiej szyi SHG.M.
W wysuwanych podwoziach kontenerowych Kässbohrer równomierne rozłożenie obciążenia jest możliwe dzięki konstrukcji typu gęsia szyja i większej grubości ścianek, gdzie obciążenie z przodu jest rozłożone bardziej równomiernie, szczególnie podczas operacji załadunku. Rozsuwane podwozia są przeznaczone do przewozu kontenerów o długości od 20 do 45 stóp, a także nadwozi wymiennych, można po prostu zmienić pozycje blokady kontenera, aby uzyskać najlepsze dopasowanie i rozkład obciążenia. Wśród opcji są: podnoszenie pierwszej osi, przednie, środkowe i pneumatyczne tylne przedłużenia lub opcje montażu w jednej płaszczyźnie i podwójny pneumatyczny system blokowania. Producent zwraca uwagę również na to, że dzięki gamie wysuwanych podwozi kontenerowych Kässbohrer spełnia potrzeby operatorów wybierających wielofunkcyjne typy pojazdów do transportu kontenerów od 20 do 45 stóp HC, a także nadwozi wymiennych 45 stóp we wszystkich kombinacjach, odpowiednio z tylnym wysuwanym podwoziem kontenerowym Octagon-on SHG AH, z przednim i tylnym wysuwanym podwoziem kontenerowym Octagon-on SHG AVH, ze środkowym i tylnym wysuwanym podwoziem kontenerowym Octagon-on SHG AMH oraz z przednim, środkowym i tylnym wysuwanym, nagrodzonym za innowacyjność podwoziem kontenerowym Octagon-on SHG.AVMH.
Kögel
Kögel Port 45 Triplex (nagroda European Transport Award for Sustainability 2020) to naczepa o masie własnej od 4,36 t i z indywidualnym wyposażeniem, takim jak aluminiowe felgi i aluminiowy zbiornik sprężonego powietrza. Producent podkreśla, że to obecnie jedna z najlżejszych naczep podkontenerowych na rynku, a smukłą konstrukcję uzyskano dzięki zoptymalizowanemu pod względem masy podwoziu. Lekkie, eliptyczne perforacje zapewniać mają optymalny rozkład naprężeń w ramie. Główną zaletą Port 45 Triplex jest łatwość i wygoda użytkowania. Jednoczęściowe przednie przedłużenie montowane jest na łożyskach rolkowych, co ułatwia obsługę, jak również eliminuje skomplikowaną i podatną na naprawy mechanikę. Konsola powietrzno-oświetleniowa jest umieszczona we wnęce ochronnej w przednim przedłużeniu, co zwiększa wolną przestrzeń wokół przewodów połączeniowych ciągnika. W zależności od przeznaczenia lub transportowanego kontenera przedłużenie środkowe można ustawiać w czterech różnych punktach. Aby zapewnić dłuższą żywotność, środkowe przedłużenie Port 45 Triplex zawiera niewymagającą konserwacji prowadnicę na specjalnych plastikowych suwakach i dwie rolki przedłużające. Tylne przedłużenie można szybko ustawić w jednej z siedmiu możliwych pozycji za pomocą korby.
Na naczepie Kögel Port 45 Triplex można transportować różne typy kontenerów w różnych ustawieniach. Standardowa wersja naczepy Port 45 Triplex jest odpowiednia do transportu kontenera ISO 20′ zamontowanego równo z tyłu z cofniętą ramą. Dzięki zastosowaniu przedłużenia tylnego i środkowego Triplex może przewieźć dwa 20-stopowe kontenery, kontener 30-stopowy, 40-stopowy Highcube lub 45-stopowy Highcube. Przy wykorzystanych wszystkich trzech rozszerzeniach można załadować 45-stopowy kontener Highcube Eurocorner. Opcjonalnie możliwe jest również zamocowanie kontenerów 40-stopowych oraz 45-stopowych równo z tylną częścią oraz 20-stopowego kontenera na przedłużeniu środkowym.
Müller-Mitteltal
Przyczepy podkontenerowe Müller-Mitteltal najnowszej generacji charakteryzują się – co podkreśla ich producent, ekstremalną wytrzymałością, a przy tym relatywnie niską masą własną (w najlżejszej wersji pojazd waży ok. 3,15 t.). Głównym atutem są specjalnie zaprojektowane bieżnie lub wózek, ułatwiający załadunek kontenerów nawet z uszkodzonymi rolkami. Przyczepy przystosowane do przewozu wszystkich rodzajów kontenerów używanych zarówno w transporcie, jak i w zakładach zajmujących się segregacją odpadów. Dzięki cynkowaniu ogniowemu podkontenerówki Müller-Mitteltal charakteryzuje długi czas eksploatacji. Pojazdy dostępne są zarówno w wersji z bieżniami, jak i wózkiem, na kołach pojedynczych 22,5″ i 19,5″, również w wersji z możliwością wywrotu czy też najazdami chowanymi pod pokładem.
Producent rekomenduje m.in. model RA/RS18, zaznaczając iż ich produkcja odbywa się w 100 procentach w Niemczech, w Mitteltal (pod Stuttgartem). Przyczepy podkontenerowe przystosowane do kontenerów z normą DIN. Konstruktorzy akcentują mnogość opcji dostosowania przyczep do potrzeb użytkowników.
Schmitz Cargobull
Schmitz Cargobull zmienił niedawno oznaczenia naczep podkontenerowych, aby podkreślić indywidualne przeznaczenie modeli S.CF. Dla klientów specjalizujących się w transporcie intermodalnym Schmitz Cargobull oferuje cztery typy naczep S.CF: S.CF ALLROUND 20-45 zaprojektowana do uniwersalnego zastosowania, jest przystosowana do transportu wszystkich typów kontenerów morskich od 20' do 45' (poprzednia nazwa „S.CF EURO”). Naczepa posiada przedni wysuw mechaniczny oraz tylny pneumatyczny, dwie pozycje sworznia królewskiego (dla ciągników 4x2 oraz 6x2). Naczepę podkontenerową S.CF ALLROUND 20-45 można opcjonalnie wyposażyć fabrycznie w agregat prądotwórczy (współpraca SCB z Genmark B.V. – producentem agregatów prądotwórczych). Dzięki temu elektryczny agregat chłodniczy zamontowany na kontenerze ma samowystarczalne źródło energii przez kilka dni (zapewnienie, że ładunek w kontrolowanej temperaturze bezpiecznie dotrze do klienta, niezależnie od zewnętrznych źródeł energii). Agregat prądotwórczy UM5 jest specjalnie dostosowany do S.CF ALLROUND 20-45, dzięki czemu uzyskano prześwit pod agregatem ok. 300 mm. Osłony i umiejscowienie agregatu minimalizują ryzyko jego uszkodzenia.
Kolejnym typem jest naczepa S.CF LIGHT 40/45 specjalnie zaprojektowana wyłącznie do transportu kontenerów 40' i 45' ze względu na niską masę własną (poprzednia nazwa „S.CF EURO LIGHT”). Dwa ostanie modele naczep podkontenerowych to S.CF DOCK 20/40 (poprzednio „SCF LX”) i S.CF DOCK+ 20-40 (poprzednio „SCF MX”) – dedykowane dla ciągników z napędem 4x2, przeznaczone do transportu maksymalnie 40’ kontenerów. Wersja „DOCK+” oznacza dodatkowe środkowe położenie kontenera 20’. Wszystkie naczepy charakteryzują się prostą obsługą, niskimi kosztami konserwacji i wysoką jakością – jak podkreśla producent. Bardzo cenioną cechą przez użytkowników jest możliwość zamówienia ramy naczepy w ocynku ogniowym, który jest najlepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym.
Nie tylko nazewnictwo uległo zmianie – najważniejsze są modyfikacje - czyli lifting. Zastosowano nową boczną osłonę przeciwwjazdową i nową tylną belkę przeciwnajazdową opracowane w celu poprawienia bezpieczeństwa innych użytkowników dróg, uproszczenia obsługi i uzyskania nowoczesnego wyglądu. Dla mniej doświadczonych kierowców w miejscach obsługi naczepy umieszczono kody QR zawierające linki do filmów, w których jasno wyjaśniono obsługę (np. obsługę: przedniego i tylnego wysuwu, zabezpieczenia przeciwwjazdowego, blokowanie kontenera, itp.). Wszystkie naczepy do przewozu kontenerów są fabrycznie wyposażone w system telematyczny TrailerConnect® i obowiązkowy system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), co gwarantuje ich pełną zgodność z obowiązkiem wyposażenia naczep w system kontroli ciśnienia w oponach - TPMS.
Schwarzmüller
Producent ma ponad 150-letnią tradycję w tworzeniu rozwiązań dla transportu. Naczepy podkontenerowe mają uniwersalny charakter, co pozwala na transport pojedynczego kontenera 40-stopowego, jednego (centralnie) lub dwóch 20-stopowych, bądź też pojedynczego kontenera 30-stopowego. Wszechstronność naczepy pozwala również na transport kontenerów 45-stopowych oraz High Cube. Innteresującą pozycją w ofercie tego doświadczonego producenta są naczepy do tzw. tank-kontenerów.
Od kilku lat, istotny element firmy Schwarzmüller stanowi marka Hüffermann – specjalista branży kontenerów. W gamie pojazdów tej marki są przyczepy oraz naczepy do transportu kontenerów rolkowych, hakowych, bramowych, prasokontenerów oraz na życzenie kontenerów morskich. Potencjał producenta obejmuje pojazdy obsługujące kilkaset typów globalnie występujących kontenerów w tym np. na wymagającym rynku skandynawskim i japońskim. Wszystkie pojazdy opuszczające fabrykę Hüffermann poddawane są innowacyjnej metodzie przygotowania i wykończenia lakierniczego. Unikatowy materiał w procesie śrutowania objęty jest patentem, a zdecydowana większość produkowanych pojazdów, zgodnie z życzeniem klientów poddawana jest dodatkowemu procesowi cynkowania.
- Każda konstrukcja oferuje najwyższą klasę pod względem jakości, wagi i trwałości. Np. przyczepa 2-osiowa z obrotnicą do kontenerów na odpady z układem sań może ważyć już od 2,85 t, zaś resurs pojazdów kalkulowany jest na aż 25 lat – podkreśla dostawca. W zależności od życzeń klientów oferowane są przyczepy z obrotnicą, centralnoosiowe oraz naczepy o załadunku na stałą szynę pod rolki, z saniami lub nawet wywrotem pozwalające sprawniej transportować jeden lub dwa kontenery. Ciekawym rozwiązaniem są niezwykle zwrotne przyczepy MINI-CARRIER, które znajdują zastosowanie w miastach do transportu kontenerów DIN30730 / 30735. Przyczepa MULTI-CARRIER, to wielozadaniowy pojazd o unikalnym charakterze - powstaje zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta w oparciu o sprawdzony system modułowy marki Hüffermann. Klient może wybierać spośród czterech różnych długości podwozia w wersjach dwu- i trzyosiowych, z wózkiem skrętnym lub w konstrukcji centralnoosiowej. Może służyć do przewozu pojemników na odpady, kontenerów, maszyn, drewna. Jej zastosowanie nie posiada ograniczeń. Do dyspozycji jest kilka systemów zabezpieczenia ładunku. System modułowy, na bazie którego powstają te przyczepy ma indywidualna konstrukcję precyzyjnie dostosowaną do wymagań klienta. Przyczepy Hüffermann powstają w Niemczech, marka proponuje rozmaite systemy zwiększające sprawność i bezpieczeństwo, a wśród nich m.in. system świateł parkingowych Hella „Park Safety Fix”, do autonomicznego oświetlenia przyczepy na maks. 48 godzin po odłączeniu od ciągnika; układ kontroli ciśnienia w ogumieniu; system dojazdu do rampy „Wabco TailGUARD” (Set TailGuard), z automatycznym hamowaniem; układ kontroli zużycia klocków hamulcowych umożliwiający odpowiednią, prewencyjną ich wymianę w celu uniknięcia przestojów; jak również pneumatyczną regulację zawieszenia (może być ustawiana automatycznie, manualnie za pomocą obrotowego suwaka lub programowana elektronicznie).
TrailerTec (D-TEC)
W ofercie TrailerTec (naczepy D-TEC) jest Combitrailer CT-521-S, pojazd zaprojektowany z myślą o uzyskaniu maksymalnej wydajności w transporcie. Combitrailer S-Line w rzeczywistości składa się z dwóch naczep, z których każda jest wyposażona we własny sworzeń królewski i otrzymuje indywidualny numer rejestracyjny. Po rozczepieniu naczepy, jednocześnie można załadować/rozładować dwa kontenery 20-stopowe. Naczepą Combitrailer można również przewozić kontenery 40-stopowe. Zaletą naczepy Combitrailer CT-521-S jest też to, że oddzielnie można wykorzystać zarówno jej przednią, jak i tylną część. Po rozpięciu pojazdu możliwe jest spięcie każdej części z ciągnikiem siodłowym i realizowanie niezależnych przewozów. Na belce w przedniej części naczepy zamontowano wysuwane nogi podporowe niezbędne do pozostawienia odczepionej naczepy, na której posadowiony jest kontener. Ramę naczepy wykonano z wysokogatunkowej stali o podwyższonej wytrzymałości, stosowane są również profile zamknięte. Belki poprzeczne o trójkątnym przekroju przejmują znacznie większe obciążenia niż w przypadku belek prostych. Pomiędzy poprzeczkami ramy podłużnicowej umieszczono diagonalne wzmocnienia, które zwiększają sztywność konstrukcji podczas wykonywania skrętów – zwłaszcza pod kątem prostym. Masa własna naczepy Combitrailer CT-521-S w wersji standardowej to ok. 8,2 t, ładowność to 44,8 t (maksymalna masa zestawu to 62 t, administracyjnie ograniczona do 40 t), obciążenie siodła wynosi 17 t.
Flexitrailer FT-LS-S jest wielofunkcyjnym podwoziem za pomocą którego można transportować wszystkie kontenery ISO. Pojazd ten jest rozsuwany środkiem tyłem i przodem, dlatego doskonale nadaje się zarówno do ciężkich kontenerów ft 20 jak i kontenerów ft45 - nie przekraczając dozwolonej przepisami długości. Podwozie wykonane jest ze stali konstrukcyjnej DOMEX 700 przez co uzyskano odpowiednią wytrzymałość i niską masę własną. Waga takiego pojazdu gotowego do pracy mieści się w przedziale 4,6 -4,8 t. Naczepa została zaprojektowana w taki sposób, aby nacisk na siodło oraz osie był rozłożony równo. Dotyczy to wszystkich rodzajów kontenerów. Ma to bezpośrednie przełożenie na trakcję podczas jazdy. Rozsuw środkowy, tylni i przedni jest mechaniczny z pominięciem pneumatyki. Powoduje to niską awaryjność, a co za tym idzie ogranicza koszt przestojów. Dostawca naczep Flexitrailer (linia S) podkreśla też niskie koszty utrzymania oraz wysoką wartość odsprzedaży na rynku wtórnym.
Kolejnym pojazdem w ofercie D-TEC jest podwozie serii Portmaster (m.in. PM-3-S Basic), z wysuwem tylnym oraz przednim. Rama tego pojazdu również jest wykonana ze stali Domex 700, a masa własna zaczyna się od 4,3 t. Pojazd ten również ma możliwość przewozu wszystkich typów kontenerów. Najczęściej wybierany jest przez firmy które szukają lekkiej naczepy, a ich charakterystyka pracy bazuje głównie na kontenerach ft40 nie tracąc jednak uniwersalności.
Oferowane przez DTEC produkty są w seryjnej produkcji od kilkunastu lat, co za tym idzie konstrukcja jest sprawdzona i dopracowana oraz ergonomiczna w użytkowaniu.
Wielton
Naczepy podkontenerowe Container Master R2 marki Wielton mogą być rozsuwane mechanicznie lub za pomocą systemu pneumatycznego. Są to naczepy stosunkowo lekkie (od 4,8 t), wykonane z bardzo wytrzymałej stali S700. Trzy konfiguracje ramy umożliwiają transport szerokiego wachlarza kontenerów, w tym 20, 2x20, 30, 40, a także 45-stopowego, bez zezwoleń. Model ten wyposażony jest w przykręcane stalowe podesty czy dodatkowe oboje na linii zamków. Przód i tył naczepy są wysuwane, a w standardzie dostępne są dwie pozycje sworznia i wysokości siodła (1090/1170 mm). Unikatową cechą produktu jest to, że kontenery 20’ mogą być rozładowywane zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Wśród kluczowych walorów naczep producent wymienia: mniejsze zużycie paliwa; gwarancja najwyższej wytrzymałości; możliwość przewozu najcięższych kontenerów: ładowność 33,3 t; rozsuwany tył i przód, a także nowoczesny design i estetyczny wygląd; przedni rozsuw dla kontenera z długim tunelem i z obsługą manualną na płytach poliamidowych oraz transport kontenerów 45′ bez dodatkowych zezwoleń przy dozwolonej długości zestawu.
T&M nr 7-8/2024
Tekst: Michał Jurczak
Add comment