loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Elektryczne Scanie już u nabywców

Powiększa się oferta pojazdów Scania z napędem elektrycznym, dzięki czemu firmy transportowe zyskują możliwość wykorzystania zelektryfikowanych ciężarówek w swoich flotach, do różnych zastosowań.

Jak twierdzi szwedzki producent, ani zasięg, ani ładowanie nie muszą już stanowić wyzwania, podobnie jak dostępna moc sięgająca 450 kW.

Przykładem może być Volkswagen Poznań – firma poszerzy flotę elektrycznych ciężarówek obsługujących dostawy do fabryk o pojazdy szwedzkiej marki. Elektryczna Scania 25P już od marca 2023 r. obsługuje dostawy części w zakładach tej firmy w Poznaniu. W drugiej połowie tego roku kolejne dwie elektryczne Scanie mają rozpocząć pracę przy dostawach podzespołów w zakładzie we Wrześni i w Poznaniu.

 

Transport regionalny przed zmianą

Pojazdy, dostępne z kabinami sypialnymi R lub S, stanowią część kompleksowego rozwiązania Scania, które umożliwia elektryfikację transportu znacznej liczbie klientów. To narzędzie do zasadniczej zmiany, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne i ich dostępność w transporcie regionalnym. Wszystkie samochody ciężarowe są wyposażone w ogniwa akumulatorowe dostarczane przez Northvolt i pakiety akumulatorów trakcyjnych produkowanych w zakładzie Scania w Södertälje. Scania Charging Access zapewnia ładowanie na trasie w 12 krajach, w przewidywalnej cenie, z ograniczoną do minimum administracją i stale rozwijającą się siecią przygotowaną do obsługi samochodów ciężarowych.

– Nasze pojazdy stanowią jedynie część oferowanego przez nas kompleksowego rozwiązania, którego oczekuje branża transportowa w związku z elektryfikacją. Korzystanie z zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych nie jest już przywilejem wybranych. Oferta Scania obejmuje również usługi, które ułatwiają transformację w kierunku zrównoważonych rozwiązań transportowych – komentuje Pawel Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska S.A.

Klienci mogą wybrać podwozia pod zabudowę oraz ciągniki siodłowe w konfiguracjach dwu i trzyosiowych. Zasięgi pojazdu różnią się w zależności od masy i konfiguracji oraz od topografii terenu, na którym jest wykonywany transport. Wraz ze wzrostem użytecznego zakresu ładowania zasięg 40-tonowego zestawu wzrósł do 440 km. Pojazdy sprawdzają się przede wszystkim na stałych trasach, obejmujących zaplanowane ładowanie w bazie lub w miejscu docelowym.

Najwyższa moc ładowania pojazdu Scania 45S wynosząca 375 kW oznacza minimalizację czasu potrzebnego na uzupełnienie energii, co przekłada się na dyspozycyjność pojazdu. Godzina ładowania zwiększa zasięg zestawu o około 270 do 300 km. Ciągła moc wyjściowa maszyny elektrycznej zainstalowanej w Scania 45 z kabiną R lub S wynosi 450 kW (odpowiednik około 612 KM).

 

Baterie mogą więcej

Scania korzysta z ogniw szwedzkiego producenta Northvolt, które mogą zasilać pojazdy na dystansie 1,5 mln km. Ich ślad węglowy wynosi około jednej trzeciej porównywalnej wartości w branży.

Jak zapewnia producent, jedną z głównych zalet akumulatorów Scania jest charakterystyka ładowania. W przeciwieństwie do wielu innych, baterie te mogą być wielokrotnie ładowane do 100% bez wpływu na ich żywotność. Krzywa ładowania jest płaska, co oznacza, że ładują się z niemal taką samą prędkością, gdy są prawie pełne, jak wtedy, gdy są bliskie rozładowania. Płaska krzywa ładowania zapewnia przewidywalność czasu ładowania, a długa żywotność baterii gwarantuje niski całkowity koszt posiadania.

Elektryczne Scanie bazują na klasycznych podstawach tej marki, takich jak modułowość. Jak twierdzi producent, ich potencjał dorównuje, a nawet przekracza to, czego można oczekiwać od spalinowych pojazdów ciężarowych. Pojazdom elektrycznym Scania towarzyszy wsparcie w obszarze serwisu i usług, które czynią je kompletnymi rozwiązaniami, łącznie z ładowaniem, finansowaniem, ubezpieczeniem i obsługą serwisową.

 

Elektryk sprawdza się w dostawach Volkswagena

Elektryczny samochód ciężarowy Scania 25P od marca 2023 r. jest istotnym elementem floty samochodów ciężarowych pracujących dla Volkswagen Poznań i obsługuje codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu. Samochód na co dzień wykonuje wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku. Po roku użytkowania pojazdu Spółka planuje rozbudowę floty o kolejne dwa elektryczne samochody ciężarowe. W obu przypadkach będą to już ciągniki siodłowe. W drugiej połowie roku mają dołączyć do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.

Pracująca od marca ubiegłego roku w Volkswagen Poznań Scania 25P, realizująca codzienne dostawy do zakładów w Poznaniu, w ciągu miesiąca pokonuje 4-5 tys. kilometrów. W ciągu roku, z parku dostawców w Swarzędzu do zakładu nr 1 w poznańskim Antoninku, przewiozła ponad 120 tysięcy tylnych osi przeznaczonych do montażu w modelu Volkswagen Caddy. Ten w pełni elektryczny samochód ciężarowy wyposażony jest w pięć baterii o łącznej pojemności 165 kWh, a jego maksymalny zasięg to ok. 80 km. Jego przestrzeń ładunkowa o długości 9 m daje możliwość przewiezienia ładunku o objętości 63 m3. Całkowita ładowność pojazdu to 15,5 tony. Takie możliwości pojazdu są wystarczające dla realizacji tego projektu.

Średnie zużycie energii Scanii 25P to 0,97 kWh/km. Łatwo zatem obliczyć, że w czasie swej pracy, przejeżdżając w sumie ok. 62 tys. km, zużyła ok. 60 MWh energii elektrycznej. Samochód ciężarowy z klasycznym napędem silnikiem wysokoprężnym spaliłby w tym samym czasie ok. 18 tys. litrów oleju napędowego. Porównując te dane, z wyliczeń wynika, że elektryczna Scania 25P przyczyniła się do redukcji śladu węglowego o ok. 50 ton dwutlenku węgla. Tę wartość można porównać z ilością dwutlenku węgla jaką pochłania w ciągu roku las rosnący na powierzchni ok. 10 ha. Ważną informacją jest również to, że pracujący w systemie trzyzmianowym samochód nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii, które są zasilane tylko podczas rozładunku towaru.

 

Zasilana „zieloną” energią

Od 2018 roku zakłady produkcyjne w Poznaniu i Swarzędzu, a od 2019 roku we Wrześni, są w 100% zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Stąd pracująca tu Scania 25P ładowana jest również energią pochodzącą w całości z takiego źródła. Na specjalnej stacji „zielonej energii” o mocy 120 kW zlokalizowanej na terenie Volkswagen Poznań, można baterię uzupełnić „do pełna” w niecałe 40 minut. Ładowanie wykonywane jest podczas operacji rozładunku towarów, co pozwala na znaczną oszczędność czasu.

 

Chcą więcej elektrycznych

– W ubiegłym roku, realizując kolejne założenia naszej prośrodowiskowej strategii, podjęliśmy decyzję o włączeniu do floty obsługującej dostawy części do fabryki w Poznaniu w pełni elektrycznej ciężarówki Scania 25P – mówi Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań. – Dziś widzimy jak bardzo słuszna była to decyzja. Dlatego już w najbliższych miesiącach flota ta powiększy się o kolejne dwa w pełni elektryczne pojazdy. Zielona logistyka to bowiem mniej emisji i mniej hałasu emitowanego do otoczenia. To również świetny przykład optymalizacji operacji logistycznych mającej kluczowy wpływ nie tylko na środowisko ogólnie, ale także na bezpośrednie sąsiedztwo naszych zakładów.

– Przewozy just-in-time to jeden z najbardziej wymagających typów transportu – komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska.

– Rozwiązanie transportowe Scania sprawdza się w nim doskonale, gwarantując precyzję i zeroemisyjność dostaw. Pojemność akumulatorów, układ napędowy i komfort kabiny w pojeździe zostały wybrane tak, aby jak najlepiej wspierać kierowcę w codziennej pracy. Transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu rozpatrujemy w kategoriach systemowych, dlatego specyfikacja pojazdu została opracowana w porozumieniu z VW Poznań na podstawie analizy potrzeb firmy. Współpraca z VW Poznań dowodzi, że kolejne procesy transportowe mogą być z powodzeniem elektryfikowane. W Scania oferujemy szereg rozwiązań, które rozwijamy równolegle w ramach działań zmierzających do ograniczenia wpływu branży na środowisko naturalne. Pojazdy akumulatorowe są jednym z nich, ale w naszej ocenie najważniejszym.

Rozwiązanie przetestowane w ciągu ponad roku na trasie Swarzędz–Antoninek przyniosło oczekiwane efekty, dlatego Volkswagen Poznań podjął decyzję, by szukać kolejnych relacji do obsługi przez bezemisyjne pojazdy ciężarowe. Chce, by w drugiej połowie roku dwa kolejne takie pojazdy dołączyły do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.

 

Scania Charging Access

Scania Charging Access zapewnia dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania działającej w 12 krajach, z punktami ładowania sklasyfikowanymi według stanu dostosowania ich infrastruktury do obsługi pojazdów ciężarowych.

Niezależnie od tego, kto obsługuje punkty ładowania w sieci, klient otrzyma tylko jedną fakturę od Scanii. Usługa jest dostępna bez opłat rejestracyjnych lub miesięcznych; klient płaci przewidywalną cenę tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Właściwie jedynym wymogiem przystąpienia do Scania Charging Access jest posiadanie co najmniej jednego, dowolnego pojazdu marki Scania.

 

T&M nr 6/2024

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh