Kamaz Polska na MSPO
Kamaz Polska, wydzielona struktura organizacyjna spółki Autobagi Polska – po raz pierwszy w swojej historii uczestniczył w Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO), odbywającym się w Kielcach w dniach od 1 do 4 września.
Firma pokazała na nim ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy B1228 (4X4) GBA, oparty na typie Kamaz B1228 4x4 – 43502 4x4 DMC 14 ton. Wojciech Traczuk – dyrektor handlowy Kamaz Polska wyjaśnia: - Chociaż MSPO są przede wszystkim imprezą dedykowaną sektorowi zbrojeniowemu, ale od dawna biorą w nich udział wytwórcy i dostawcy wyposażenia dla innych, niż siły zbrojne, służb mundurowych, w tym straży pożarnej. Stąd nasza decyzja o uczestnictwie, tym bardziej, iż w roku bieżącym, ze względu na hanowerską wystawę Interschutz, nie odbyły się najważniejsze rodzime targi pożarnicze – Edura. Do tego MSPO od dawna odwiedzają przedstawiciele straży pożarnej różnej rangi, zarówno z dowództwa i jednostek Państwowej Straży Pożarnej, jak i zarządu oraz jednostek ochotniczych. Ponadto od kilku lat mocniej interesujemy się tym segmentem rynku. Weszliśmy do niego w roku ubiegłym, odnosząc już relatywnie znaczący sukces. Mam tu na myśli opracowanie, budowę i dostawę pierwszego egzemplarza ciężkiego terenowego wariantu ratowniczo-gaśniczego, wykorzystującego podwozie typu 43118 6x6 (B2130). Konstrukcja ta nie ma obecnie konkurentów na rynku, gdyż jest to odmiana 3-osiowa z załogową kabiną, o dopuszczalnej masie całkowitej na poziomie 21000 kg. W efebie udaje się połączyć doskonałą mobilność i niskie naciski jednostkowe z relatywnie dużymi zdolnościami bojowymi oraz możliwością zabrania 6-7-osobowej załogi. Pojazd ten doskonale sprawdzi się więc na terenach wiejskich i leśnych. W roku bieżącym postanowiliśmy zaś uzupełnić naszą ofertę w tym zakresie, proponując lżejsze 2-osiowe podwozie typu Kamaz B1228 4x4 – 43502 4x4. Tym samym jesteśmy w stanie przedstawić strażakom komplementarne propozycje. Dodatkowo za wyborem naszych aut przemawia fakt, iż w całości są one zabudowywane u nas w kraju. Nie może być jednak inaczej, skoro w ostatnich dwóch dekadach Polska stała się jednym z europejskich potentatów w tej dziedzinie – rodzime podmioty są w stanie dostarczyć szereg specjalizowanych i specjalistycznych nadwozi o przodujących rozwiązaniach technicznych oraz bardzo dobrych walorach użytkowych i przy tym po konkurencyjnej cenie.
Stanowiące bazę dla ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego podwozie Kamaz typu B1228 4x4 – 43502 4x4 cechuje się bardzo wysoką dzielnością terenową. W tej kompletacji zaopatrzono je w załogową kabinę i zabudowę o dużych możliwościach bojowych. W rezultacie z czysto eksploatacyjnego – strażackiego punktu widzenia do podstawowych zalet B1228 (4X4) GBA należą: zdolność do operowania nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych, możliwość przewozu zastępu ratowników, względnie duże pojemności zbiorników oraz parametry zamontowanego sprzętu. Ważne są jeszcze zredukowane TCO, wysoka jakość wykonania, atrakcyjna – konkurencyjna cena i niezwykle istotne dla strażaków – przygotowanie do użytkowania w najtrudniejszych warunkach klimatycznych oraz ogromna, charakterystyczna dla wielu rosyjskich produktów odporność na złe traktowanie. Jednocześnie typ 43502 4x4, jako podwozie montowane ostatecznie na Litwie i przeznaczone na rynku państw unijnych, otrzymał wiele kluczowych komponentów zdecydowanie podnoszących jego walory eksploatacyjne i pochodzących od znanych zachodnich dostawców. Wśród tych komponentów warto wymienić m.in. silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ kierowniczy. Ogólnie pojazd, konstrukcja oraz wyposażenie zabudowy spełniają „Wymagania szczegółowe dla średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego KG PSP” – CNBOP – czerwiec 2002 roku.
Warto nadmienić, iż na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie szosowo-terenowe o rozmiarze 425/85R21 z centralnym pompowaniem. Do regulowania wartości ciśnienia w oponach służy system centralnego pompowania kół sterowany z kabiny kierowcy. Jest to bardzo ważne w samochodach, które będą gasić pożary np. w lesie, gdzie na terenach piaszczystych czy podmokłych można – poprzez opuszczenie powietrza – poszerzyć o kilkadziesiąt centymetrów szerokość opony. Takie rozwiązanie sprawia, że pojazd ma większą powierzchnię styku z podłożem i może pokonać niejedną wydmę.
Taka kompletacja układu napędowego w połączeniu z podwoziem o odpowiedniej budowie zapewniają właśnie ponadprzeciętne zdolności terenowe. W podwoziu tym występują rama o tradycyjnym układzie drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami, oraz w pełni mechaniczne zawieszenie.
Samochód ratowniczo-gaśniczy B1228 (4X4) GBA 2500 na podwoziu Kamaz 43502 4x4 o rozstawie osi 4180 mm wyróżnia się masą własną 8700 kg, dopuszczalną ładownością 5300 kg i dopuszczalną masą całkowitą 14000 kg. Jego kąty wynoszą – natarcia 31°, zejścia 25°, a wymiary (długość x wysokość x szerokość) 7850 x 3400 (3250 z działkiem składanym) x 2550 mm.
Wojciech Traczuk komentuje: - W pierwszym rzędzie samochód ten powinien zainteresować jednostki ochotnicze, operujące głównie na terenach wiejskich, leśnych, gdzie dojazd może być utrudniony. Tu ciężarówka ta wykaże pełnię swoich walorów, tzn. połączenie doskonałej mobilności i niskich nacisków jednostkowych z relatywnie dużymi zdolnościami bojowymi oraz możliwością zabrania 6-7-osobowej załog.
T&M nr 9/2015
Add comment