Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Nowość F-Line

Ford Trucks oficjalnie pokazał w Polsce najnowszą serię F-Line, w Łodzi, w obiekcie EC1.

Są to podwozia drogowe, podwozia budowlane i ciągniki siodłowe, już w sprzedaży w naszym kraju. O randze polskiej premiery świadczy lista uczestników reprezentujących markę: Sławomir Rybarczyk (prezes Q-Service Truck, importera Forda), Wojciech Kopiel (dyrektor zarządzający), Tomasz Bultrowicz (dyrektor sprzedaży) oraz Armagan Hazar (dyrektor Ford Trucks CEE & MEA), Jarosław Abramczyk (country manager Poland & Baltics) i Yasin Toka (sales regional manager – Poland & Baltics)

Seria F-Line została zainspirowana flagowym modelem F-Max. Łączy wytrzymałość budowlanych Fordów z wygodną kabiną. Jest przeznaczona do dystrybucji i transportu krajowego, także na budowy. Jak przedstawiono na slajdach podczas premiery, F-Line jako ciągnik może mieć układ 4x2 albo 6x2, z silnikiem Ecotorq 13 l (dokładnie 12,7 l) o mocy 450 KM albo 480 KM. Regulowana wysokość siodła wynosi 980-1.450 mm. Zwraca uwagę szeroka gama dostępnych układów czyniących jazdę bardziej bezpieczną, takich jak tempomat adaptacyjny z funkcją stop & go (opcja), system informacji o przeszkodzie w ruchu, monitorowanie martwego pola zewnętrznych lusterek, asystent zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych (opcja). Ograniczeniu najbardziej kłopotliwych momentów podczas eksploatacji służy Uptime. To oprogramowanie sprawdzające w czasie rzeczywistym, co dzieje się z pojazdem, w razie spodziewanych problemów sugeruje np. zjechanie do serwisu. Taka wyprzedzająca diagnostyka.

 

Podwozia drogowe

Podwozia, zwłaszcza 6x2, znajdą zastosowanie w branży dystrybucyjnej, komunalnej, pożarniczej, kontenerowej, chłodniczej, paliwowej. Silnik 9-litrowy oddaje 330 KM, 13-litrowy 420 KM. Skrętna tylna oś poprawia wrażenia z jazdy, zapewnia optymalną zwrotność nawet na najwęższych ulicach. Pneumatyczne tylne zawieszenie pozytywnie wpływa na komfort i umożliwia bezpieczniejszy transport delikatnych ładunków. Gama składa się z ośmiu wariantów: 4x2 (1833, 1842), 6x2 (2533, 2633, 2642FT), 8x2 (3233S, 3242S) i 6x4 (3542).

 

Podwozia budowlane

Fordy F-Line nadają się doskonale pod takie zabudowy jak wywrotka, betonomieszarka, pompa do betonu. Rozstaw osi wynosi od 3.300 mm do 5.100 mm, natomiast oferta silników obejmuje trzy turbodiesle: 9 l 330 KM, 13 l 420 KM, 13 l 450 KM. Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy EHPAS (Electro Hydraulic Power Assist Steering) zapewnia wygodniejsze kierowanie przy mniejszym wysiłku. Gama tych podwozi jest najszersza, tuzin: 4x2 (1833D), 6x2 (2533D), 6x4 (3542D, 3542M, 3542P), 8x4 (4142M, 4142D, 4442D, 4142XD, 4445XD, 4142P, 4442P). Tak więc większość, siedem pozycji, stanowią konstrukcje 8x4.

Jest jeszcze linia Light, o mniejszej masie własnej, zaprojektowana specjalnie na rynek europejski i tylko tutaj sprzedawana. W wyniku walki z kilogramami pojawiły się m.in. alufelgi i aluminiowe zbiorniki paliwa. W grę wchodzą cztery auta, mianowicie 6x4 (3542D L, 3542M L) oraz 8x4 (4145D L, 4142M L). Podwozia z literą D przeznaczono pod lekką wywrotkę, z literą M pod lekką betonomieszarkę.

 

Tylko 400

Do 400 sztuk została ograniczona limitowana seria F-Max Select. Symboliczne kluczyki do pierwszego egzemplarza w naszym kraju odebrał Mateusz Turbański z firmy Turbańscy z Głuchowa w woj. wielkopolskim, która użytkuje ponad 60 Fordów. Select prezentuje się ładnie, dzięki kombinacji koloru czarnego i jasnobrązowego. Stylowy brąz znajduje się także na obudowach zewnętrznych lusterek, na grafikach z boku pojazdu, na detalach w kabinie.

 

Z elektrykami spokojnie

EC1 to obiekt znany fanom elektrycznych napędów z kongresów nowej mobilności. Jeden z dziennikarzy spytał o elektryki, bo Ford nie ma ich jeszcze w ofercie. Armagan Hazar odpowiedział bardzo trafnie, że popyt na BEV (Battery Electric Vehicles) jest mały. Takie samochody znajdują się w początkowym stadium produktu, nie spełniają wymagań dotyczących np. zasięgu. Tym niemniej Ford pracuje nad alternatywnymi paliwami. Elektryk przechodzi testy i prawdopodobnie wersja produkcyjna pojawi się w przyszłym roku. Zostanie pokazany na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze, tam gdzie pierwszy fordowski BEV przed dwoma laty. Ford rozwija również technikę spalania wodoru w silnikach, a z partnerami pracuje nad ogniwami wodorowymi, czyli produkcją energii elektrycznej na pokładzie samochodu.

 

T&M nr 6/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE