Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Znacznie ponad 6

Ile będzie kosztował w detalu olej napędowy podczas wakacji, a ile we wrześniu? Okazuje się, że przewidywanie takich liczb w naszym kraju nadal nie jest łatwe.

Ceny paliw jesienią ub.r. wykorzystano w kampanii wyborczej do polskiego parlamentu. Stacje Orlenu, którego prezesem był Daniel Obajtek, kusiły niskim kwotami aż dochodziło do awarii dystrybutorów, takie przynajmniej widzieliśmy wywieszki. Z kolei Donald Tusk, lider ówczesnej opozycji, pochopnie zapowiedział benzynę po 5,19 zł/l, gdyby był premierem. Zapewne olej napędowy też miałby tyle mniej więcej kosztować. Jednak rynek nie przejął się tym wszystkim, ON nie zbliżył się nawet w okolice 5 zł. W momencie pisania artykułu, w 24. tygodniu roku kończącym połowę czerwca, za litr ON płaciliśmy średnio 6,45 zł (za e-petrol.pl). Jak słusznie zauważa Urszula Cieślak, dyrektor działu prognoz i analiz firmy Reflex, polityka cenowa krajowych koncernów pozostaje stabilna. Przy obecnych poziomach cen ropy naftowej i kursie dolara powyżej 4 zł nie daje to szans na spadek cen do poziomu 5,19 zł.

 

Około 6,50 zł

Zbigniew Łapiński, dyrektor ds. zaopatrzenia logistyki i klientów kluczowych, członek zarządu Anwim SA (sieć Moya): – W ostatnich latach ceny paliw podlegają bardzo dynamicznym zmianom. W okresie kilku tygodni czy miesięcy, ceny detaliczne mogą zmienić się o kilka-kilkanaście procent. Tak było w tym roku.

Od stycznia do kwietnia obserwowaliśmy około 10-procentowy wzrost diesla do 7 zł/l. Przez kolejne dwa miesiące notowania zbliżyły się do 6,5 zł. W związku z tym, przewidując ceny na najbliższe dwa-trzy miesiące, można jedynie stwierdzić, że prawdopodobnie utrzymają się one na obecnym poziomie z tolerancją +/- 10 proc.

Można też podejść do tematu jak zespół prasowy Orlenu, że prognozowanie cen paliw w dłuższym horyzoncie czasowym jest niezwykle trudne. Bardziej precyzyjna jest Urszula Cieślak. Niestety, wakacje rozpoczynają się w momencie wyraźnego wzrostu cen oleju napędowego i benzyn na rynku hurtowym, po tym jak na stacjach ceny spadały przez ostatnie kilka tygodnie. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku ropy i wahania kursu dolara do złotego, spadki na stacjach raczej nie będą kontynuowane, a przy prognozowanym dalszym wzroście cen w hurcie także na stacje powrócą podwyżki. Średniomiesięczna cena diesla w wakacje 2023 r. wynosiła 6,34 zł/l, a po wakacjach w okresie do wyborów parlamentarnych 6,18 zł/l. Dzisiaj zejście do poziomów cen z ubiegłego roku wydaje się mało prawdopodobne. Należy spodziewać się, że ceny pozostaną powyżej 6,45 zł/l.

Ceny sierpniowej serii kontraktów na ropę Brent, czyli wydobywaną z Morza Północnego to nadal 82-83 USD/bbl (dolarów za baryłkę). Jednocześnie Amerykańska EIA (Energy Information Administration) spodziewa się średniej ceny ropy Brent w tym roku na poziomie 84 USD/bbl, a w przyszłym 85 USD/bbl. W pierwszych pięciu miesiącach br. przeciętnie Brent kosztowała na poziomie 83,90 USD/bbl.

Zapasy diesla i oleju opałowego na rynku ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) spadły w pierwszej połowie czerwca 2,3 proc. do 2,205 mln ton i jest to poziom 2 proc. niższy niż przed rokiem. W czerwcu oczekiwany jest spadek importu diesla i oleju opałowego do Europy o blisko 10 proc. miesiąc do miesiąca. Największymi dostawcami diesla i oleju opałowego do Europy pozostają Arabia Saudyjska (27 proc. udziału w imporcie do Europy), USA (21 proc.), Kuwejt (20 proc.), Indie (14 proc.).

– Dopóki ceny ropy Brent będą na poziomie 80-84 dolarów, nie ma szansy na obniżki cen na stacjach – uważa pani Urszula. – Taka sytuacja utrzyma się prawdopodobnie przez całe wakacje, ale wszystko będzie zależało od sytuacji geopolitycznej na rynkach międzynarodowych i od poziomu globalnego popytu i podaży na ropę i paliwa gotowe.

 

Podatki są duże

Jak zaznacza Zbigniew Łapiński z Anwimu, ceny detaliczne paliw, w tym oleju napędowego, są determinowane przede wszystkim cenami ropy naftowej i paliw gotowych na rynkach międzynarodowych, kursami walut oraz wielkością podatków (akcyza, opłata paliwowa, opłata emisyjna, VAT). O ile podatki w trakcie roku nie ulegają zmianom, o tyle ceny ropy oraz paliw, a także kurs złotego wobec dolara i euro są ciągle dynamiczne. Aktualnie w cenie detalicznej mamy ok. 50 proc. wartości samego paliwa oraz kosztów jego sprzedaży i ok. 50 proc. różnych podatków. Z tego względu to ceny ropy oraz kursy walut są najistotniejszymi czynnikami wpływającymi na poziom oraz zmiany cen detalicznych paliw.

 

T&M nr 6/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE