SCR do regeneracji?
Awaria skomplikowanego systemu oczyszczania spalin SCR w ciężarówce lub maszynie drogowej może narazić jej właściciela na wysokie koszty oraz wyłączenie z pracy. Czy istnieją uczciwe i tanie metody naprawy skomplikowanych układów SCR? Jak dbać o taki system, by nie uległ awarii?
Technologia oczyszczania spalin SCR z AdBlue w ciężarówkach, maszynach budowlanych i autobusach oraz innych pojazdach z normą Euro 5 i Euro 6 jest obecnie najczęściej stosowaną przez producentów technologią w celu spełnienia najwyższej jakości czystości spali - wymagań redukcji cząstek stałych i NOx. SCR to skrót z angielskiej nazwy technologii Selektywnej Redukcji Katalitycznej.
Zaletą takiego systemu jest wysoki poziom skuteczności w oczyszczaniu spalin z niebezpiecznych związków chemicznych, które są szkodliwe dla człowiekaTechnologia ta wymaga użycia specjalnego płynu - czynnika nazywanego AUS 32 znanego również jako AdBlue. Powoduje on redukcję tlenków azotu (NOx). Według producentów system SCR z filtrem cząstek stałych jest najbardziej oszczędnym sposobem na sprostanie ograniczeniom związanym z emisją tlenków azotu cząstek stałych. Niestety eksploatacja katalizatorów SCR bywa niekiedy problematyczna. Bywa, że system połączony z FAP/DPF zapycha się i trzeba go poddać regeneracji.
Pierwsze objawy..
Pierwszymi objawami uszkodzenia systemu SCR mogą być: coraz częstsze włączanie się regeneracji systemu DPF, zwiększone zużycie oleju napędowego oraz czynnika katalitycznego - AdBlue. Objawem charakterystycznym może być także nieproporcjonalne, zmniejszone lub brak zużycia AdBlue. Pojawić się także mogą pojawić komunikaty na desce roździelczej o nieprawidłowym działaniu systemu oczyszczania spalin. Pojazd może wchodzić w tzw. tryb awaryjny. Wówczas niezwykle ważne jest, by nie bagatelizować tych objawów, tylko jak najszybciej zwrócić się o pomoc do specjalistów. Inaczej układ może ulec znacznie gorszemu uszkodzeniu i wymagać wymiany, co wiąże się z bardzo wysokimi kosztami, sięgającymi nawet kilkunastu tysięcy złotych,.
Regenerują jako jedyni w Polsce - tanio i skutecznie
Firma Euro-Vat Consulting dr Bert van der Linden i Andrzej Matuszewski Sp. z o.o. opracowała metody regeneracji układów oczyszczania spalin takich jak filtry cząstek stałych FAP i DPF oraz systemy SCR. Chociaż metody regeneracji są objęte tajemnicą, wiadomo, że są niezwykle skuteczne a także stosunkowo niedrogie. Przede wszystkim jest to rozwiązanie zgodne z prawem, co jak pokazują ostatnie doniesienia medialne o aferach w Volkswagen, powinno być dla każdego przestrogą, że wymiary sprawiedliwości nie zawsze są rychliwie, ale sprawiedliwe. Wniosek z afery Volkswagena jest taki, że nie warto manipulować przy systemach oczyszczania spalin.
Warto także pamiętać, że zbyt późne poddanie regeneracji filtra cząstek stałych i systemu SCR, może grozić jego trwałym uszkodzeniem i doprowadzeniem do kosztownej wymiany. Ceny nowych systemów SCR to nawet kilkanaście tysięcy złotych. Firma Euro-Vat posiada najskuteczniejsze metody regeneracji systemów SCR dzięki współpracy z ich producentami. Od 2009 roku montujemy i serwisujemy systemy oczyszczania spalin takich firm jak Pirelli, PURItech i wielu innych. Zajmujemy się także podnoszeniem normy ekologiczności nowych maszyn użytkowych STAGE III do poziomu STAGE IV, które są wykorzystywane szeroko w budownictwie i rolnictwie.
Jak dbać o system SCR
Przede wszystkim bardzo ważne jest stosowanie oryginalnego Ad Blue. Bardzo ważne jest także, by stosować dobrej jakości sprawdzone paliwo. W samochodach z SCR powinno także ograniczyć sie do minimum postój na biegu jałowym.
Więcej porad dotyczących naprawy i regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów SCR znajdą Państwo także na www.eurovat.info.pl
T&M nr 9/2015
Add comment