Coś więcej
Jaki jest olej napędowy na stacji, nie wiadomo, nikt nie może sprawdzić przed kupnem, nie wątpimy, że zawsze dobry.
Sieci stacji paliw mogą konkurować cenami ON oraz dodatkowymi propozycjami, wykraczającymi poza tankowanie. Słusznie podkreśla Michał Wadowski, fleet card manager Amic Polska, że w dzisiejszych czasach kierowcy na stacjach szukają „czegoś więcej” poza samym tankowaniem. Bardzo ważne, aby inwestować w ofertę pozapaliwową, ponieważ często właśnie na tym polu rozgrywa się walka o klienta. Dlatego Amic m.in. stworzył dla kierowców pojazdów wielkogabarytowych promocję, w której tankując jednorazowo minimum 200 litrów ON lub ON Pro z kartą Amic Club można odebrać kupon o wartości 12 zł na zakupy w sklepie Amic Market.
– Duże znaczenie ma też oferta sklepowa, czy gastronomiczna – dodaje Michał Wadowski. – Przekąski dostępne na stacji to już nie tylko hot dogi czy zapiekanki. My, jako sieć Amic Energy, w tej dziedzinie idziemy krok dalej. Jesteśmy czołowym franczyzobiorcą marki Subway w Europie. Oferta Subway na naszych stacjach cieszy się ogromną popularnością. Idąc zatem za ciosem, w zeszłym roku, jako pierwsi i jedyni w Polsce zaczęliśmy rozwijać koncept sieci restauracji serwujących amerykańską pizzę marki Sbarro. Biorąc pod uwagę fakt, że klienci to również zawodowi kierowcy, dbamy o to, żeby na naszych stacjach, które są do tego przystosowane, taki kierowca mógł odpocząć od pracy, miał do dyspozycji odpowiedni węzeł sanitarny, w tym komfortowe prysznice.
Na znaczenie gastronomii zwraca uwagę również sieć stacji paliw Moya. Stacje Moya oferują usługi dostosowane do potrzeb długodystansowych podróży. Oprócz wygodnego i sprawnego zaopatrzenia w paliwo, dzięki szybkiemu wlewowi diesla, truckerzy często korzystają z możliwości zjedzenia ciepłego posiłku, relaksu w strefach wypoczynkowych wyposażonych w wygodne siedzenia i dostęp do wi-fi. Część stacji ma prysznice. Sklepy convenience zapewniają szeroki wybór artykułów spożywczych i codziennego użytku, które pozwalają zarówno na zaspokojenie natychmiastowych potrzeb zakupowych, jak i umożliwiają nabycie specjalistycznych produktów motoryzacyjnych.
Biuro prasowe Orlenu wylicza, czym można posilić się w punktach największej sieci w Polsce: sezonowe zestawy śniadaniowe (na zimno oraz gorąco), zupy, zestawy obiadowe przygotowywane na miejscu, makarony, naleśniki, gofry, burgery, kanapki, produkty z pieca m.in. pizza czy zapiekanki i polędwiczki, hot dogi w wariancie klasycznym i wegetariańskim, kawa i świeżo wyciskane soki.
To także przyciąga
Z racji odmiennego, samoobsługowego charakteru stacji AS 24 inne są propozycje pozapaliwowe. Filip Mikosz, manager ds. rozwoju biznesu oraz sprzedaży - region centralny AS 24: – Kierowcy mogą korzystać z naszych urządzeń do poboru opłat zgodnych ze standardem EETS. Oferujemy również możliwość sczytywania karty kierowcy z tachografu w specjalnych urządzeniach Tak&drive znajdujących się na naszych stacjach. Ponadto, do dyspozycji jest również możliwość korzystania z myjni, rezerwacji parkingów oraz dedykowanego assistance.
Shell z kolei podkreśla znaczenie kart paliwowych, urządzeń pokładowych do poboru opłat drogowych, tudzież zaawansowanych narzędzi informatycznych.
– Przyszłość zarządzania flotą to automatyzacja i integracja danych i mamy odpowiedź na ten trend w postaci Shell API. Narzędzie umożliwia bieżącą integrację usług Shell Card z systemami klienta, tworząc spójny, indywidualnie dopasowany i zintegrowany system, bez konieczności manualnego wprowadzania danych – opisuje Michał Niemiec, CRT sales manager w Shell Polska.
Skąd wiedzą
Zapytaliśmy również, w jaki sposób managerowie sieci stacji poznają oczekiwania kierowców i przewoźników? Skąd czerpią takie informacje? Moya regularnie przeprowadza badania rynku i ankiety satysfakcji klientów, które pomagają zrozumieć potrzeby i preferencje. Dodatkowo, analiza danych zebranych przez programy lojalnościowe przynosi informacje, które produkty i usługi najlepiej sprzedają się w różnych regionach, czy nawet na poszczególnych stacjach, co pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie oferty do zmieniających się trendów i oczekiwań klientów. Równie ważne są bezpośrednie rozmowy i interakcje na stacjach, które dają bezcenną, bezpośrednią informację zwrotną od użytkowników na co dzień korzystających z usług.
– Głównym źródłem informacji dotyczących oczekiwań czy opinii klientów, są rozmowy pracowników naszej sieci z klientami – uważa Michał Wadowski (Amic Polska). – Ponadto dział flotowy, a szczególnie handlowcy, mają świetne relacje z naszymi klientami, co owocuje szybkim i bezpośrednim przepływem informacji. Innym, bardzo istotnym źródłem są wiadomości otrzymywane drogą elektroniczną: wiadomości e-mail, formularze kontaktowe, znajdujące się na naszej stronie internetowej czy komentarze na naszych profilach w social mediach.
Stacje paliw w Polsce |
|
Nazwa sieci |
Liczba |
Orlen |
1.929 |
BP |
575 |
Shell |
460 |
Moya |
450 |
Circle K |
409 |
MOL |
397 |
Avia |
130 |
Amic |
118 |
AS 24 |
33 |
Total |
19 |
IDS |
16 |
Stacje w sieciach prywatnych |
887 |
Stacje przymarketowe |
197 |
Stacje niezależne |
2.295 |
Ogółem |
7.915 |
Dane na koniec 2023 r., wg najnowszego, rocznego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN)
T&M nr 4/2024
Tekst: Leon Bilski
Add comment