Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Ekologia na poważnie

Zadanie wygląda na niesamowicie ambitne – do 2040 roku Iveco chce osiągnąć neutralność klimatyczną, 10 lat wcześniej niż calutka Unia Europejska.

Będziemy wiernie kibicowali. Szereg proekologicznych działań Iveco trwa już teraz.

Doroczna konferencja prasowa miała miejsce na ostatnich kondygnacjach pewnego warszawskiego wieżowca, a że pogoda okazała się nad wyraz łaskawa, widok z 42. piętra rozciągał się wspaniały. Dotarłem tam ekologicznie, metrem, zostawiwszy testowy samochód na paliwo kopalne (tfu!) w pobliżu stacji Wawrzyszew. W dzień konferencji, 14 lutego akurat zbiegły się trzy daty, jedna ważniejsza od drugiej, mianowicie środa popielcowa, święto zakochanych i urodziny Aleksandry „Alex” Zielińskiej, marketing manager Iveco Poland & Ukraine. Poza nią występowali inni, wysocy rangą przedstawiciele Iveco Poland & Ukraine: Daniel Wolszczak, business director, Rafał Krawczyk, sales manager parts & services, Jacek Nowakowski ze zdecydowanie najdłuższą nazwą stanowiska – alternative propulsion business development manager. Czyli w języku potocznym, szef Iveco, szef serwisu i fachowiec od alternatywnych napędów. Muzyczne tło zapewniła Metallica, wszak Iveco współpracuje z tym zespołem przy europejskiej trasie koncertowej w maju, czerwcu i lipcu.

 

ivecojacek1Już za 16 lat

Czasu zostało niewiele, pędzi coraz szybciej. Osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto w ekspresowym tempie, bo do 2040 r., wymaga wielu starań i trzeba przyznać, że są one podejmowane. Na przykład, w zeszłym roku, w ramach programu H2 Accelerate Iveco pozyskało finansowanie na 150 wodorowych ciężarówek i osiem stacji tankowania najlżejszego gazu we Wszechświecie. Samochody będą użytkowane we Francji, Belgii, Holandii, Luksemburgu, do dystrybucji gazów technicznych. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) wspomoże Grupę Iveco kwotą do 500 mln euro na dekarbonizację sektora transportu. Bank jak to bank, udziela kredytu, w tym przypadku na osiem lat. Warto przypomnieć polską premierę elektrycznego Iveco w najcięższej kategorii ponad 16 ton DMC podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Iveco nastawia się na biometan, bio-CNG i bio-LNG, wiąże z tymi paliwami duże nadzieje, tym bardziej że ma przystosowane do nich silniki.

Poza tym Iveco – jak na nowoczesny, zachodni koncern przystało – stawia na różnorodność i inkluzywność. „Wychodzimy poza to, co oczywiste, aby tworzyć bardziej zrównoważone społeczeństwo”. I tak na Ukrainie 47 proc. pracowników i współpracowników Iveco stanowią kobiety. W naszym kraju ten stosunek wypada gorzej, choć nie ma powodu do wstydu, 34 proc. Pozostaje zatem poczekać, kiedy panie będą stanowiły 50 proc. załóg fabryk Iveco.

 

Trzeci gracz

Zresztą, zjedźmy na ziemię, czyli do Polski. Daniel Wolszczak od razu podkreślił, iż jego marka jest trzecim graczem na rynku nowych pojazdów użytkowych. Jak się wszystko policzy, tak wychodzi. Liczba pierwszych rejestracji Iveco o DMC co najmniej 3,49 t nieznacznie spadła, z 9.462 w 2022 r. do 9.110 w ubiegłym. Rynek w tym czasie nieco drgnął, z 70.390 do 70.984.

W przedziale 3,49-7,2 t DMC Iveco było drugie, znów przy takich samych tendencjach – spadku w Iveco (8.431 do 7.588) i niewielkiego wzrostu rynku (37.109 i 37.903). Ale gdyby była lepsza dostępność aut, można byłoby upłynnić ponad 1.000 egzemplarzy więcej. W podwoziach 3,49-7,2 tony Iveco prowadzi z wynikiem 5.090, zajmując ponad trzecią część rynku. Procentowy spadek jego sprzedaży okazał się mniejszy niż spadek rynku. Segment 7,2-16 t to procentowo duży skok, 45,6, ale ilości niewielkie, bo było 136 przed dwoma laty, zaś przed rokiem 198.

Nie patrzmy wyłącznie przez pryzmat najcięższego taboru ponad 16 t. Taboru, w którym ogólnie Iveco nie bryluje, ale jeśli chodzi o napędy gazowe, to po prostu rządzi. Po kolei, pierwsze, polskie rejestracje najcięższych Iveco zwiększyły się prawie o połowę, dokładnie o 48,5 proc., z 906 do 1.345. Jeśli idzie o napęd gazem LNG, rejestracje podskoczyły ze 140 do 180. Przypomnijmy, że Daniel Wolszczak, kilka miesięcy temu, w rozmowie na naszych łamach przewidywał sprzedaż ok. 170 egzemplarzy. Udało się więcej, a udział Iveco w „gazowcach” to wręcz nieprawdopodobne pięć szóstych, 83,3 proc., gdy wszystkie marki zarejestrowały łącznie 216. Warto też pochwalić wzrost w najcięższych podwoziach, o 78,7 proc., ze 150 na 268, choć udział w tej części rynku to skromne 4,4 proc.

 

Nowe horyzonty

Wydarzeniem pod koniec ub.r. była prezentacja nowej gamy modelowej, w Barcelonie. 2024 rok będzie przebiegał pod hasłem promocji tejże gamy z pełną ofertą napędów. Poza tym są trzy główne zadania: sprzedaż podwozi gamy ciężkiej, digitalizacja, customer service excellence, czyli doskonałość obsługi klienta. Jak podał Rafał Krawczyk, 14 prywatnych dealerów prowadzi łącznie 37 punktów sprzedaży Daily. W 28 z nich można również nabyć Iveco gamy średniej. Z kolei sprzedaż najcięższego segmentu przebiega w 16 lokalizacjach (z tych 37), bezpośrednio zajmują się nią handlowcy z krajowej centrali. Punktów serwisowych jest 44, z czego 8 obsługuje tylko Daily, pozostałych 36 wszystkie modele. To nie koniec, bo 22 punkty przy głównych trasach mają charakter Truck Station, gdzie można szybko obsłużyć i naprawić duże auto. W zeszłym roku przybyły trzy serwisy, w Legnicy na Dolnym Śląsku, Swadzimiu koło Poznania i Gręzowie koło Siedlec na Mazowszu. Na pierwszy kwartał br. jest planowane otwarcie ASO w Karpinie, w woj. mazowieckim. Dodajmy, iż sieć przygotowana do obsługi eDaily liczy 14 obiektów.

Kontrakty serwisowe Iveco wybiera 50 proc. kupujących gamę ciężką i 60 proc. gamę lekką. Kontrakty mają budowę modułową, nowość to poziom L-Life Plus, natomiast w rozszerzonych gwarancjach Xtended Life Plus, w obu przypadkach dołożono „układ napędowy plus”.

 

Z zabudową chłodniczą

Zaczęliśmy od ekologii i na niej musimy skończyć. Pod wieżowcem stało eDaily z zabudową chłodniczą przygotowaną przez Romcar i elektrycznym agregatem Thermo King E-600e Max Spectrum. Propozycja do misji miejskich i regionalnych, do transportu w temperaturze kontrolowanej, o pokaźnej ładowności 2.970 kg. Pojemność baterii, trzech segmentów, wynosi 111 kWh brutto, co daje ok. 105 kWh netto.

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE