Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Debiut w Rajdzie Dakar

Zaprojektowane z myślą o ekstremalnych warunkach terenowych opony Prometeon S02 Pista zadebiutowały na piaskach Arabii Saudyjskiej w najcięższym rajdzie świata.

Zostały zamontowane w ciężarówkach zespołów Italtrans i Tibau.

Prometeon Tyre Group wprowadził na rynek pierwsze opony Serie 02 pod marką Prometeon. Nowy produkt S02 Pista to pierwsza w historii Grupy opona sygnowaną marką Prometeon. To był debiut pełen adrenaliny. Na S02 Pista ścigały się cztery ciężarówki zespołów Italtrans oraz Tibau biorące udział w Rajdzie Dakar, w Arabii Saudyjskiej, 5-19 stycznia. Zarazem był to pierwszy, oficjalny udział Prometeona w tych zawodach.

Roberto Righi, CEO Prometeon Tyre Group kilka tygodni przez rajdem powiedział wprost: „To ważny krok w naszej historii. Wprowadzenie produktu na rynek podczas uważanego za najtrudniejszy wyścig samochodów ciężarowych na świecie to wyzwanie, ale czujemy się na siłach je podjąć. Opony, które zostaną wykorzystane w Rajdzie Dakar, będą pierwszymi oponami sygnowanymi marką Prometeon, co napawa nas dumą i stanowi ważny krok w naszej historii. Wybraliśmy dwa bardzo doświadczone zespoły, z którymi nawiązaliśmy owocną współpracę”.

 

Prometeon S02 Pista

S02 Pista jest częścią nowej serii Serie 02, z którą dzieli ten sam pakiet technologiczny. Opona została zaprojektowana tak, aby zapewniać doskonałą integralność strukturalną w najbardziej ekstremalnych zastosowaniach terenowych. W porównaniu do produktu, który zastępuje (PS22), podwyższono indeks prędkości z 90 km/h do 110 km/h, przy zachowaniu tej samej nośności. Produkt charakteryzuje się całkowicie przeprojektowaną rzeźbą bieżnika, co zwiększa jego trwałość i wytrzymałość konstrukcyjną przy 90-100 km/h, kiedy to musi wytrzymywać większe obciążenia przy wyższych prędkościach. Jednakże zwiększona wytrzymałość nie wpływa na przyczepność opony ani zdolność usuwania błota podczas użytkowania w najbardziej ekstremalnych warunkach. Konstrukcja bieżnika w kształcie litery S gwarantuje progresywny kontakt z terenem, poprawiając komfort i redukując hałas podczas jazdy po asfalcie.

Nowa opona S02 Pista może również pracować przy niskim ciśnieniu i może być wyposażona w systemy run flat i bead lock, na każdym typie terenu, w tym na asfalcie, piasku, żwirze, trawie oraz na terenach podmokłych lub nierównych. Dostępna w rozmiarze 14.00 R20, może udźwignąć 10 ton w przypadku pojedynczego montażu i 18 ton w podwójnej konfiguracji. Indeks nośności to 164/160, a indeks prędkości K.

 

Rajdowi partnerzy

Italtrans Racing Team Rally Division wziął udział w Rajdzie Dakar 2024 w składzie dwóch zespołów i dwóch prototypowych pojazdów terenowych Iveco Powerstar klasy T5.1. Ciężarówka Italtrans była prowadzona przez Claudio Bellinę, uczestniczącego w Dakarze po raz szesnasty (jego najlepsze wyniki to trzecie miejsce w 2005 r. jako pilot Giacomo Vismara oraz dziesiąte jako kierowca w 2010 r.). Ciężarówką Petra kierował Gianandrea Pellegrini, dakarowy debiutant. Zespół narodził się z pasji do sportów motorowych Laury Bertulessi oraz braci Germano i Claudio Bellina, którzy w 1985 roku założyli Italtrans Spa, firmę z siedzibą niedaleko Bergamo we Włoszech, która obecnie jest jedną z wiodących w branży logistyki (obrót 460 mln euro w 2022 r.). Biznes i pasja to wartości wspólne Italtrans i Prometeon. Dodajmy, że Italtrans Racing Team uczestniczy także w motocyklowych mistrzostwach Moto 2. W 2020 r. z Eneą Bastianinim zdobył mistrzostwo świata Moto 2.

Hiszpański zespół Tibau Team ma wieloletnie doświadczenie w rajdach ciężarówek. Założyciel firmy, Rafa Tibau Maynou, brał udział w Rajdzie Dakar 33 razy! Zespół specjalizuje się w udzielaniu pomocy podczas rajdów. Dwie ciężarówki MAN TGA zostały wyposażone w opony Prometeon S02 Pista, jedna w klasie T5.2 Race Service Assistance Trucks, druga w T6 Support Trucks. Ta druga miała przyczepę i była używana do obsługi wyścigowych ciężarówek. 23-osobowa ekipa skupiła się na wspomaganiu trzech oficjalnych zespołów: Prodrive, X Rally Team, YunXiang China Team. W szczególności MAN TGA T5.2 prowadzony przez Didiera Monseu wspierał oficjalne prototypy BRX Hunter dziewięciokrotnego rajdowego mistrza świata Sébastiena Loeba oraz dwukrotnego mistrza świata w rally raid i pięciokrotnego zwycięzcy Dakaru, Nassera Al-Attiyah.

 

Rajd Dakar

Dakar to najsłynniejszy rajd wszechczasów. Do dziś jest czasem nazywany „Rajdem Paryż-Dakar”, gdyż do 2007 r. meta znajdowała się w stolicy Senegalu, w Afryce. Został wymyślony przez Francuza Thierry'ego Sabine'a, który zginął w wypadku helikoptera podczas edycji w 1986 r. Pierwszy Rajd Paryż-Dakar odbył się w 1979 i od samego początku był otwarty dla samochodów osobowych, motocykli, ciężarówek. 46. edycja odbyła się w Arabii Saudyjskiej 5-19 stycznia, składała się z 13 etapów, w tym tradycyjnego prologu. Tegoroczna nowość to superstage marathon, 48-godzinny etap (584 km), podczas którego pomoc nie mogła być udzielana, a ewentualne problemy zespoły musiały rozwiązywać samodzielnie.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE