Podłoga w ruchu
System ruchomych podłóg to rozwiązanie do załadunku i rozładunku, które ułatwia transport poziomy różnego rodzaju surowców czy produktów.
Najczęściej stosuje się go w naczepach, do „obsługi” towarów masowych, które standardowo ładowane są od góry. Dzięki systemowi ruchomej podłogi, rozładunek takich towarów odbywa się w bezpieczny, poziomy sposób z tyłu pojazdu.
W naczepach z ruchomą podłogą oferowanych na rynku stosowany jest zazwyczaj system typu Cargo Floor. Powstał w oparciu o zasadę tarcia między podłogą a ładunkiem. Podłoga transportowa, na której znajduje się produkt, składa się z równoległych, niezależnych względem siebie profili podzielonych na trzy grupy. Podłoga przesuwa się jako całość w jednym kierunku, ładunek się przesuwa. Pod podłogą transportową znajduje się jednostka napędowa wprawiająca w ruch jej profile. System jest wielofunkcyjny. Umożliwia również załadunek i rozładunek pakowanych towarów, takich jak palety, rolki papieru, worki big bag itp. Wśród kluczowych walorów, dostawca rozwiązania wymienia: wysoki poziom bezpieczeństwa, wytrzymałość, uzyskiwanie maksymalnych objętości załadunkowych, lekkość, niskie koszty użytkowania (nie wymagają skomplikowanej konserwacji), wydajność, opłacalność. Efektem jest krótki czas zwrotu z inwestycji.
Benalu-Legras
Z roku na rok rośnie zainteresowanie naczepami z ruchomą podłogą szczególnie ze względu na optymalizację kosztów związanych z transportem, zwłaszcza dotyczących załadunku i rozładunku. Ich konstrukcja pozwala na przewóz materiałów sypkich, półpłynnych, ładunków na paletach, czy też w big bagach. Coraz częściej znajdują także zastosowanie w przewozie różnego rodzaju biomasy oraz odpadów przemysłowych, biologicznych i komunalnych.
Naczepy z ruchomą podłogą (moving floor) zyskują na popularności szczególnie w krajach z wysoko rozwiniętą polityką zarządzania odpadami. Jednym z czołowych producentów tego typu specjalistycznych naczep jest Legras Industries, spółka należąca do Grupy Benalu-Legras.
Odpowiedź dlaczego ten rodzaj transportu wykazuje stałą dynamikę wzrostu, jest w zasadzie prosta. Naczepy z ruchomą podłogą wyróżniają się wśród pojazdów przeznaczonych do przewozu ładunków sypkich największą pojemnością. Flagowy model Legras to naczepa FMA o poj. 91,2 m sześc. Producent ma również w swojej ofercie naczepy o poj. nawet ponad 100 m sześc. Istotnym powodem jest wszechstronność. Zastosowane w naczepie FMA rozwiązania, takie jak boczne drzwi do rozładunku, drzwi typu butterfly, zamykany dach, wzmocnienie ścian bocznych dodatkowym arkuszem blachy, szeroki wachlarz paneli podłogowych o różnych stopniach szczelności ze zbiornikami na odcieki oraz rozwiązania zabezpieczające pojazd przed uszkodzeniem, pozwalają przewozić różne rodzaje ładunków, takich jak: odpady suche i mokre, drewno, zrębki, trociny, wióry, papier, materiały w belach czy też ładunki agresywne lub ponadgabarytowe. Wśród pojazdów Legras znajdują się również przyczepy (FMA Agricole) z systemem szybkiego rozładunku do użytku w sektorze agro. Liczy się również szybkość rozładunku: dzięki technologii Cargo Floor oraz stosowanych w naczepach FMA, opatentowanych listwach podłogowych znacząco zmniejsza się czas przestoju pojazdu, co pozytywnie wpływa nie tylko na logistykę, ale również czas pracy i zaangażowania w przewóz. Ważne są także niskie koszty obsługi: mimo swojej zaawansowanej technologii, naczepy z ruchomą podłogą są stosunkowo łatwe w obsłudze, wygodne, intuicyjne, a koszt konserwacji obniżony jest do minimum.
– W obecnych czasach liczy się specjalizacja. Legras produkuje naczepy z ruchomą podłogą od 1985 roku, stale rozwijając produkt i projektując rozwiązania oczekiwane przez poszczególne branże. Jednocześnie w gamie pojazdów Legras znajdziemy takie, które są przeznaczone do transportu np. obornika do hodowli grzybów. Mamy naczepy zaprojektowane specjalnie do bezpośredniego załadunku z użyciem opatentowanego leja zagęszczającego, do załadunku i transportu lekkich odpadów przemysłowych i komunalnych. Dostępne są również pojazdy Heavy Duty (wzmacniane) do transportu wymagających i agresywnych ładunków - mówi Sebastien Notat, dyrektor generalny Legras Industries.
Grupę Benalu-Legras należącą obecnie do holdingu Arcole Industries tworzą: Benalu, Bennes Marrel, Maisonneuve, Legras i MEGA (Nysa, Polska). Portfolio produktowe grupy tworzy szeroką gamę pojazdów stalowych i aluminiowych, w tym uniwersalnych, o dużych objętościach, umożliwiających transport materiałów sypkich (także silosy) oraz naczepy z ruchomą podłogą, czy pojazdy intermodalne.
Fliegl
Naczepa Fliegl SDS 390 X-tra Long z ruchomą podłogą o długości wewnętrznej ładowni wynoszącej 14,9 m oferuje poj. transportową 101 m sześc. W porównaniu z „konwencjonalnymi” naczepami tego typu, o objętości 90 m sześc. oznacza to wzrost o 12 proc. Większy wolumen sprawia, że można wykonać mniejszą liczbę kursów, a naczepa zamortyzuje się szybciej. Przy zaledwie dwóch kursach dziennie z pełnym ładunkiem, przewoźnik korzystający z zestawu z naczepą Fliegl SDS 390 X-tra Long może zaoszczędzić w tygodniu jeden kurs wykonując nadal tę samą pracę. Trzyosiówka na bazie SDS 390 oferuje nie tylko dużo miejsca, ale także dużą ładowność wynoszącą do 27 t. Fliegl SDS 390 X-tra Long waży nominalnie 7,6 t. Ruchomą podłogę wykonano z odpornego na ścieranie stopu aluminium, profile podłogowe mają grubość 8 lub 10 mm. Profile są przykręcane na środku naczepy. Jeśli po kilku latach końcowa część jest bardziej zużyta niż przednia, profile można po prostu obrócić o 180 st. i w ten sposób nadal używać przez kolejne lata. Elementami wyposażenia są m.in: system monitorowania ciśnienia w oponach, pakiet oświetlenia LED, oś odciążająca AAC-Basic (pomoc w manewrowaniu), jak również nogi podporowe o wzmocnionej konstrukcji (do parkowania w stanie załadowanym).
Ścianki przednia i boczne skrzyni aluminiowej wykonane są z profili zamkniętych, które zespawano dookoła z profilem wzmacniającym u góry i ze specjalną ramą u dołu. Jak każda naczepa z ruchomą podłogą firmy Fliegl, SDS 390 X-tra Long ma fabryczną szczelnie spawaną wannę, która zapobiega przedostawaniu się mokrego ładunku. Standardowym wyposażeniem jest kanał odpływowy w tylnej części wanny, podobnie jak listwa odprowadzająca wodę deszczową z tyłu, co zapobiega przedostawaniu się tej wody przez drzwi do przestrzeni ładunkowej.
Trwałość i bezawaryjna wydajność to priorytety znanego producenta. Zamek ze stali nierdzewnej odpowiada za otwieranie i zamykanie dwuskrzydłowych drzwi, a opatentowany I-Lock oszczędza czas, koszty napraw i części zamiennych. Wszystkie ruchome części naczepy są smarowane odporną na temperaturę pastą miedzianą, a nie konwencjonalnym smarem. Odporna na ścieranie i zużycie płyta ze stali Hardox chroni obszar wokół sworznia królewskiego.
Konstruktorzy Fliegla preferują proste w obsłudze, solidne i trwałe okucia.
Przemyślane detale: przyłącze sprężonego powietrza z tyłu pojazdu, boczna bariera przeciwjazdowa, blokowane za pomocą sprężynowej dźwigni ułatwiają codzienną pracę z naczepą. Drzwi serwisowe z przodu koryta ułatwiają dostęp w celu czyszczenia. Kierowca może wejść na platformę roboczą na przedniej ścianie z obu stron.
Naczepa porusza się na osiach SAF z hamulcami tarczowymi. System monitorowania opon mierzy ciśnienie powietrza i temperaturę każdej opony i zgłasza odchylenia kierowcy. Do prędkości 20 km/h ostatnia oś może być odciążona jako pomoc w manewrowaniu. Trailer Infocenter wyświetla informacje na temat obciążenia osi, przebiegu, diagnostyki, jak również komunikaty systemowe.
Knapen
– Po wspaniałym wyniku sprzedaży naczep Knapen Trailers w roku 2022, przyszedł czas na spowolnienie na rynku pojazdów z ruchomą podłogą. Jest to skutkiem przedłużającej się wojny za naszą wschodnią granicą oraz spowolnienia gospodarczego w Polsce. Niewielki spadek sprzedaży w obecnym 2023 r. widzimy jako czas na przygotowanie nowości – to słowa dostawców naczep marki Knapen.
Wśród kluczowych zalet naczep tej marki wymienia się m.in. większą liczbę punktów ślizgowych pod listwami niż to oferują inni producenci, co wpływa na zwiększenie żywotności podłogi – serca naczepy Walking Floor. Kwadratowe profile wzdłużne mają zapewniać dodatkową sztywność i wytrzymałość pojazdu (u innych nie są wcale montowane lub jeśli już są, to spawane są tylko naprzemiennie).
Stosowany system Cargo Floor z mocniejszymi żółtymi łożyskowaniami tłoczysk siłowników to dla Knapena standard. Radiowy bezprzewodowy pilot Knapen V do sterowania systemem podłogi dodatkowo steruje podnoszeniem osi oraz światłami roboczymi lub nawet służy do włączenia automatycznego operowania plandeki dachu.
Dostawca produktów Knapen Trailers, firma MA TRAIL z Chojnic oferuje pojazdy w pełni wykonane w fabryce w Holandii. Dostępnych jest ponad 2 tys. opcji doposażenia naczep. Szacuje się, że obecny rok pozwoli MA TRAIL na osiągniecie ok. 25-procentowego udziału w rynku naczep z ruchomą podłogą w Polsce.
Kraker
Naczepa K-Force przystosowana jest do długotrwałej pracy w najcięższych warunkach. Dostawca podkreśla, że skrzynia ładunkowa nie deformuje się, konstrukcja podłogi podoła największym obciążeniom, a tarcie wewnętrzne jest minimalne.
– Razem z naczepą oferujuemy 5 lat gwarancji na konstrukcję. Przy sprzedaży K-Force gwarancja przechodzi na nowego właściciela. To sprawia, że K-Force jest jeszcze bardziej atrakcyjny. W ten sposób naczepa zachowuje swoją wartość, a nowy właściciel zyskuje pewność gwarancji. Kraker jest jedynym producentem, który oferuje taką wyjątkową gwarancję – zachęcają sprzedawcy. Dzięki K-Force załadunek i rozładunek są możliwe w każdych warunkach: w budynkach, w terenie lub w doku załadunkowym. Zadaszony rozładunek odpadów lub produktów do recyklingu staje się nową normą, m.in. ze względu na ostrzejsze wymogi środowiskowe. K-Force umożliwia łatwy rozładunek w każdym miejscu, do którego można wjechać (np. hala fabryczna czy stodoła). Ryglowanie pneumatyczne sprawia, że tylne drzwi bezpiecznie się otwierają i nie obluzowują się. Czujnik mierzy temperaturę oleju w systemie ruchomej podłogi. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, podłoga automatycznie się zatrzymuje. Wysoka balustrada i łańcuch zapobiegający upadkowi odpowiadają za bezpieczną i ergonomiczną pracę.
Dostawca zapewnia o trwałości produktu, co wynika z samej konstrukcji naczepy. Zespół sprzęgający wykonano ze stali i poddawany jest największym siłom. Konstrukcja stalowa absorbuje największe naprężenia. Nawet po wielu latach intensywnej eksploatacji naczepa zachowuje swoją sztywność, a jednocześnie elastyczność. Ruchoma podłoga stawia minimalny opór dzięki stalowym wzmocnieniom narożników połączonych nitami, które przejmują duże obciążenia i zmniejszają zużycie ruchomej podłogi
K-Force posiada podłogę ze specjalnymi elementami prowadzącymi, mającymi zapewniać relatywnie niewielki opór i znikome zużycie podczas ślizgu. Klocki prowadzące mają grubą powierzchnię ścieralną i dobrze trzymają deski na podłodze. Opatentowana konstrukcja zapobiegająca podnoszeniu z tyłu, w połączeniu z tylną belką stalową ma gwarantować ścisłe przyleganie desek podłogowych do podłoża. Dzięki temu pod podłogą nie gromadzą się prawie żadne pozostałości, a tylna część podłogi nie ulega zużyciu.
Producent zwraca uwagę na inteligentną konstrukcję podłogi o przedłużonej żywotności. Ściany zabezpieczono połączeniami śrubowymi 41 x 4 dla równomiernego przeniesienia sił z ładunku na ścianę boczną. Brak spawania eliminuje pęknięcia zmęczeniowe i utratę wytrzymałości, nawet po latach intensywnego użytkowania. Odcinek nad osiami jest szczególnie podatny na zużycie. K-Force ma belki poprzeczne i dodatkowe płyty wzmacniające. Duże naprężenia rozkładają się na większą powierzchnię podczas pokonywania zakrętów. Uchylna tylna górna belka absorbuje największe obciążenia.
K-Force umożliwia również załadunek długich, niepodzielnych ładunków przez tylne drzwi za pomocą żurawia. Pomaga w tym, standardowo wzmocniona belka uchylna nad drzwiami tylnymi. Pneumatyczne i czteropunktowe ryglowanie odpowiada za bezpieczne otwieranie tych drzwi i eliminuje luzy. Zamek uruchamiany jest przyciskiem znajdującym się z boku. Giętki mechanizm ułatwia zamykanie.
Reisch
Już ponad 70 lat produkuje i rozwija naczepy z ruchomą podłogą firma Reisch (Poltrailers Centrum Naczep to dystrybutor naczep Reisch w Polsce). Pojazdy serii Move-R są dostępne w kilku wariantach grubości paneli podłogowych: 6, 7, 8 i 10 mm, a także mają możliwość otwierania za pomocą drzwi bocznych. Naczepy maja długość od 9,5 do 13,6 m, kubatura wynosi od 65 do 97 m sześc.). Aluminiową konstrukcję osadzono na stalowej ramie, co pozytywnie wpływa na wytrzymałość konstrukcji. Producent oferuje możliwość spersonalizowania parametrów naczepy dzięki dziesiątkom wszelkiego rodzaju dodatków. W najpopularniejszej wersji, trzyosiowa Move-R ma masę całkowitą 35 t. Ciężar własny wynosi nieco ponad 7 t. Zastosowano wzmocnione podwozie, z dwustronnym podnoszeniem pierwszej osi, sterowanym przez EBS ze zintegrowanym wspomaganiem ruszania (30 proc./30 km/h), przełączane elektrycznie z kabiny kierowcy. System może być dodatkowo aktywowany przez trzykrotne naciśnięcie pedału hamulca. Hydrauliczne przyłącze znajduje się z przodu, po lewej stronie, pod podłogą (przyłącze hydrauliczne można wyprowadzić na ścianę przednią).
W naczepie Reisch Move-R montowane są przesuwne profile podłogowe o grubościach 6, 8, 10 i 7XD mm z gładką powierzchnią oraz każdy inny profil oferowany przed Cargo Floor. Dla lepszego rozkładu nacisku profili stosowane są plastikowe łożyska. Aluminiowe końcówki profili podłogowych są spawane. Sterowanie ruchomą podłogą odbywa się za pomocą pilota na kablu o długości 6 m lub zdalnego pilota (Panther). Plandeka jest zwijana, a wykonano ją z materiału o wysokiej jakości (ok. 900 gr/mkw.) z trzema pasami naciągającymi.
Schwarzmüller
Austriacka firma Schwarzmüller ma w swym portfolio produktowym od lat naczepy z systemem ruchomej podłogi (otrzymała prestiżową nagrodę „Trailer Innovation 2021”). W pełni aluminiowa konstrukcja bazuje standardowo na lekkiej i odpornej na korozję ramie wyprodukowanej z wysokogatunkowego aluminium. W technologii używanej w Schwarzmüller ramę z zabudową i innymi elementami aluminiowymi można spawać zwiększając stabilność, trwałość (na styku różnych materiałów stal-aluminium nie pojawia się korozja). Masa własna pojazdu, która jest wyjątkowo ważnym parametrem przy tego typu transporcie, rozpoczyna się od ok. 7 t. Funkcjonalność zwiększa możliwość zaopatrzenia naczepy w boczne drzwi (istnieje grono użytkowników, dla których są one niezbędne do pracy).
Schwarzmüller do zabudowy stosuje profile aluminiowe o grubości 30 mm. Ze względu na większe obciążenia i możliwość uszkodzenia od strony wewnętrznej, ścianka profilu jest wzmocniona i ma grubość 2,7 mm (zamiast standardowych 2,4 mm). Aby wydłużyć żywotność zabudowy, producent stawia na wysokogatunkowe, drobnoziarniste aluminium oraz stabilną konstrukcję, którą uzyskuje m.in. dzięki masywnym narożnikom. Elementy, które nie są zaprojektowane i wytworzone w fabryce Schwarzmüller pochodzą od renomowanych dostawców.
Projektanci naczep starają się maksymalnie ułatwić ich obsługę. Oprócz standardowego wyposażenia Schwarzmüller oferuje bogate wyposażenie opcjonalne: automatyczne zwijanie plandeki dachu, pneumatycznie zwijaną plandekę ochronną podłogi, plandekę ochronną ściany bocznej, zdalnie sterowaną podłogę, otwieraną tylną górną belkę do załadunku, okno rewizyjne oraz systemy do kontroli ciśnienia w kołach, monitorowania zużycia układu hamulcowego, przebiegu i sterowania osi. Dodatkowo, dla poprawienia bezpieczeństwa oraz pełnej kontroli nad naczepami wprowadzono inteligentną telematykę SWIT.
Przedstawiciele handlowi Schwarzmüller Polska podkreślają, że zamawiając u nich naczepę otrzymuje się produkt dokładnie dopasowany do często bardzo indywidualnych potrzeb przyszłego użytkownika.
Stas
Wytrzymałość to jeden z głównych walorów naczep Stas (wyłącznym dystrybutorem produktów Stas na naszym rynku jest PTM Polska). Sprzyja jej stabilne podwozie w połączeniu z mocnymi, poprzecznymi belkami podłogowymi, całkowicie spawane profile boczne z niezniszczalnymi profilami narożnymi, jak również zastosowanie aluminium o wysokiej odporności na ścieranie. Naczepy są dostępne w ponad stu wersjach, kubaturach od 55 do 104 m sześc. Atutem jest relatywnie niska waga (nawet 6,5 t), do wykonania użyto stopu aluminium, magnezu i krzemu – H34, wyprodukowanego w hucie aluminium ALCOA. Materiał ten charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężysty i nie pęka przez co naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych. Stas stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej z wysokogatunkowej stali.
Stas produkuje kilka typów naczep z ruchomą podłogą, które przeznaczone są do przewozu różnych ładunków. Najbardziej wszechstronna jest Biostar. Dzięki poj. od 72 do 96 m sześc. jest odpowiednim rozwiązaniem do przewozu różnych towarów od produktów rolnych po odpady drewniane, nawozy, ale również palety oraz big-bagi. Farmstar – naczepa rolnicza o poj. do 82 m sześc. została opracowana szczególnie do przewozu płodów rolnych. Jej zaletą jest możliwość precyzyjnego rozładunku, dzięki zintegrowanemu lejowi z tyłu. Jest też Ecostar (wzmocniona cała konstrukcja naczepy, aby zagwarantować trwałość i bezpieczeństwo podczas transportu ciężkich odpadów). Oprócz specjalnie zaprojektowanej konstrukcji, dostępnych jest również wiele opcji, które ułatwiają prace kierowcy, typu automatycznie otwierane osłony i hydrauliczne klapy. Dostępna jest również wodoszczelna wersja Ecostar.
Od dwóch lat firma PTM Polska jest autoryzowanym dystrybutorem hiszpańskiej firmy Granalu, która w swojej ofercie również ma naczepy z ruchomą podłogą. Oprócz standardowych wersji, znaczna część produkcji to naczepy z otwieranym bokiem na aluminiowej ramie. Konstrukcja ramy jest pełnej długości aby zachować niezbędną sztywność. W naczepie otwierany może być cały bok lub tylko połowa, w zależności od potrzeb (lewa lub prawa strona, 1 x 6 m lub 2 x 6 m). Mocną stroną jest waga: jedno skrzydło to tylko +230 kg. Stosowane komponenty są standardowe dla tego typu pojazdów, m.in. system listew Cargo Floor. Istnieje możliwość zamówienia naczepy bez lakieru (śniższa cena i waga), z dodatkowym wyposażeniem dostosowanym do klienta.
T&M nr 11/2023
Tekst: Miachał Jurczak
Add comment