Ciężarówką na wodór
Wodór jest jednym z kluczowych elementów dekarbonizacji.
Ze względu na potencjał energetyczny i minimalną emisyjność jego popularność rośnie na całym świecie. W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Grupa ORLEN przygotowała strategię wodorową do 2030 roku, zintegrowaną ze strategią biznesową ORLEN2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.
Mobilność jest tym obszarem, który w szczególności interesuje przewoźników i kierowców aut ciężarowych. Wodór, jako paliwo, jest wykorzystywany przede wszystkim w transporcie publicznym, ale także w transporcie ciężkim, lotniczym, morskim. Aspiracją koncernu ORLEN jest zostanie liderem we wdrażaniu mobilności wodorowej w Europie Środkowej. Cele te wpisują się w dekarbonizację sektora transportu. Dynamiczny rozwój rynku wodorowego, od autobusów miejskich, kolei, po ciężarowy transport dalekobieżny i indywidualny jest dodatkowym bodźcem dla ORLENU. W planach koncern wykorzysta zarówno już istniejące aktywa, jak i wybuduje nowe moce do produkcji wodoru do transportu o jakości automotive.
Właściwości wodoru
Wodór jest obecnie uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Dlaczego? Ponieważ wyróżnia się na tle innych paliw!
- Nie emituje CO2 ani innych szkodliwych dla środowiska związków.
- Ma wysoką gęstość energii.
- Charakteryzuje się znacznie większą gęstością energii w odniesieniu do jednostki masy niż inne paliwa, np. prawie trzy razy większą niż benzyna.
Ambitne plany
W obszarze ciężkiego transportu ORLEN postawił sobie ambitne cele.
Plany koncernu zakładają uzyskanie pozycji lidera Europy Środkowej w tej dziedzinie w latach 2025-30. Strategia zakłada powstanie 111 stacji tankowania wodoru z niezbędną dla samochodów ciężarowych logistyką.
Aż 57 stacji powstanie w Polsce, kolejne w Czechach (28) i na Słowacji (26).
Tankowanie teraz i za chwilę
Od czerwca ub.r. stacja tankowania wodoru działa w Krakowie, jest przeznaczona obecnie do obsługi autobusów komunikacji miejskiej. Z kolei stacja przy ul. Warszawskiej w Poznaniu będzie ogólnodostępna dla kierowców w ciągu kilku najbliższych tygodni. Obecnie trwa tam testowe uzupełnianie wodorem zbiorników autobusów komunikacji miejskiej MPK Poznań. Wynika to z konieczności przeprowadzenia testów technologicznych oraz integracji systemów IT. Na stacji w Poznaniu ORLEN udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 barów będą służyły do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 barów będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych. Placówka w Poznaniu będzie pierwszą ogólnodostępną stacją wodorową ORLEN w Polsce. Wodór do aut zatankować będzie można jeszcze w tym roku także na powstającej stacji w Katowicach.
Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Grupa ORLEN rozwija swoją sieć także za granicą. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie.
Najwyższa jakość
Dla zapewnienia najwyższej jakości tego paliwa Grupa ORLEN uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach. Wodór do napędu aut produkowany w Trzebini posiada czystość 99,99 proc.
T&M nr 10/2023
Add comment