Wiele, dobrych cech
Wszyscy obecnie zwracają dużą uwagę na ekologię, ale dobre opony do ciężarówki muszą zapewnić nie tylko niskie opory toczenia, również wytrzymałość i przebieg.
Ogumienie bazujące na innowacyjnych rozwiązaniach jest najdroższe w produkcji. Jednak zastosowane technologie przekładają się bezpośrednio na zwiększenie efektywności paliwowej czy wytrzymałości, a co za tym idzie na realne oszczędności użytkowników. Wszystkie te czynniki decydują w znacznym stopniu o finalnej cenie opony. Równocześnie mają istotny wpływ na niższy koszt kilometra, a warto jeszcze wspominieć o znaczącym zmniejszeniu ryzyka niespodziewanych przestojów, co wiązałoby się często z dodatkowymi, dotkliwymi obciążeniami dla firmy.
– Nie bez znaczenia jest również szerokie wsparcie oferowane klientom przez producentów ogumienia z segmentu premium – zaznacza Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych w Goodyear Polska. – Goodyear ma w swojej ofercie wiele takich propozycji. Przykładowo Goodyear Total Mobility, kompleksowa oferta dla flot, łączy w sobie pełną gamę opon dedykowanych do samochodów ciężarowych klasy premium, pakiet rozwiązań w zakresie monitorowania danych i analiz prognostycznych oraz dostępność ponad 2.000 punktów serwisowych Truck Force w całej Europie. Istotnym wsparciem dla dużych i małych flot jest też system Goodyear Proactive Solutions, który pomaga utrzymywać optymalne ciśnienie opon, co przekłada się na poprawę ich osiągów i zmniejszenie ryzyka awarii. Wpływa to na obniżenie całkowitych kosztów operacyjnych i zwiększenie efektywności.
Ważne dopasowanie
Wojciech Syga, Sales Manager Poland & Baltics w Prometeon zwraca uwagę na odpowiedni dobór opony do konkretnego rodzaju transportu: – Niestety, dość często popełniany jest w tej kwestii błąd. W wielu przypadkach można zauważyć, iż obiekcje dotyczące eksploatacji opony mają związek ze złym jej doborem. Dzieje się tak dlatego, że opony poprzez swoje konstrukcje oraz rozwiązania technologiczne są dedykowane dla transportu dalekobieżnego, bądź regionalnego. Właściwy wybór jest więc kluczowy. Oczywiście równie istotny jest dobór ogumienia pod kątem indeksu nośności i wymaganych dodatkowych oznaczeń homologacyjnych, takich jak 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) czy HL (High Load). Te parametry, jak i poziom przyczepności na mokrej nawierzchni, mają bezpośredni wpływ na to, co najważniejsze dla kierowców oraz innych użytkowników dróg – bezpieczeństwo.
– Aktualnie firmy transportowe zgłaszają obniżenie popytu oraz fakt, że stawka za przewóz spada – dodaje Wojciech Syga. – Ma to zatem swoje bezpośrednie przełożenie na szukanie oszczędności. Należy jednak zwrócić uwagę na to, iż wyjściowa, niska cena opony niekoniecznie przekłada się na niższe koszty. W ekstremalnych przypadkach dzieje się wręcz odwrotnie. Firmy transportowe szukające oszczędności w długiej perspektywie, zwracają uwagę na kilka czynników, takich jak przebieg opony czy niskie opory toczenia, mające bezpośredni wpływ na efektywność paliwową zestawu.
A co z wojną?
Wojna w Ukrainie to tragiczne doświadczenia i cierpienia ludzi, zniszczona infrastruktura drogowa i przemysłowa. W obszarze opon Ukraina nie była kluczowym europejskim producentem, raczej ich konsumentem, co podkreśla Janusz Krupa z Goodyeara. Wojna skorelowała się z kryzysem pocovidowym, a więc i kryzysem na rynku opon. Popyt na ogumienie spadł zarówno w Europie, jak i w Polsce, więc w tej sytuacji możemy mówić raczej o nadprodukcji.
– W przypadku firmy Prometeon wojna nie miała wpływu na dostępność – informuje Wojciech Syga. – Nasze zakłady produkcyjne znajdują się w Turcji, Egipcie oraz Brazylii, gdzie zlokalizowane mamy również ośrodki badawczo-rozwojowe. Jeden z takich ośrodków mieści się również we Włoszech.
Opory i inne
W przyszłości jednym z najważniejszych parametrów będą niewątpliwie opory toczenia. Jak przekonuje Wojciech Syga z Prometeon, ma to związek z tym, iż opona jest traktowana nie tylko jako produkt, ale również jako swego rodzaju rozwiązanie mające pomóc w zwiększeniu efektywności biznesu.
– Zmniejszenie oporów toczenia wpływa bezpośrednio na zużycie paliwa. Jednak mniejsze spalanie to także mniejsza emisja CO2 i zanieczyszczeń do atmosfery. Zrównoważony rozwój jest istotny dla nas nie tylko podczas procesu produkcji. Chcemy dostarczać na rynek produkty pozwalające na transfer tego modelu do firm transportowych – deklaruje Wojciech Syga.
Przykład nowoczesnego wyrobu, opracowanego z myślą o przewozach długodystansowych to linia Goodyear Performance, której zadaniem jest maksymalizacja oszczędności paliwa, osiągana poprzez odporność na nagrzewanie oraz poprzez niskie opory toczenia. Produkt uzyskał kategorię A w zakresie wydajności paliwowej na unijnej etykiecie, B pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, poziom hałasu zewnętrznego odpowiadający symbolowi jednej fali oraz oznaczenie 3PMSF, świadczące o spełnieniu wymogów stawianych oponom zimowym. Co ważne, to pierwsze opony ciężarowe Goodyeara z bieżnikiem wykonanym w technologii pełnej mieszanki krzemionkowej, która jest kluczowym elementem obniżającym zużycie paliwa i poprawiającym przyczepność na mokrej nawierzchni. Ponadto konstrukcja opony zapewnia bardzo regularny rozkład ciśnienia w obszarze styku z drogą, co przekłada się na równomierne zużycie i długie przebiegi w każdych warunkach występujących podczas długodystansowych przewozów.
T&M nr 9/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment