Jak działać szybko
Od początku czerwca jest dostępny system Cold Chain na platformie Webfleet.
Transportu w temperaturze kontrolowanej dotyczył webinar firmy Webfleet, w czwartek, 22 czerwca.
Piotr Golus, kierownik transportu w Grupie Eurocash oraz Wojciech Filipiak, senior sales manager Webfleet opowiadali o korzyściach wynikających ze stosowania telematyki w przewożeniu towarów w temperaturze kontrolowanej. Oczywiście chodzi przede wszystkim o niskie temperatury, również ujemne, ale w przypadku np. leków i farmaceutyków wymagane jest plus 20 st. Celsjusza, tak więc zimą może zachodzić potrzeba grzania, a nie chłodzenia. Generalnie temperatura musi być stabilna, nierzadko pojawiają się dodatkowe parametry, jak wilgotność czy odpowiednie oświetlenie, najczęściej brak dostępu światła. Brak właściwych warunków transportu w łańcuchu chłodniczym może skutkować karami nakładanymi na przewoźnika, nawet odrzuceniem dostawy.
Na trzy sposoby
Po pierwsze, można stosować własne czujniki, przewodowe. Wojciech Filipiak argumentował, że takie czujniki są pewniejsze, bardziej niezawodne i nie wymagają transmisji radiowej ze stosunkowo dużą mocą (nie wykluczył jednak czujników bezprzewodowych w przyszłości). Pomiar i prezentacja temperatury on-line następuje w maksymalnie sześciu punktach, informacje są przesyłane za pomocą urządzeń Link. Drugi sposób polega na wykorzystaniu telematyki chłodniczej Thermo King. Dzięki urządzeniom Link następuje integracja tej telematyki z Webfleetem. I po trzecie, gdy ciężarówka posiada termograf (rejestrator danych temperatury) TouchPrint lub TouchLog można połączyć z nim urządzenia Link.
Istotna zaleta to konfigurowanie interfejsu pod indywidulane potrzeby. Przykład – pewne gatunki warzyw są przewożone w 7-9 st. C. Regułą jest ustawianie powiadomień spedytora i kierowcy na 9 st. Jeżeli jednak kierowca jest nowy w tej branży, mniej doświadczony, można sprawić, że informacje będą pojawiały się wcześniej, przy 8 st.
W praktyce
Piotr Golus (Eurocash) stwierdził, że Cold Chain oznacza duży skok technologiczny, w porównaniu z wydrukami z drukarek agregatów chłodniczych. Dla ponad 100 aut wystarczy jeden człowiek obsługujący jedną platformę (Webfleet). To ważne, nie trzeba ciągle przerzucać się między różnymi platformami. Oczywiście, dane z Cold Chain są archiwizowane przynajmniej przez rok. Bieżące raporty mogą być generowane np. raz dziennie dla każdego pojazdu. Jak podsumował Wojciech Filipiak (Webfleet), z systemem Cold Chain pracuje się łatwiej, szybciej, prościej.
T&M nr 6/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment